خبرگزاری کار ایران

در کمسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق اصفهان مطرح شد:

بالارفتن بهره‌وری تولیدات کشاورزی با یکپارچه‌سازی زمین‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۸۱۷

یکپارچه سازی زمین های کشاورزی در قالب شرکت های سهامی زراعی باعثبالارفتن بهره وری تولیدات می شود.

یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی در قالب شرکت‌های سهامی زراعی باعثبالا رفتن بهره وری تولیدات می‌شود.
به گزارش ایلنا، «حمیدرضا مؤمنی» نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان در جمع اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق با بیان این مطلب گفت: یکی از مشکلات بخش کشاروزی استان یکپارچه نبودن زمین‌های کشاورزی است و خرد شدن زمین‌ها باعثپایین آمدن بهره وری زمین‌های کشاورزی و میزان تولیدات شده است.
وی اولویت اول کشاورزی استان اصفهان را موضوع آب عنوان کرد و گفت: گزارش‌هایی از چالش آب استان به مسئولین وزارت جهاد کشاورزی ارایه شده است.
وی تصریح کرد: مسئولین تصمیم ساز می‌توانند از نظرات اتاق در اتخاذ تصمیم صحیح و منطقی استفاده کنند.
«مصطفی حجه فروش» رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق اصفهان در این جلسه از برگزاری نشست مشترک کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با اتاق اصفهان طی یک ماه آینده خبر داد و گفت: در این نشست سند توسعه بخش کشاورزی استان با همکاری دو کمیسیون تدوین می‌شود.
«محمدرضا کیانی» رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان گفت: شرکت‌های سهامی زراعی بهترین مدل و الگوی مطالعه شده برای یکپارچه شدن زمین‌های کشاورزی است ولی متاسفانه طی سی سال اخیر این شرکت‌ها به جای افزایش با کاهش روبرو شدند.
وی اضافه کرد: در شرایطی که بر اساس قانون ارثو تفکیک زمین‌های کشاورزی باعثخرد شدن زمین‌ها می‌شود ایجاد شرکت‌های سهامی زراعی می‌تواند نقش مهمی در این راستا داشته باشد.
وی با انتقاد ازترویج سیستم آبیاری تحت فشار گفت: در این نوع آبیاری نه تنها مصرف آب کمتر نشده است بلکه شاهد افزایش مصرف آب بودیم و باید نگاه علمی‌تر نسبت به مساله آبیاری داشته باشیم.
«اسفندیار امینی» عضو کمیسیون در این جلسه گفت: مسأله آب کشاورزی استان مسأله حقوقی است و باید حقوق حق آبه داران رعایت شود. وی با اشاره به مصرف سرانه ۶۰۰ متر مکعب در سال برای اصفهان گفت: سرانه کشور ۱۷۰۰ متر مکعب است و مصرف زیر ۱۴۰۰ متر مکعب خط قرمز محسوب می‌شود و با توجه به این آمار تا چه اندازه دیگر استان باید صرفه جویی کند.
وی با اشاره به اصلاحات ارضی در سال ۱۳۴۳ و پاره پاره شدن زمین‌های کشاورزی گفت: تا قبل از این اصلاحات زمین‌های کشاورزی یکپارچه بودند و این اصلاحات باعثبر هم خوردن این یکپارچگی شد.
وی صدور مجوز وزارت جهاد کشاورزی به زمین‌های نیم و یا یک هکتاری را قابل تأمل دانست و گفت: اجرای قانون ارثدر زمین‌های کشاورزی و تقسیم بندی آن باعثپاره پاره شدن زمین‌های کشاورزی و پایین آمدن بهره وری تولید و افزایش مصرف آب در این زمین‌ها شده است.
وی با انتقاد از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی به باغ و ویلا گفت: متاسفانه برخورد جدی در این زمینه از سوی مسئولین شهری صورت نمی‌گیرد و هر روز شاهد تبدیل زمین‌های کشاورزی به ویلا هستیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تجربه کشاورزان از استفاده بهینه از منابع آبی اشاره کرد و گفت: عدم شناخت از تجربه علمی کشاورزان باعثشده که بخش دانشگاهی تصور کند که کشاورزی سنتی بدون پشتوانه علمی فعالیت می‌کند.
وی تاکید کرد: هر کجا دولت به طور مستقیم دخالت کند باعثبرهم خوردن تعادل در آن بخش می‌شویم و بخش کشاورزی نیز از این موضوع مستثنا نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز