خبرگزاری کار ایران

فرماندار رشت مطرح کرد:

ثبت 111 اثر تاریخی و آئینی در رشت/ استفاده از ظرفیت‌های گردشگری در راستای رفع معضل بیکاری

asdasd
کد خبر : ۹۹۵۶۱۴

فرماندار رشت با با بیان اینکه شهرستان رشت دارای 111 اثر تاریخی و آئینی است، تاکید کرد: باید از این ظرفیت های گردشگری در راستای توسعه اشتغال و رونق درآمد شهرستان به درستی بهره بگیریم.

به گزارش ایلنا از رشت، علی فتح الهی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رشت که با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهرستان رشت و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در محل فرمانداری برگزار شد، با بیان اینکه رویکرد همه‌جانبه نگر برای توسعه پایدار شهرستان رشت لازم و ضروری است، اظهار داشت: نگاه همه جانبه نگر، نگاهی است که تک بعدی و تنها بر پایه زیرساخت ها و امور زیر بنایی نبوده و کمک می‌کند یک مجموعه به صورت کامل و جامع بتواند نسبت به آبادانی و توسعه گام بردارد.

وی با بیان اینکه آثار هنری و تاریخی که به عنوان میراثی برای نسل حاضر به امانت گذارده شده است و باید در حفظ و حراست از آن کوشا باشیم، افزود: با استفاده از صحیح از ظرفیت های این آثار تاریخی ارزشمند می توان امیدوار بود  علاوه بر اشتغالزایی و درآمدزایی برای مردمان شهرستان، شاهد احیاء و حفظ این اثار ارزشمند برای  برای نسل های آینده، باشیم.

مقام عالی دولت در مرکز استان، با اشاره به تمدن غنی و فرهنگ والای مردم شهرستان رشت، خاطرنشان کرد: می توان از این ظرفیت در راستای جذب گردشگرانی از داخل و خارج کشور استفاده کرد، زیرا استان و شهرستان ما دارای شرایط آب و هوایی، موقعیت جغرافیایی و راههای دسترسی مناسب بوده و وجود نوار ساحلی جاذبه فراوانی را برای حضور گردشگران فراهم می کند.

 فتح اللهی با ابراز تاسف از عدم استفاده بهینه از ظرفیت های موجود، اظهار داشت: شناسایی کلیه ظرفیت ها و پتانسیل ها می تواند منجر به استفاده درست، تقویت پتانسیل های موجود، انتقال فرهنگ و رسوم خاص آن خطه، گردش چرخه اقتصادی و ایجاد درآمد و شغل پایدار شود.

وی با بیان اینکه  شهرستان رشت را دارای ۱۱۱ اثر تاریخی و آیینی است، تصریح کرد: ضرورت دارد با توجه به تولیدات مختلف در عرصه های صنایع دستی و با تشکیل کار گروهی در این رابطه، بتوانیم نسبت به ایجاد بازارچه های محلی و غرفه های دائمی جهت عرضه این صنایع دستی، اقدام‌کنیم.

وی با بیان اینکه مراکز گردشگری بنا به دلایل مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا دچار مشکلات اقتصادی شدند، افزود: کرونا ضمن اینکه به کل فعالیت های اقتصادی و اجتماعی ضربه وارد کرد در بخش گردشگری بیشترین آثار تخریبی را نشان می دهد.

وی با اشاره به عدم وجود تابلوهای اختصاصی گردشگری برای راهنمایی مسافران در برخی مناطق خاطر نشان کرد: وجود تابلوهای راهنمای گردشگری استاندارد می تواند تا مسافران را به سمت فضاهای گردشگری و آثار تاریخی سوق دهد.

فتح اللهی در ادامه به توانمندی های حوزه صنایع دستی شهرستان رشت و فعالیت حدود هشت هزار هنرمند در این عرصه اشاره و خاطر نشان کرد: ضروریست تا بازارچه های دائمی عرضه تولیدات صنایع دستی در این شهرستان راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه از توان تولید در عرصه های مختلف صنایع دستی در شهرستان رشت برخوردار هستیم، اضافه کرد:  باید با تشکیل کارگروه و راه اندازی بازارچه هایی بتوانیم زمینه فعالیت بیشتر هنرمندان در این عرصه را فراهم کنیم.

محمدرضا احمدی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه بیان داشت: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را باید با نگاه اقتصادی و ایجاد اشتغال رونق بیشتری دهیم.

احمدی ادامه داد: هر میزان در حوزه صنایع دستی و مشاغل خانگی تلاش شود در اشتغالزایی و کسب درآمد کمک کرده ایم لذا حتما باید بازارچه دائمی عرضه محصولات صنایع دستی را داشته باشیم. 

 جبار کوچکی نژاد دیگر نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شواری اسلامی نیز با اشاره به نقش مهم صنعت گردشگری در رونق اشتغالزایی افزود: در مجلس دهم بسیار تلاش کردیم تا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را تبدیل به وزارتخانه کنیم.

وی کل اعتبارات وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال جاری را حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: از این میزان حدود ۵۳۰ میلیارد تومان مربوط به فصل اول حقوق و بقیه برای سایر موارد است.

 کوچکی نژاد بیان داشت: در افق ۱۴۰۰ قرار بود به ۲۰ میلیون گردشگر خارجی برسیم اما اکنون به حدود پنج میلیون گردشگر خارجی رسیده ایم که در این میان، سهم استان گیلان از گردشگر خارجی بسیار ناچیز است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز