خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی مطرح کرد:

همراهی۸۰ درصدی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی/ هشت درصد متوفیان کرونایی کشور در آذربایجان شرقی

asdasd
کد خبر : ۹۹۸۴۹۲

استاندار آذربایجان شرقی با تشریح جزئیات محدودیت‌های کرونایی که از اول آذرماه اعمال می‌شوند، گفت: پنج درصد جمعیت کشور و هشت درصد فوتی‌های کرونا از آذربایجان شرقی هستند.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا از تبریز، محمدرضا پورمحمدی، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه لازم می‌دانم به شهدای مدافع سلامت ادای احترام کرده و برای خانوادگان جانباختگان این بیماری، آرزوی صبر و بردباری و آروزی‌ غفران برای جانباختگان بیماری کووید۱۹ کنم، گفت: وضعیت بیماری در کشور خوب نیست؛ وضعیت در آذربایجان شرقی هم نه بد است و نه خوب.

وی با اشاره به جایگاه این استان در کشور، اظهار کرد: در بین ۳۱ استان کشور، پانزدهم هستیم، بخشی از این وضعیت به نحوه‌ رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بخشی دیگر به مدیریت بیماری‌، سختار سنی و جنسیتی جمعیت و ساختار جغرافیایی برمی‌گردد، اما روند در مجموع، نگران کننده است.

وی از اخذ تست از ۱۷۰ هزار نفر از ابتدای شیوع بیماری تا کنون خبر داد و گفت: تست ۵۹۰۰۰ نفر از این تعداد برابر با ۳۵ درصد مثبت بود؛ طی ۲۴ گذشته نتیجه‌ی تست ۴۷۰ نفر از ۱۱۰۰ نفر مثبت بوده و این نشان می‌دهد روند شیوع رو به افزایش است.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: ۲۹۰۰ از ۵۹۰۰۰ نفری شامل ۴.۹ درصد از مبتلایان، فوت کرده‌اند که زیاد نگران کننده نیست، اما هشت درصد از ۴۲۰۰۰ ‌نفر فوتی در کشور از استان ما هستند، درحالیکه جمعیت آذربایجان شرقی، پنج درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: روند شیوع و تلفات رو به افزایش است، در پیک دوم تعداد فوتی‌ها روزانه ۱۵ نفر بود، اما الان بعضی روزها به ۳۰ نفر هم می‌رسد.

وی با اشاره به جزئیات اعمال محدودیت‌ها، افزود: بر همین اساس از شنبه دو طرح مهم مدیریت هوشمند اعمال محدودیت و طرح مراقبت محله محور اجرا می‌شود، بر اساس شاخص کلی وزارت بهداشت مبنی بر تعداد تست‌های پی سی آر مثبت و تعداد بستری‌ها به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، شهرها به زرد، نارنجی و قرمز تقسیم می‌شوند؛ چهار نفر بستری، تحت عنوان منطقه‌ زرد، شش بستری، منطقه‌ نارنجی و ۱۰ بستری یا بیشتر، منطقه‌ قرمز محسوب می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت شهرستان‌های آذربایجان شرقی، گفت: سه شهرستان ورزقان، هوراند، خداآفرین، زرد و شهرهای آذرشهر، بستان آباد، جلفا، سراب، کلیبر، مراغه، هشترود، نارنجی و بقیه‌ی شهرهای استان، قرمز هستند.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: طرح مدیریت هوشمند از شنبه به طور جدی اجرا شده و محدودیت‌ها و قوانینی به طور جدی برای کارکنان ادارات، فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی و ترددها وضع شده است؛ مصوبات ستاد استانی کرونا به مثابه‌ قانون و لازم‌الاجرا بوده و اصناف و سازمان‌ها و مردم ملزم به رعایت هستند.

وی با اشاره به محدودیت‌های مناطق زرد، بیان کرد: تمامی کارکنان دستگاه‌های دولتی مناطق زرد و دو سوم کارکنان دستگاه‌های خدماتی حضور خواهند داشت، فعالیت گروه چهار در این مناطق، تعطیل بوده و تردد خودرو برون شهری و درون شهری در مناطق زرد بدون محدودیت ادامه داشته، اما حق ورود به شهرهای قرمز را ندارند.

استاندار آذربایجان شرقی، اضافه کرد: کارکنان سازمان‌ها و ادارات و دستگاه‌های عادی درمناطق نارنجی با یک دوم نیرو و دستگاه‌های خدمات ضروری با دو سوم نیرو حضور می‌یابند؛ گروه‌های سه و چهار در مناطق سه و چهار تعطیل بوده و تردد خودروی درون شهری بدون محدودیت، اما ورود به سایر شهرها قطعا ممنوع است.

وی با تشریح محدودیت‌های اعمال شده در شهرهای قرمز، بیان کرد: یک سوم کارکنان در دستگاه‌های عادی و یک دوم کارکنان خدمات ضروری حضور می‌یابند، در این خصوص اولویت برای عدم حضور با گروه‌های سنی بالاتر و افراد دارای بیمازی مزمن است و دستگاه‌ها خودشان این مورد را تعیین کنند؛ در مناطق قرمز، فقط فعالیت گروه یک مجاز بوده و در خصوص تردد وسائط نقلیه نیز تردد برون شهری خودروهای بومی و ورود غیربومی،های پلاک شخصی ممنوع است. 

وی متذکر شد: ممنوعیت تردد برای خودروهای شخصی بعد از ساعت ۹ الی چهار صبح روز بعد، اعمال شده و متخلفان مشمول جریمه‌ی ۲۰۰ هزار تومانی می‌شوند؛ شهر جدید سهند در ستاد استانی معادل تبریز در نطر گرفته شده است.

پورمحمدی ادامه داد: کارکنان دستگاه‌ها و ادارات و کارگران و افرادی که برای کار مجبور به خروج از شهر و حضور در بیرون بعد از ساعت ۹ هستند، باید از دستگاه مربوطه مجوز بگیرند، ارائه‌ی کارت اشتغال بر اساس مصوبه‌ی ستاد برای واحدهایی که خارج از شهر هستند، مانند واحدهای تولیدی و صنعتی، کفایت می‌کند؛ هر دستگاه باید لیست کارکنانش را به فرمانداری بدهد تا مجوز را برای خودروی پلاک شخصی آن فرد اخذ کند، بعدا سامانه‌ای در این زمینه فعال می‌شود و متقاضیان می‌توانند در آن ثبت نام کرده و کد دریافت کنند.

وی تاکید کرد: اعمال محدودیت‌ها به این معنی است که کارهایتان را برای دو هفته‌ی دیگر نگه دارید، نه اینکه به کارهای عقب افتاده در ادارات برسیم.

وی از همراهی ۷۵ الی ۸۰ درصد مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد و افزود: درصدی از مردم هنوز باور نکرده‌اند، در گذشته در فیلم‌ها می‌دیدیم که مردم با شیوع یک بیماری مانند طاعون و سیل درها را می‌بستند و در خانه می‌ماندند، با دو هفته آسمان به زمین نمی‌آید. 

استاندار آذربایجان شرقی بیان کرد: بیشترین فوتی‌هایمان در سازمان‌های خدمات رسان مانند تامین اجتماعی، بانک‌ها، دستگاه قضایی و دارایی است و با این محدودیت‌ها می‌خواهیم زنجیره‌ی انتقال بیماری را بشکنیم و انتظار می‌رود مراجعات هم کم شود.

وی گفت: ضریب انتشار بیماری ۹ برابر شده است، درحالیکه قبلا سه برابر بود و الان هر یک نفر ۹ را مبتلا می‌کند؛ در پیک دوم حداکثر بستری‌ها حدود هشتصد نفر بود که اکنون به ۱۲۶۰ نفر رسیده است.

وی تاکید کرد: برای هر تصمیمی ضمانت اجرایی داریم، از رسانه‌ها، نخبه‌ها، اهالی قلم می‌خواهیم به سمت اقناع سازی جامعه و دعوت از مردم برای همراهی پیش برویم.

وی در بخش پایانی سخنانش، خاطرنشان کرد: مراقبت محله محور با مشارکت کمیته‌ نظارت و پایش و تفاهمنامه وزارت بهداشت با بسیج اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز