خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

قطع عمدی کابل‌های فیبر نوری در سرباز توسط عوامل ناشناس/مشترک مورد نظر بالای کوه است

asdasd
کد خبر : ۹۹۵۱۵۹

مدتی است کابل‌های فیبر نوری در شهرستان سرباز از توابع استان سیستان و بلوچستان توسط عوامل ناشناس قطع می شود. این موضوع باعث شده تا بسیاری از مردم منطقه برای دسترسی به اینترنت یا به شهرستان‌های نزدیک رفته و یا برای دسترسی به نت زمان زیادی را در بالای کوه های اطراف منطقه سپری کنند .

هارون کمال زئی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در این باره اظهار داشت: قطع کردن عمدی سیم‌ها و کابل‌های ارتباطی و فیبرنوری که هر ماه  در شهرستان سرباز توسط عوامل ناشناس انجام می شود، مردم شهرستان را با ضرر و زیان مواجه کرده و باعث  شده تا تمامی ارتباطات، معیشت و امور اداری مردم دچار اختلال شود که علاوه بر هزینه‌های مادی، در بسیاری از موارد مرگ‌های خاموش را نیز رقم می‌زند.

سرباز روستایی ترین و کوهستانی ترین شهرستان کشور

او افزود: شهرستان سرباز  وسعت 6 هزارو 335 کیلومترمربع و   جمعیتی بیش از یکصد هزار نفر   با تراکم ۱۴ نفر در هر کیلومتر  دارد که فقط ۲۰۰۰ نفر آن در شهر کوچک سرباز کلات زندگی  می‌کنند، یعنی ۹۸ درصد مردم شهرستان در روستاها زندگی می‌کنند، این شهرستان با داشتن بیش از ۴۴۰ آبادی روستایی با این وجود  یکی از روستایی‌ترین و کوهستانی‌ترین شهرستان‌های کشور است که بیشتر روستاهای آن در زمینه امکانات و تجهیزات زیرساختی از جمله خطوط ارتباطی و اینترنت با مشکل مواجه هستند.

تنها 12 درصد مردم از اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنند

کمال زئی ادامه داد: فقط حدود ۸۵ درصد جمعیت شهرستان سرباز از پوشش تلفن همراه برخوردارند و ۱۲ درصد مردم از اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنند،حتی مراکز بخش‌های این شهرستان از اینترنت پرسرعت بی بهره‌اند، اما در این میان روستاهایی در این شهرستان هستند که با قطعی مکرر فیبرنوری  دلخوشی از وضعیت اینترنت و خطوط تلفن همراه ندارند.

 قطع عمدی کابل‌ها توسط افراد سودجو

مدیر روابط عمومی فرمانداری شهرستان سرباز گفت: در برخی نقاط شهرستان‌، قطع عمدی کابل‌ها توسط افراد سودجو صورت می‌گیرد، این افراد بدانند وقتی که خطوط تلفن و ارتباط را قطع می‎کنند ممکن است یک نفر دچار حادثه‌ای شده باشد و به دلیل نبود ارتباط برای کمک‌ گرفتن فوت کند، که از لحاط اخلاقی این موضوع بسیار بی‌انصافی است و به نظرم آن فرد خاطی با یک قاتل هیچ فرقی ندارد.

کمال زهی: متأسفانه عدم نگهداری مناسب از کابل‌ها و خطوط فیبرنوری باعث شده  که گاهی افراد سودجو  بعد از نزاع‌ها و دعواهای خود و یا بخاطر منافع شخصی ، با قطع کردن خطوط ارتباطی عقده گشایی  کنند

او بیان کرد: متأسفانه عدم نگهداری مناسب از کابل‌ها و خطوط فیبرنوری باعث شده  که گاهی افراد سودجو  بعد از نزاع‌ها و دعواهای خود و یا بخاطر منافع شخصی ، با قطع کردن خطوط ارتباطی عقده گشایی کرده و  علیه منفعت اجتماعی اقدام کنند،که این موضوع باعث بروز مشکلات و قطعی ارتباطات مخابراتی شده و  زندگی مردم را مختل می کند. از طرف دیگر  باعث ایجاد دردسر برای تیم های عیب یاب و فنی مخابرات هم می شود. راهکار حل این مسئله هم  تنها با پایان اجرای فیبر زمینی و البته در کنار آن  برخورد قاطع و جدی با سارقان و افراد خرابکار است.

مدیر روابط عمومی فرمانداری شهرستان سرباز تصریح کرد: با توجه به اینکه ارتباط از جمله پایه‌های مهم برای دستیابی به توسعه در هر منطقه است، اما متأسفانه فیبرنوری که در گذشته بنا به شرایط همان زمان به صورت هوایی اجرا شده به صورت متوسط ماهانه چندین نوبت بر اثر طوفان و یا بارندگی و در مواقعی به صورت عمدی قطع می شود که این امر سبب ایجاد مشکلات زیادی برای ساکنان این شهرستان شده است.

کمال زئی ادامه داد: امروزه همه امور زندگی اینترنتی شده است، گاهی برای ثبت‌نام‌های سوخت، استخدامی‌ها و کارهای اداری،  مردم روستاها ناگزیر هستند به مرکز شهرستان یا حتی به شهرستان های مجاور مراجعه کنند یا که به اقوام و آشنایان در سایر شهرها بسپارند تا کارهای اینترنتی را  برایشان انجام دهند و این در عصری که عصر ارتباطات نام دارد یک مشکل بزرگ است.

اهالی برای دسترسی به اینترنت به قله کوه می روند

کمال زئی ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در یکسال اخیر و حتی قبل تر از آن  تمامی امور معیشتی، اداری و دانشگاهی مردم  از طریق ارتباط مخابراتی انجام می‌شود بسیاری از روستا‌های شهرستان سرباز  دارای ارتباط نورتل یا کوه نور هستند که این امر باعث محروم ماندن اهالی از ارتباط اینترنت شده و با توجه به جمعیت و موقعیت کوهستانی شهرستان و مجازی شدن آموزش تمام مقاطع تحصیلی دانشگاه ها ارتباطات مخابراتی پاسخگو نیست.با توجه به  رشد روز افزون فناوری اطلاعات و  نیاز شدید اهالی و روستاهای اطراف به ارتباط اینترنتی ضروری است مشکلات اینترنتی منطقه حل شود. در حال حاضر بیشتر  اهالی و دانشجویان این شهرستان و روستاهای اطراف مجبورند برای دریافت کوچکترین خدمات به ویژه در بحث ثبت‌نام‌ها به  بالاترین قله کوه ها بروند و تا ساعاتی از شب برای انجام خدمات بالای کوه بمانند.

او اضافه کرد: خطرات زیادی از جمله پرت شدن از کوه، حمله دزدها، حمله حیوانات وحشی و... آنها را تهدید می‌کند، و یا اینکه برای کوچکترین خدمات اینترنتی باید به مرکز شهرستان سرباز و شهر کوچک سرباز کلات مراجعه کنند که این امر باعث صرف هزینه بسیار به اهالی روستا‌ها و تجمع زیاد در شهر  می‎شود که در این ایام کرونا بسیار خطرناک است.

مدیر روابط عمومی فرمانداری شهرستان سرباز عنوان کرد: در سفر وزیر ارتباطات و فناوری در سال ۹۸ به استان، مقرر شد بیش‌از یکهزار روستای سیستان و بلوچستان به اینترنت مجهز شود اما این موضوع همچنان ابتر مانده است که از مسئولان به ویژه  نماینده مردم منطقه در مجلس  انتظار داریم  برای رفاه حال  روستاییان نسبت به پیگیری نصب فرستنده اینترنت بی سیم در این‌گونه روستاها اقدام کنند .

گفت و گو: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز