خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد؛

رتبه ۱۳ آذربایجان شرقی در شاخص های ویروس کرونا در سطح کشور/فوت بیش از ۲۵ نفر در روز بر اثر ابتلا به کرونا در استان

asdasd
کد خبر : ۹۹۶۹۱۴

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز،رتبه آذربایجان شرقی در شاخص های ویروس کرونا در سطح کشور را ۱۳ اعلام و اضافه کرد: به لحاظ تعداد بیماران کرونایی بستری شده دارای علایم مثبت نیز این استان در رده ۱۵ کشوری قرار دارد.

محمد حسین صومی در گفت‌و گو با خبرنگاران با بیان اینکه علت ۴۰ درصد ابتلا به بیماری کرونایی در این استان دورهمی‌های خانوادگی است، افزود: این آمار بر اساس ثبت اطلاعات دقیق بیماران کرونایی در شهرها و بخش های مختلف استان حاصل شده و نسبت به میانگین کشوری، رقم بیشتری را به خود اختصاص داده است.

او از آحاد مردم درخواست کرد تا ضمن توجه به توصیه های بهداشتی اعم از شست و شوی دست‌ها، استفاده از مواد ضدعفونی کننده و ماسک، فاصله گذاری اجتماعی را به دقت رعایت کرده و از حضور در تجمع های خانوادگی به شدت پرهیز کنند.

صومی با تاکید بر اینکه مهم ترین عنصر مقابله با ویروس کرونا، فاصله گرفتن افراد از یکدیگر و خوددداری از هر گونه تجمع است، توصیه کرد: حتی در جمع های خانوادگی و محدود اعضای یک خانوار نیز باید فاصله های فیزیکی از همدیگر به دقت رعایت شود تا با فرا رسیدن فصل سرما دچار همه گیری کرونا نشویم.

او میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی در آذربایجان شرقی را ۷۵ درصد اعلام و اضافه کرد: طبق بررسی های میدانی، دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان استفاده از ماسک ۹۰ درصد و رعایت بهداشت فردی ۲۰ درصد برآورد شده است که این آمار زنگ خطری جدی برای مقابله با گسترش روز افزون ویروس کرونا به شمار می رود.

صومی، جایگاه های سوخت، مراکز خرید میوه و تره بار و آرامستان ها را جزو مراکزی اعلام کرد که کمترین میزان توجه به پروتکل های بهداشتی در آنها ثبت شده است و در آنها میران فاصله گذاری اجتماهی تا ۳۶ درصد نیز کاهش پیدا می کند.

او اغذیه فروشی‌ها و مساجد را از جمله مراکزی در آذربایجان شرقی اعلام کرد که بیشترین میزان رعایت پروتکل های اجتماعی و فاصله گذاری در انها به ترتیب با ۸۶ و  ۸۰ درصد رعایت می شود.

 صومی ادامه داد: در همین زمینه مراکز درمانی و بیمارستانی، داروخانه و مطب پزشکان نیز از جمله مراکزی هستند که فاصله گذاری اجتماعی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد که برای جلوگیری از روند موجود، دانشگاه علوم پزشکی ضمن هشدار به این مراکز در صورت تداوم این بی توجهی مجبور به تعطیلی بخشی از مراکز خواهد شد. 

به گفته وی طبق آخرین آمارهای ثبت شده میانگین مرگ و میر کرونایی ها در آذربایجان شرقی ۴.۸ درصد از افراد شناسایی شده است که این آمار در متوسط کشوری بیش از ۵ درصد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز تعداد فوتی های ناشی از ویروس کرونا در آذربایجان شرقی را بیش از ۲۵ نفر در روز اعلام و اضافه کرد: مراکز درمانی و بیمارستانی استان نیز روزانه به طور متوسط ۵۰۰ نفر را با علایم مثبت کرونا شناسایی می کنند. 

صومی آمارهای افزایشی ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی را هشداردهنده خواند و اعلام کرد: شهرستان ها اهر، تبریز، چاراویماق، بناب، مراغه، هریس، هشترود، شبستر، آذرشهر، میانه، عجب شیر، سراب، جلفا و هوراند به ترتیب دارای بیشترین مبتلا به کرونا هستند.

او شهرستان های شبستر، جلفا، چارایماق و اهر را دارای بیشترین تعداد مبتلایان کرونا طی دو هفته اخیر اعلام و اضافه کرد: شهرستان های خداآفرین، مراغه، جلفا، عجب شیر، هریس و اهر نیز دارای بیشترین تعداد بیماران شناسایی شده مثبت کرونا در آذربایجان شرقی هستند.

صومی میانگین سنی فوتی های ناشی از کرونا در آذربایجان شرقی را ۶۷.۸ سال اعلام کرد و ادامه داد: بیشترین بستری شدگان کرونایی در استان نیز بین ۵۰ تا ۶۰ سال سن دارند و از لحاظ جسنیتی نیز آمارها برابر است.

او بیشترین میزان ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی را مربوط به سنین بالای ۸۰ سال و کمترین میزان را مربوط به سنین پایین تر از ۲۰ سال اعلام کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز