خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

گیلان به لحاظ زیر ساخت‌ها فرقی با سیستان و بلوچستان ندارد/کیفیت بد آب،قطعی برق و دفن غیر اصولی زباله؛مشکلات دیروز و امروز استان/ابتلای برخی شهروندان لاهیجان به بیماری پوستی +فیلم

asdasd
کد خبر : ۹۹۸۶۸۷

بیشتر شهروندان گیلانی از نبود مدیریت در بخش آب و فاضلاب استان گله مندند. این نارضایتی در میان روستانشینان این استان بیشتر دیده می شود. واقعیت این است که در بسیاری از مناطق این استان آب شربی که به دست مردم می رسد قابل خوردن نیست و بسیاری از آنها آب مصرفی خود را خریداری می کنند. آن دسته از شهروندان و یا روستاییان نیز که از آب شرب به نسبت بهتری برخوردارند از قطعی مداوم و یا کم فشار بودن آن ناراضیند.فرسودگی لوله‌ها و عدم تصفیه نامناسب در مخازن آب باعث شده همیشه اهالی روستاهای گیلان از جمله در شهرهای رشت،صومعه سرا ،فومن ،کوچصفهان ، آستانه اشرفیه ،بندرانزلی ،لاهیجان و بسیاری جاهای دیگر با مشکلات کم آبی روبه رو باشند. علاوه بر مشکل آب بیشتر روستاهای این استان با کمبود افت فشار برق و سایت دفع زباله نیز روبه رو هستند. مشکلاتی که برخی مسئولان استان نیز از آن باخبرند و گاهی از تریبون های عمومی خواهان رفع آنها هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،روستاهای استان گیلان سالهاست با مشکل آب و برق و دفع زباله روبرو هستند. این مشکلات زیر ساختی اهالی این روستاها را به لحاظ بهره‌مندی از آب شرب سالم، بهداشت و بیماری های پوستی در وضعیت نامناسبی قرار داده است. بسیاری از آنها در گفت وگو با ایلنا معتقدند که  مسئولان گیلان کاری برای رفع مشکلات شهری ،اقتصادی،اجتماعی  و ... استان انجام نمی دهند  و مدام با سرسری گرفتن موضوعات  می‌خواهند مردم را از سرشان باز کنند.

آب شرب روستای نوخاله اکبری همیشه گل آلود است

هادی جلالی  یکی از اهالی روستای نوخاله اکبری از توابع صومعه‌سرا در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، گفت: آب شرب این روستا بسیار آلوده و گل آلود است چرا که تصفیه خانه این منطقه مشکل دارد. دهیاری‌ها و شواراهای روستایی یا پیگیر این موضوع نیستند و یا توانایی این کار را ندارند. اهالی روستایی برای تامین آب شرب واقعا در شرایط سختی به سر می برند.

 

 

2 سال است مردم از آب لوله کشی استفاده نمی کنند

او با اشاره به اینکه قبلا هم درباره وضعیت آب این روستا  گزارش و خبر تهیه شده اما هیچ فاید‌ه ای نداشت ، افزود:  2 سالی می شود که اهالی روستای نخاله اکبری از آب لوله کشی به دلیل  کیفیت بد و افت فشار مداوم آب ،از  آن استفاده نمی کنند و بیشتر  از آب چاه به وسیله تصفیه کن استفاده می شود ،شاید باورتان نشود اما بیشتر مردم  کنتور آب شهری را به اداره آبفا تحویل داده‌اند چرا که آب تصفیه شده و قابل شرب دریافت نمی‌‌کنند.

برق با وزیدن کوچکترین باد قطع می شود

زینت  از اهالی روستایی در بندرانزلی است.او با اشاره به اینکه روستای آنها  علاوه بر مشکل آب شرب از کمبود برق نیز در مضیقه است ،گفت:  با کوچکترین باد و باران در اینجا برق قطع می شود. اهالی در فصول گرم سال که نیاز به استفاده از پنکه و یا کولر دارند باید تمامی وسایل برقی منزل را خاموش کنند که بار کنتور سبک‌تر شود تا بتوانند کولر روشن کنند.اگر هم مدام بخواهیم در تابستان از کولر استفاده کنیم مجبوریم  یخچال‌مان را  خاموش کنیم که بعضی وقت‌ها با این روشن وخاموش شدن‌ها آن هم خراب می شود.

بوی تعفن زباله ها همه جا را پر کرده است

گیلان به لحاظ زیر ساخت‌ها فرقی با سیستان و بلوچستان ندارد/کیفیت بد آب،قطعی برق و دفن غیر اصولی زباله؛مشکلات دیروز و امروز استان/ابتلای برخی شهروندان لاهیجان به بیماری پوستی +فیلم

 تهمینه مادر ۳ فرزند است و به تازگی صاحب یک نوه شده است . مشکل روستایی که آنها در آن زندگی می‌کنند علاوه بر چیزهای گفته شده بوی بد زباله و آلودگی منتشر شده از آن است. دفن اصولی زباله‌ها مشکل اساسی اغلب روستاهای گیلان است .اگر چه به تازگی شورای شهر و شهرداری از راه اندازی سایت جدید زباله در نزدیکی سراوان خبر می دهند اما مردم خیلی باور ندارند . آنها معتقدند که مدیریت شهری سال هاست که چنین قولی را به مردم رشت داده است. 

تهمینه به خبرنگار ایلنا گفت: زباله‌های ما روزانه از سطح روستا جمع آوری نمی‌شوند این کار هفته ای یک بار انجام می شود. کلی زباله روی هم تلنبار می شود و بوی تعفن ان همه جا را پر می‌کند  و شیرابه این زباله ها در زمین‌های کشاورزی ما  جاری می شود. اهالی روستا به شهرداری در این زمینه پیشنهاد دادند که روزانه خودروی حمل زباله را برای جمع آوری زباله بفرستند حتی حاضرند در عوض ماهیانه هزینه این حمل و نقل را پرداخت کنند. اما کو گوش شنوا. تمامی حیوانات اهلی با رفتن به داخل این زباله ها آلوده شده و اهالی با خوردن گوشت آنها بیمار می شوند.

آب روستای مان صبح تا ظهر قطع می شود

یاسر پری‌نژاد هم یکی از شهروندان روستای نوخاله جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مشکل آب این روستای شان گفت: خانه و مغازه ام در مرکز روستا است. بیشتر روزها از صبح تا ظهر آب  قطع می شود. در روستا یک چاه وجود دارد که در گذشته جوابگوی نیازمان بود اما از وقتی که به دلیل کمبود آب شرب  آب روستاهای دیگر نیز از طریق این چاه تامین می شود فشار آب برای روستای ما کاهش یافته است.

مسئولان با یک چشم گفتن مردم را از سرشان باز می کنند

او گفت: آب لوله کشی روستای نوخاله جعفری علاوه بر مشکل کمی مشکل کیفی نیز دارد و بارها که مسئولان برای بازدید آمده اند آب را داخل بطری ریخته و به آنها نشان داده ایم که تاکنون هیچگونه اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. مسئولان تنها با یک چشم گفتن کار را از سرشان باز می کنند و می روند.

شست وشوی مخزن 300 متر مکعبی آب صومعه سرا

 اگر چه مردم منطقه خیلی به حرف‌ها و وعده‌های مسئولان استان  اعتقادی ندارند اما معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای گیلان در گفت وگو  با ایلنا، اظهار داشت: برای مجتمع‌های آبی روستاهای "هندخاله"، " نوخاله جعفری" و " نوخاله اکبری" از طریق اداره آبفا استان مخزن های زمینی، هوایی و چاه حفر شده و  ۴درصد از فیلترهای این مجتمع  هم  بازسازی شده و به زودی وارد مدار می شوند.

به گفته مازیار غلامپور  در شست و شوی مخزن 300 متر مکعبی این مجتمع مشکلاتی وجود داشت که در آینده نزدیک این محزن شست و شو می شود و سیستم هوادهی آن که از آهن و منگنز است وارد مدار می شود.

کدورت آب منطقه کاهش خواهد یافت

او  عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که در استان گیلان و مخصوصا در شهرهای جلگه ای وجود دارد این است که برخی از پارامترهای شیمیایی منابع تامین آبی این مناطق به شدت بالا است مثل آهن ، منگنز و... وقتی برای ضدعفونی کردن آنها کلر به کار می رود ترکیباتی را ایجاد می کنند که در آب ایجاد کدورت می شود.  در این مجتمع ها  هم متاسفانه با چنین مسئله ای مواجهیم که کدورت آب بالا می رود که با راه اندازی فیلترها و بهره برداری از آنها در این مناطق به نحو چشم گیری این کدورت ها کاهش پیدا خواهد کرد.

طرح بلند مدتی   برای مشکل آب در دستور کار است

غلامپور افزود: برای برطرف شدن آب مناطق روستایی شهرستان صومعه سرا نیز طرحی بلند مدت با استفاده از مجتمع آبرسانی سرداران شهید باغبانان در دستور کار قرار دارد. این طرح به محض آماده شدن تقریبا همه روستاهای محدوده شهرستان صومعه سرا را از آب چاه های با کیفیت که در منطقه ماسوله رودخان قرار دارند بهره مند خواهند کرد و وضعیت کیفی آب این مناطق روستایی به نحو چشم گیری بهبود خواهد یافت.

اهالی لاکانشهر برای دریافت انشعاب به توافق نمی رسند

گیلان به لحاظ زیر ساخت‌ها فرقی با سیستان و بلوچستان ندارد/کیفیت بد آب،قطعی برق و دفن غیر اصولی زباله؛مشکلات دیروز و امروز استان/ابتلای برخی شهروندان لاهیجان به بیماری پوستی +فیلم

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای گیلان درباره وضعیت بد آب شرب شهرک لاکانشهر رشت هم  گفت: اواخر سال گذشته و اوایل امسال خط انتقال آب جدیدی را در بخش جنوبی شهر رشت وارد مدار کرده ایم که در واقع مشکلات کمی و کیفی نواحی جنوب شهر رشت را رفع کند. لاکانشهر نیز در همین محدوده قرار دارد که امیدوارم اهالی شهرک با توافق همدیگر برای دریافت انشعاب  اقدام کرده  تا مشکل آبی‌شان برطرف شود.

غلامپور ادامه داد: این مجتمع خصوصی است و چندین بلوک در داخل آن قرار گرفته اند. اجرای شبکه داخلی به عهده ساکنان این مجتمع ها است .اما شرکت آب و فاضلاب می‌تواند با پیشنهاد 2 روش مشکل اهالی را برطرف کند. اول اینکه  با هزینه‌  اهالی  شبکه داخلی مجتمع را راه اندازی کرد و برای هر بلوک یک کنتور  نصب کرد و یا اینکه در صورتی که  این اعلام آمادگی از طرف اهالی نباشد  در ابتدای ورودی مجتمع یک کنتور حجمی  قرار داد که بر اساس آن   هزینه آب بهای هر دوره محاسبه شود.

او اضافه کرد: البته هنوز اعضا به توافق نهایی نرسیده‌اند که آیا هزینه شبکه داخلی را خودشان خواهند پرداخت و کنتور به هر بلوک داده شود و یا اینکه ما یک کنتور حجمی در ورودی مجتمع قرار دهیم. به هرحال شرکت آب و فاضلاب آمادگی کامل برای واگذاری انشعاب را  چه در داخل مجتمع با اجرای شبکه جدید و چه در ورودی مجتمع لاکانشهر به شکل کنتور حجمی دارد.

استان به لحاظ زیر ساخت آب، برق و زباله دچار بحران است

نماینده گیلان در شورای عالی استان‌ها نیز در ادامه در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: برای مشکل آب بیشتر مناطق استان گیلان شخصا  نزد وزیر نیرو رفتم ،مکاتباتی هم  در این زمینه با او داشتم  باید بگویم این استان به لحاظ زیر ساخت های آب و برق شرایط بهتری از استان محرومی چون سیستان و بلوچستان ندارد.

کامبخش مباشر امینی ادامه داد: استان به لحاظ زیر ساخت های آب شرب، برق و زباله نیز شرایط بحرانی دارد و بیشتر روستاها آب ندارند. برای بیشتر  روستاها در استان متاسفانه هنوز آبرسانی به صورت سیار انجام می‌شود. با وزش کوچکترین باد در مناطق روستایی ۳ روز برق قطع می شود و در همه جای استان با این مشکل مواجهیم. با بارندگی برف نیز یک هفته برق شهر ها و روستاها قطع می شود. زیر ساخت ها عمرانی استان از بارش برف سال 83 تاکنون همه چیز را بهم ریخته است. برای برطرف شدن مشکل زیر ساخت آب استان هم مدام مسئولان می گویند بودجه و اعتبار ندارند.

بیشتر  مردم لاهیجان دچار بیماری پوستی شده اند

مباشر امینی در ادامه به مشکلات زباله ها در استان گیلان نیز اشاره کرد و افزود: با ریختن زباله ها در جنگل ها و رودخانه ها همه طبیعت استان گیلان را بهم ریخته اند. زباله ها را در داخل جنگل رها می کنند شیرابه ها به داخل رودخانه ها، مزارع برنج و باغات می روند. بیشتر مردم شهرستان لاهیجان به بیماری پوستی مبتلا شده اند. زباله 3 شهرستان لاهیجان، سیاهکل و رودبنه را در جنگل های لاهیجان رها می کنند. تمامی مسیرهایی که زباله ها را حمل و به جنگل می برند آلوده شده اند. اگر مردم اعتراضی هم در این زمینه اعتراض کنند با وعده های پوچ که برای زباله ها سایت ایجاد می کنیم و همه این مشکلات برطرف می شود آرام شان می کنند که فقط در حد صحبت می ماند و هرگز عملی نمی شود.

مشکل زباله استان با زمین 50 هکتاری قابل حل است

عضو شورای عالی استان ها عنوان کرد: شاید مافیایی پشت قضیه دفع زباله های استان نهفته است و گرنه می توانند برای زباله های همه استان زمینی به مساحت 50 هکتار در نظر بگیرند و تمامی زباله های استان گیلان را آنجا تفکیک کنند. با این اقدام هم شغل ایجاد می کنند هم مشکل زباله ها برطرف خواهد شد.

اعتراض اهالی سراوان هنوز بی نتیجه مانده است

مباشر امینی  اضافه کرد: اهالی روستای سراوان از توابع شهرستان رشت بارها نسبت به مشکلات دفع زباله ها در محل زندگی شان اعتراض کرده اند. تاکنون این مشکل برطرف نشده و تمامی اعتراضات این اهالی بی نتیجه مانده است. زباله ها در داخل جنگل، دریا و مرداب ها رها می شوند و هنوز مسئولان استانی نتوانستنداین مشکل را برطرف کنند.

دریای خزر را به یک فاضلاب بزرگ تبدیل کرده اند

نماینده گیلان در شورای عالی استان ها عنوان کرد: بارها اعلام کرده ام دریای خزر را به یک فاضلاب بزرگ تبدیل کرده اند. بارها از طریق شورا پیگیر مشکل زباله بوده ایم که اهمیت نداده اند در صورتی که این  مشکل با 10 میلیارد تومان هزینه   برای همیشه برطرف می  شود. زمین 50 هکتاری که به دریا و کوهستان نزدیک نباشد را خریداری کنند و تمام زباله گیلان را آنجا بازیافت کنند.

او ادامه داد: با رها سازی زباله ها همه استان آلوده می شود هر کجا زباله ای ریخته اند ۵ کیلومتر مربع را آلوده کرده است. آب های زیرزمینی، درختان میوه، شالیزارهای برنج و چای استان همگی آلوده شده اند. شیرابه زباله که وارد زمین شود تا هزاران سال از بین نمی رود. 

گزارش: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز