خبرگزاری کار ایران

معاون حقوقی سازمان حفاظت از محیط زیست در همایش صنعت قراضه آهن در اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد:

تشکیل بورس بازیافت راهکار موثری برای حمایت صنایع فعال در عرصه مدیریت پسماند است

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۰۵۵

در حال حاضرمشکل بازیافت ایران بازار سیاه است برای حل این مشکل باید یک بورس بسیار قوی در کشور برای قراضه و بازیافت ایجاد کرد تا از طریق این بورس صنایع را مورد حمایت قرار داد.

ایلنا: معاون حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، دراولین همایش صنعت قراضه آهن در اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه به جای داشتن نگاه خط مستقیمی به منبع که به تولید می رسد باید چرخه را مدنظر قرار دهیم که همه چیز در چرخه بازیافت می شود ادامه داد: حرکت به سمت تولید چرخه‌های تولیدی با در نظر گرفتن مسایل زیست محیطی از مهمترین مسایل حفاظت از محیط زیست است و استفاده از آهن قراضه می‌تواند به تولید این چرخه‌ها کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا ازاصفهان، سید محمد مجابی، با بیان اینکه میزان منابع مورد استفاده باید کاهش یابد و کاهش آلودگی نیز باید هدف گذاری شودگفت: علت اینکه محیط زیست در ایران به موقعیت شایسته نرسیده در نداشتن نگرش سیستمی است و هر سازمانی به دنبال بخشی نگری باشد به توسعه ی پایدار توجه ندارد.

مجابی، با اشاره به اینکه محیط زیست با فرهنگ ایرانی اسلامی ما عجین شده است، اظهار داشت: از دیدگاه قانونی کشور ما جزو معدود کشورهایی است که حفظ محیط زیست، به عنوان یکی از اصول قانون اساسی آن مطرح شده است.

وی افزود: با این وجود اینکه در سند چشم انداز نیز داشتن محیط زیست سالم در برنامه های توسعه قرار گرفته است ما نتوانسته ایم محیط زیست خود را به خوبی حفظ و از نعمت های خدادی همچون چهارفصل بودن کشورمان به درستی برای ارتقای کشور در زمینه های مختلف استفاده کنیم.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، با تاکید بر این نکته که باید بهره وری سبز از محیط زیست را در دستور کار خود قرار دهیم، بیان داشت: این موضوع به معنای آن است که باید به جای نگاه خط مستقیمی به منابع، چرخه تولید را در نظر بگیریم به گونه ای که موارد تولید شده قابل بازیافت نیز باشند چرا که چرخه های بازیافت با محیط زیست سازگاری دارند.

وی با اشاره به اینکه لازم است صنایعی همچون بازیافت قراضه ها را مورد حمایت قرار دهیم، گفت: براین مبنا راه اندازی صندوق توسعه محیط زیست برای رفع مشکلات زیست محیطی الزامی و ضروری است. ما در محیط زیست هیچ چیز دور ریزی نداریم و در این راه باید به سمت بهره‌وری سبز حرکت کنیم.

مجابی؛ با بیان اینکه بسیاری از قانون‌ها وجود دارد که اجرا نمی‌شود که باید در گام اول اجرای آن را مطالبه کنیم افزود: صندوق ملی محیط زیست و تشکیل آن در دولت یازدهم باعثکمک به صنایع می‌شود، البته قانون باید به گونه‌ای باشد که به تولیدکننده‌هایی کمک شود که به دنبال حل مسایل زیست محیطی خودشان هستند.

وی اضافه کرد: این صندوق‌ها در بسیاری از کشورها پذیرنده عوارض و جرایم زیست محیطی است که مشکلی از مشکلات عمده زیست محیطی کارخانه‌ها را حل کند.

معاون پارلمانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه راه اندازی صندوق توسعه محیط زیست ضروری است، گفت: فقدان نگرش سیستمی را می توان عامل مشکلات زیست محیطی کشور همچون نابودی تالاب های کشور و آلودگی آب، هوا و خاک دانست.
وی با اشاره به اینکه نابودی تالاب های کشور و آلودگی آب، هوا و خاک مشکلی جدی زیست محیطی مهمی در کشورمان است، تصریح کرد: یکی از مهم ترین مشکلات منجر به این مسئله فقدان نگرش سیستمی به مسایل مختلف کشور و بی توجهی به مسئله توسعه پایدار است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مباحثدر حفظ محیط زیست نگاه اقتصادی است، گفت: عوامل تولید شامل زمین نیروی کار و سرمایه است و در این میان محیط زیست را فراموش کرده ایم و این در حالی است که استفاده صحیح از محیط زیست ضمن تامین منابع می تواند آلودگی ها را نیز رفع کند.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گردش مالی در صنعت بازیافت بسیار بالا و عدد سنگینی است که امکان تشکیل بورس پسماند یا بازیافت را فراهم می کند.

وی با بیان اینکه نگاه به چرخه تولید باید تغییر کند، بر لزوم همخوانی بیشتر صنعت و طبیعت تاکید کرد وادامه داد: اگرچه عوامل تولید شامل زمین، نیروی کار، سرمایه، مدیریت و تکنولوژی می شود اما در کنار این عوامل بهره وری ما باید بهره وری سبز باشد.

وی اظهارداشت: عوامل تولید در تمامی جوامع عبارتند از زمین، نیروی کار و سرمایه، اما متاسفانه محیط زیست در این چرخه جایگاه مشخصی ندارد و به هیمن لحاظ باید حرکت‌هایمان را به سمت کاهش استفاده از منابع به منظور کاهش ایجاد آلودگی سوق دهیم.

وی با اشاره به اینکه صندوق محیط زیست در بسیاری از کشورها پذیرنده جریمه های زیست محیطی و عوارض آن است تا مشکلات را حل کند گفت: دانشگاه دو رویکرد را در مطالعات خود مدنظر داشته باشد از جمله اینکه مطالعات در برگیرنده مسائل زیست محیطی باشد و دانسته ها منتشر شود تا به طور مثال در صنعت قراضه آهن مانند امروز همچنان سنتی عمل نشود و از روشهای جدید استفاده کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز