خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه فرمانداری ویژه کاشان مطرح کرد:

آب انبارهای کاشان پدافند غیر عامل و مقاوم در برابر زلزله

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۱۶۱۴

معاون توسعه فرمانداری ویژه کاشان گفت: دشت بزرگ کاشان روی گسل زلزله قرار گرفته که سقف های مخروطی شکل آب انبار ها هنگام وقوع زلزله در برابر حرکت های زمین مقاوم بوده و کمتر شکسته و یا ریزش می کند.

به گزارش خبرنگار  ایلنا از کاشان، جواد مزروعی اظهار کرد: طی  سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بیش از ۷۱ آب انبار با کمک و همراهی چهار دستگاه اجرایی  میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، شرکت آبفا و شهرداری کاشان آب گیری شده است.

وی افزود: در شهرستان کاشان ۱۲۰ آب‌انبار  شناسایی  و از این تعداد ۳۸ آب انبار در بافت تاریخی آبگیری و مابقی در دشت های اطراف کاشان واقع شده است.

مدیر بحران و پیشگیری از حوادث پیش بینی نشده فرمانداری ویژه کاشان ظرفیت آب ذخیره شده در آب انبارهای کاشان را بالغ بر ۳۵ هزار متر مکعب اعلام کرد که در طول سال به مصرف خانوارهای کاشانی رسیده و از این رو بر لزوم حفظ و نگهداری آب انبار های تاریخی تاکید کرد.

مزروعی با بیان اینکه  آب‌انبارها به عنوان منبع آب شیرین و سالم در روزهای بحران آب مانند وقوع سیل و زلزله، قطعی برق و یا شکستگی خطوط انتقال آب می تواند جایگزین مطمئنی برای استفاده مردم باشد ابراز کرد: آب انبارها به  واسطه پنهان بودن مخزن در حملات هوایی کمتر مورد آسیب قرار می گیرد.

معاون توسعه و برنامه ریزی فرمانداری ویژه کاشان افزود: دشت بزرگ کاشان روی گسل زلزله قرار گرفته که سقف های مخروطی شکل آب انبار ها هنگام وقوع زلزله در برابر حرکت های زمین مقاوم بوده و کمتر  شکسته و یا ریزش می کند.

مزروعی یادآور شد: آب ذخیره‌شده در آب انبارها  با ویژگی معماری خاصی  که دارد از خنک‌ترین آب‌ها است و هرساله فصل زمستان  زمان مناسبی برای پر کردن مخزن ها با استفاده از آب گوارا با  دمای پایین است.

مدیر بحران شهرستان کاشان با بیان اینکه کاشان از  جایگاه نخست تعداد آب انبار مورد استفاده برخوردار است ادامه داد: آبگیری آب‌انبارها همراه با آزمایش مکرر آب نگه‌داری شده در آنها از نظر سلامت و قابلیت نگهداری، موجب ایجاد منبع ذخیره‌سازی آب سالم و احیای این فضاهای تاریخی می‌شود.

وی گفت: احیا و بازسازی آب انبارهای موجود در کاشان جدا از ویژگی های منحصر به فرد  آنها از منظر تاریخی پدافند غیرعامل و مدیریت بحران نیز دارای اهمیت فوق العاده  بالایی است.

انتهای پیام/
سعید غلامی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز