خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

پیش‌بینی کرده بودم تا ۳ سال گرفتار کرونا هستیم/ بستن قرارداد واکسن با روسیه ۹ ماه طول کشید

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۸۳۸۶

وزیر بهداشت و درمان کشور گفت: با ورود ویروس کووید ۱۹ به ایران اعتقاد من بر این بود که حداقل ۳ سال گرفتار این ویروس خواهیم بود.

به گزارش ایلنا از اصفهان، «سعید نمکی» در بیست و سومین آیین پویش ره سلامت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: افتخار می‌کنیم که امروز شاهد آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتو پاستور ایران- انستیتو فینلای کوبا هستیم و از افرادی که آمده‌اند تا برای اولین بار واکسن را تزریق کنند تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به سختی‌های راه که گاهی بسیار نفس‌گیر و تلخ‌بار بود، تصریح کرد: همراهی رئیس انستیتوپاستور ایران بسیار کمک کننده بود تا شرایط را تغییر دهیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ما اولین کشور در منطقه بودیم که ۳۶ معبر را رصد و بیماریابی کردیم و راه‌ها را بستیم. کیت تشخیص نداشتیم و تازه بعد از شیوع پیک در گیلان و قم تعدادی کیت چمدانی به ما رساندند.

وی اضافه کرد: از انستیتو پاستور ایران خواهش کردم که برای تولید کیت تشخیص به ما کمک کنند که کار انجام شد و پنجاه و هفت دانشجویی که از ووآن چین آوردیم با کیت‌های انستیتو پاستور تست کردیم. در ادامه این انستیتو، لیدر افزایش دهنده آزمایشگاه‌های تشخیص در کشور شد.

نمکی با بیان اینکه همواره با دست‌های بسته ولی چشمان باز در این اقیانوس بلا شنا کردیم، اظهار داشت: ما به عنوان یک کشور که ۵۶ روز از وارد کننده شوینده و ماسک و لباس برای محافظت از کادردرمان به تولید کننده و بعد صادرکننده تبدیل شدیم، یک حماسه خلق کردیم و این شوخی نیست. لطف خدا و عشق سبب این اتفاق شد.

او بیان کرد: در زمان شیوع کرونا، در دنیا فکر می‌کردند دیگر تیر خلاص جمهوری اسلامی کرونا است و همه چیز تمام می‌شود، اما در فروردین سال ۹۹ ما در رابطه با واکسیناسیون به بحث‌هایی پرداختیم که یکی از آن‌ها سبد کووکس بود.

وی ادامه داد: ما سفارش کووکس را به ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز رساندیم، اینها در صورتی است که من می‌دانستم تعداد تولید کنندگان و مصرف کنندگان دنیا به چه صورت است.

نمکی با اشاره به بی‌عدالتی‌های کشورها برای توزیع و تزریق واکسن، افزود: در آن شرایط ما ۴ ماه برای انتقال پول اذیت شدیم، این ساز و کار را جلو رفتیم و دیدیم به منابع دیگر هم برای واکسیناسیون نیاز داریم.

وی گفت: اردیبهشت ۹۹ با وزیر روسیه صحبت کردم و این راه را با هند و چین هم جلو رفتیم و ۹ ماه طول کشید تا با روسیه قرارداد ببندیم.

نمکی افزود: اگر کشوری واکسن ساز شد، بسیاری از فناوری‌های جدید را در اختیار دارد و ما از سرافرازترین کشورها در این زمینه هستیم و امروز ژنرال‌های عرصه تولید واکسن کار خود را کردند، ترمزی برای آن نیست و ایران، درخشان‌ترین کشور در عرصه تولید واکسن کووید ۱۹ در منطقه است.

وزیر بهداشت گفت: امروز داوطلبان تزریق واکسن کرونا پاستور به دنیا نشان دادند که به این کار ایمان دارند. مرحله یک و ۲ واکسن کرونا پاستور را به دقت مطالعه کردم و واکسن بسیار خوبی است و این مراحل به خوبی انجام شده و با اطمینان خاطر اجازه اجرای مرحله سوم را دادم.

نمکی ادامه داد: سخت‌ترین لحظات را در دوران کرونا به دلیل از دست دادن همکارانمان داشتیم همه باید بدانند که ما یکی از ظریف‌ترین و علمی‌ترین شیوه‌های مدیریت کرونا را با دستان بسته و چشمان باز با وجود همه فشارها و تحریم‌ها داشتیم.

وی با اشاره به واردات واکسن اذعان داشت: دنبال واردات واکسن کووید ۱۹ غیر از کواکس رفتیم، ولی تحویل قطره چکانی بود و با وجود جمعیت جهان و خریداران دیگر امکان‌پذیر نبود. پس راه پایدار تولید داخل بود که با جسارت و شجاعت آغاز کردیم و با تکیه بر دانشمندان متعهد این مرز و بوم انجامش دادیم.

وزیر بهداشت و درمان اضافه کرد: اعتقاد من بر این بود که حداقل ۳ سال گرفتار کووید ۱۹ هستیم و ۶ ماه یکبار باید واکسن بزنیم؛ از طرف دیگر با توجه به گستردگی اقلیم و نژاد و تنوع مختلف در سزمین‌مان با موتاسیون‌های درون سرزمینی مواجه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: با این شرایط باید پشتوانه‌ای برای این موتاسیون‌ها داشته باشیم و ساخت واکسن بومی تنها راه تامین این پشتوانه بود. به گفته عباس رضایی استاندار اصفهان واکسن چهارراه تبادل علوم پزشکی و پزشکی غیروابسته است و اگر کشوری واکسن ساز شد، در فرایندهای بیولوژیک قدرت‌های زیادی پیدا می‌کند.

نمکی افزود: خودباوری را زنده کردیم و خیلی‌ها به ریش ما خندیدند و گفتند مگر به این سادگی است که واکسن تولید کنید و ما گفتیم ساده نیست، ولی انجامش می‌دهیم؛ این ایمان و اعتقاد من است که می‌توانیم. امروز می‌گویم ایران ما از سرافراز‌ترین کشورها در تولید واکسن خواهد شد.

وی با بیان اینکه دو سه ماه پیش وقتی این صحبت‌ها را مطرح کردم، عده‌ای به خالی‌بندی تفسیر کردند، تصریح کرد: تفسیرم این بود که روسیاه خواهند شد و به عنوان شهروند عاشق این سرزمین، ایران درخشان‌ترین کشور در عرصه تولید واکسن کووید ۱۹ در منطقه است. این قطار در حال حرکت است و دیگر ترمزی برای آن نیست.

نمکی تاکید کرد: کشوری که به فناوری تولید واکسن دست یابد، می‌تواند کارهای زیادی کند و دنیا نمی‌خواست ما به این مهم دست پیدا کنیم؛ اما ما تلاش کردیم و به جرگه کشورهای تولید واکسن وارد شدیم.

به گزارش ایلنا، با حضور وزیر بهداشت و درمان، استاندار اصفهان و تنی چند از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس، فاز سوم کار آزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتو پاستور ایران- انستیت فینلای کوبا در اصفهان و ۷ شهرستان دیگر در کشور از امروز آغاز شد. طبق این برنامه سه هزار نفر در اصفهان و در مجموع بیست و چهار هزار نفر در کشور دراین مرحله مورد کارآزمایی واکسن قرار می‌گیرند و در صورت کسب نتیجه مطلوب از خرداد تولید انبوه این واکسن آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/
مهدی کریمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز