خبرگزاری کار ایران

احمدرضا میرمقتدایی در نخستین نشست تخصصی گپ و گرافیک در اصفهان مطرح کرد:

نبود هویت در آثار گرافیگ مشکل امروز جامعه هنرمندان / در گرافیک باید کاری ارائه شود که خوشایند مردم باشد

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۷۰۰

نخستین نشست تخصصی گپ و گرافیک با عنوان گرافیک بدون جامعه با حضور استاد احمدرضا میرمقتدایی در میان جمعی از دانش آموختگان و علاقه مندان به گرافیک برگزار شد.

ایلنا: میرمقتدایی با اشاره به عملکرد خانه گرافیک اصفهان گفت: بزرگ‌ترین خلاء‌ای که جامعه هنری را تهدید می‌کند به ویژه هنرگرافیک را عدم وجود جلسات هم اندیشی و دورهم بودن هنرمندان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، مقتدایی افزود: سئوالی که همیشه برای من مطرح بوده این است که چگونه می‌توان مسائل را به صورت علمی مطرح کرد. در گرافیک سه رکن را در کار باید مورد توجه قرار داد، سفارش دهنده، مردم یا اعضای جامعه و آگاهی از جریان، متاسفانه تاکنون در این هنر این سه رکن هماهنگ با یکدیگر عمل نکرده است وسفارش دهندگان کسانی نیستند که به گرافیست آزادی عمل بدهند تا بتواند هویت خود را در اثر نمایان کند.

وی تأکید کرد: در ساختار اجتماعی ما ایرانی‌ها زیبایی‌شناختی وجود دارد، در جامعه‌ای که قدم می‌زنیم فضاهایی هستند که از نظر تصویری قابل اهمیت هستند. در گذشته هر محله دارای جامعه کوچکی شامل بازار، حمام، مسجد، زورخانه و… بود که کامل‌ترین مجموعه‌ای که برجای مانده مجموعه علیقلی آقاست. این مجموعه‌ها یک چیدمان سلیقه‌ای و‌گاه درهم و برهم داشت که در عین حالی که به دل می‌نشست و مردمی بود نشانگر وحدت در عین کثرت بود.

سخنگوی این جلسه تصریح کرد: در دوران صفویه اولین انتقال توریستی انجام شد که سبب اختلاط فضا‌ها شد و این درحالی بود که غربی‌ها اصول خود را داشتند اما ما دچار یک نوع تداخل شدیم و این درهم آمیختگی سبب شد دکه بازار به فروشگاه و خیابان بدل شود.

مقتدایی این سئوال را مطرح کرد که آیا می‌توان ساختارهای علمی که برگرافیک حاکم است را براساس چیدمان عامیانه ایجاد کرد یا نه؟ و آیا گرافیستی که برای مردم کار می‌کند نباید به عنوان یک طراح مردم‌شناسی بداند؟

وی همچنین از کاربرد تبلیغات در کسب و کار گذشته به ویژه در بازار مطالبی را بیان کرد و به بیان تفاوت‌های بازار در گذشته و امروز پرداخت.

مدرس این جلسه ساختارهای اجتماعی مغازه‌ها و پربودن فضای آن‌ها و همچنین چیدمان سنتی مغازه‌های بازار را نیز مورد بررسی قرار داد.

میرمقتدایی با نمایش اسلایدهایی با موضوع تبلیغات مغازه‌های امروز و گذشته گفت: این برخوردهای عامیانه ماست و ما در چیدمان زندگی روزمره خود از چهل تکه و چیدمان با فضای شلوغ خوشمان می‌آید اما این در حالی است که در دانشگاه‌های ما مطالب دیگری به دانشجویان این رشته آموزش داده می‌شود.

وی افزود: همیشه نمی‌توان بر تکنیک به تنهایی استوار بود بلکه وقتی برای مردم کار می‌کنیم باید کارمان از نظر احساسی نیز قوی باشد. شما به عنوان یکی گرافیست باید فضا‌ها را خوب بشناسید و بتوانید جامعه را تحلیل نمایید و بین فرهنگ ایرانی و آثارتان و اصولی که یاد گرفته‌اید رابطه ایجاد کنید.

وی بیان داشت: در گرافیک باید کاری که ارائه می‌شود خوشایند مردم نیز باشد، مشکل اصلی ما گم شدن هویت در آثار گرافیکی است و متأسفانه به دنبال هویتمان در آثار غرب می‌گردیم در حالیکه هویت ما در بی‌نظمی شرقی، در چیدمان خانه، پوشش و دکوراسیون خانه‌هایمان نهفته است.

میرمقتدایی در پایان تأکید کرد: با ایجاد سئوال در ذهنمان بالاخره زمانی را برای پاسخ به آن خواهیم یافت و آموزش در بسیاری از موارد می‌تواند مشکلات را حل کند‌‌ همان گونه که شناخت جامعه ایرانی باعثارائه تصویر درست به جامعه خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز