خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و گو با فعالان تئاتر و سینمای استان مرکزی بررسی شد؛

تاثیرات کرونا بر فعالیت‌ هنرمندان عرصه نمایش استان /بیکاری بیش از ۷۰۰ نفر از فعالان هنرهای نمایشی

asdasd
کد خبر : ۹۹۵۵۲۴

بیماری کرونا بر زندگی یک‌هزار نفر از فعالان حوزه هنرهای نمایشی استان مرکزی تاثیرات بدی گذاشته است. فرهنگ و هنر همانند بسترهایی مانند کار و معیشت و ... کمبودشان در ابتدا محسوس نیست. اما رفته رفته آسیبی که از نبود آن به افراد جامعه بخصوص بر دست اندرکاران آن وارد می شود جبران ناپذیر است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان مرکزی با عنوان کردن این موضوع که فعالیت های حوزه هنرهای نمایشی به دلیل شیوع کرونا، قریب به یک سال است که با رکود مواجه شده، گفت: فعالان این حوزه در مدت یک سال گذشته نه تنها هیچگونه درآمدی کسب نکرده اند، بلکه معیشت آنها نیز با چالش مواجه شده است. البته در این مدت فعالیت های جشنواره ای انجام شده  ، اما هنرمندان این حوزه فعالیت های درآمدزایی نداشته اند.

جواد روستایی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: شیوع کرونا و تعطیلی تئاتر بر روی زندگی حدود ۷۰۰تا یکهزار نفر از شاغلان و فعالانی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه هنرهای نمایشی استان مرکزی فعالیت می کردند، تاثیرات فراوانی گذاشته است. بسیاری از هنرمندان این عرصه که از فضای هنرهای نمایشی کسب درآمد کرده و ارتزاق می کردند، در شرایط به وجود آمده وضعیت مناسبی برای ادامه زندگی ندارند.

او ادامه داد: شیوع بیماری کرونا تاثیرگذاری بسیاری را در حوزه هنرهای نمایشی بر جای گذاشته، به گونه ای که فضای تئاتر و سالن های اجرای نمایش تعطیل بوده و فعالان این حوزه در این شرایط نتوانستند مجوز فعالیت و اجرا، دریافت کنند. متاسفانه نگاه دولتمردان به هنر تئاتر به عنوان یک شغل نیست، این در حالی است که بسیاری از فعالان هنرهای نمایشی در استان مرکزی در زمره افراد حرفه ای این هنر قرار می گیرند و از طریق تئاتر کسب درآمد کرده و معیشت می گذرانند.

رئیس انجمن سینمای جوانان استان مرکزی استان مرکزی گفت: شاید بتوان گفت فرهنگ و هنر به دلیل اینکه در بستر زیرساختی زندگی انسان‌ها قرار دارد، همانند بسترهایی مانند کار و معیشت و ... اولویت آن در ابتدا محسوس نیست. در واقع هنر هنگام سختی ها و بحران ها بزرگترین ضربه را می بینند و همواره شاهد بی توجهی ها است. مسلماً به دلیل اینکه فعالیت آموزشی و تولیدی هنرمندان سینمایی به شیوه گروهی است، شرایط ناشی از کرونا تأثیر منفی برفعالیت ما داشته، اما تا قبل از وضعیت قرمز و بحرانی سعی شده است تا با تمهیدات لازم فعالیت های این حوزه حفظ شود.

محمد زنده نام در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: هنرمندان به عنوان مسئول در عرصه فرهنگ و هنر در شرایط کرونا سعی کرده اند تا جایی که امکان دارد فضا را برای علاقمندان محیا کنند. به طور مثال در ۶ ماهه نخست سال جاری سعی کردیم با تغییر و بروزرسانی فضای آموزشی و تولید فعالیت خود را حفظ کنیم، فضای آموزشی را از کلاس به محیط های سرباز یا سالن های بزرگ با رعایت فاصله گذاری قرار دادیم، در تولید فیلم کوتاه نیز اصول بهداشتی رعایت شد. اما متأسفانه در این یک ماه اخیر که استان ما در وضعیت قرمز قرار دارد با محدودیت ها شاهد تعطیلی در آموزش و تولید مواجه هستیم.

او ادامه داد: در سطح استان جوانان بسیاری در عرصه فیلم کوتاه و عکس فعالیت دارند و انجمن سینمای جوانان استان مرکزی با هدف آموزش و تولید به حمایت فیلمسازان و عکاسان جوان استان می پردازد. بسیاری از این هنرمندان به دلیل علاقمندی در این عرصه فعالیت می کنند و گروهی نیز در امر آموزش و تولید برای امرار معاش فعالیت می کنند. در حدود یک سال اخیر این قشر از هنرمندان که از این طریق امعاش می کنند بیشترین ضربه را دیده اند. در این رابطه در حد توان خود سعی کرده ایم با حمایت در پورتال تولید فیلم، رایزنی با دستگاه های اجرایی استان در راستای حمایت از فیلمسازان و عکاسان داشته باشیم و همچنین زمینه ساز سفارش کار برای هنرمندان باشیم. البته یقین داریم که قطعاً کافی نیست و بسیار محدود است.

رئیس انجمن سینمای جوانان استان مرکزی اظهار داشت: امیدوارم تصمیمات دولت در این زمینه با نگاه حمایت از هنرمندان تاثیرگذار باشد. به خصوص هنرمندانی که امرار معاش آنها در زمینه آموزش و تولید در رشته های مختلف  هنری است. مهمترین و تأثیرگذارترین حمایت دولت می تواند از طریق مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان باشد و با شناسایی این هنرمندان بتوانند با تأمین بودجه از سوی دولت به حمایت این هنرمندان بپردازند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز