خبرگزاری کار ایران

رئیس جهادکشاورزی نیشابور خبر داد:

احیای ٣١ رشته قنات از ابتدای سال‌جاری در نیشابور

asdasd
کد خبر : ۹۹۸۲۱۱

رئیس جهادکشاورزی نیشابور از احیا و مرمت ٣١ رشته قنات در سال جاری با مبلغی بالغ بر ١٩ میلیارد و ٩٨٧ میلیون ریال اعتبار دولتی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از نیشابور، محمدعلی فرهمند راد با اعلام این خبر گفت: برای احیا و مرمت ٣١ رشته قنات بیش از ٢٣ میلیارد ریال اعتبار دولتی وخودیاری مالکین هزینه شده است. 

فرهمند راد با بیان اینکه سال گذشته تعداد ١٣ رشته قنات در شهرستان بازسازی و مرمت شده افزود: پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری تعداد هشت رشته قنات دیگر نیز در شهرستان بازسازی و مرمت شوند.

او با بیان اینکه برای احیا و مرمت این تعداد قنات حدود ٨ هزار و ۴٠٠ میلیون ریال اعتبار دولتی هزینه خواهد شد، اظهار داشت: ۵٠۴ رشته قنات در شهرستان نیشابور وجود دارد که تا کنون ٧٠ درصد از کل قنوات شهرستان احیا و بازسازی شده است. 

او گفت: امسال نیشابور در مهر ماه رتبه اول را از نظر لایروبی و مرمت قنوات و اعتبار تخصیص یافته به آن‌ها را کسب کرده است و ٢٨ درصد از آب کشاورزی شهرستان از طرق قنوات و یک درصد رودخانه و ۶ درصد چشمه تامین می‌شود.

او تصریح کرد: قنات یکی از ابتکارات ایرانیان برای مبارزه با کمبود آب و تامین کشاورزی خصوصاً در مناطق خشک و نیمه خشک بوده است‌ که‌ نیشابور از نظر برخورداری از قنات از شهرستان‌های رتبه دار استان خراسان رضوی است.

رئیس جهادکشاورزی نیشابور یادآور شد: با توجه به منابع متعدد علمی و پژوهش‌های انجام گرفته مشخص شده که قنات از جنبه‌های گوناگونی مورد توجه بوده و کاربردهای فراوانی دارد، همچنین عمده‌ کاربردهای گوناگون انواع قنات در ایران تأمین آب شرب انسان و دام‌ها و مصارف کشت و کار که حیات و بقای انسان بدان وابسته است. 

فرهمند‌راد ادامه داد: قنات همیشه موجب اشتغال‌زایی بوده و به رونق اقتصادی منطقه و توسعه پایدار آن کمک می‌کند و یکی از مهم‌ترین مواریث فرهنگی باز مانده از گذشتگان تلقی می‌شود؛ بنابراین احیای آن از اهمیت بسیاری برخوردار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز