خبرگزاری کار ایران

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان:

نبود مدیریت ساخت و ساز، باعث تغییرات کالبدی در روستاهای قزوین شده است

asdasd
کد خبر : ۹۹۸۲۷۲

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قزوین گفت: متاسفانه مدیریت واحدی در حوزه ساخت و سازهای روستایی استان قزوین وجود ندارد و همین مساله باعث تغییرات کالبدی در بافت سکونتگاهی این مناطق شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، علی خانجانیان اظهار کرد : در حال حاضر متولی امر ساخت و ساز و یاحتی سایر موارد خدماتی در روستا چند جانبه بوده و به عنوان مثال بناهای ساختمانی آن دسته از متقاضیانی که برای دریافت تسهیلات به ما مراجعه می‌کنند مورد نظارت و ارزیابی‌های فنی کارشناسان قرار می‌گیرد.

او با بیان اینکه هیچ نظارتی برروی ۵۰ درصد از ساخت و سازهای روستایی استان قزوین صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: علاوه بر اینکه در حوزه ساخت و ساز این مناطق باید فرهنگ‌سازی شود، متاسفانه علی‌رغم آنکه در سال ۹۵ و براساس تفاهم نامه سه جانبه بین این نهاد با اداره کل راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمانی مبنی بر نظارت مستمر در این حوزه، دهیاری‌ها هیچ همکاری با این بخش ندارند و توقع این است تا آن دسته از مجوزهایی که از سوی دهیاران صادر می‌شود همراه با نظارت فنی از سوی کارشناسان این نهاد باشد.

خانجانیان تاکید کرد: در عین حال، پرونده بناهایی که حکم تخریب به آنها داده می‌شود و یا هر نوع تخلف در ساخت و سازهای روستایی به کمیسیون ۹۹ فرمانداری‌ها ارجاع داده می‌شود که متاسفانه بنیاد مسکن هیچ حضوری در چنین نشست‌های مهم را ندارد و با وجود گزارش هر نوع تخلف ساخت و ساز به بخشداری و فرمانداری‌ها، هیچ بازخوردی را در این زمینه شاهد نیستیم.

به گفته وی، طی یک دهه گذشته متاسفانه ساخت و سازهای مسکونی در روستاهای استان قزوین ۵۰ درصد بافت‌های روستایی را دگرگون کرده و هم اکنون نیز این مساله ادامه دارد.

او اظهار داشت: طرح هادی روستایی علاوه بر حفظ بافت قدیمی، توسعه روستاها را نیز مورد هدف قرار داده تا جایی که رشد جمعیت، سرانه‌های موجود و نحوه استفاده از خدمات عمومی دولت نیز در مطالعات جامع این طرح دیده شده که باید این مساله مورد توجه جدی دستگاه‌های ذیربط قرار بگیرد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین با بیان اینکه برای حفظ بافت سنتی، روستا همچنان باید روستا باقی بماند، افزود: این مساله به طور جدی مورد توجه برخی دستگاه‌های اجرایی باید قرار گیرد که اگر برای روستایی طرحی جامع تهیه و اجرایی می‌شود تنها برای بالا بردن سطح کیفی زندگی جمعیت روستایی است تا روستاییان رغبت ادامه زندگی در مناطق خود را داشته باشند.

استان قزوین دارای ۸۴۱ روستا و ۲۸ شهر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز