خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

قشر کارگر و کادر درمان در شرایط حاد کرونا مظلوم واقع شده‌اند/ یک میلیون کارگر با بلاتکلیفی بیمه بیکاری مواجه هستند/ حال جامعه کارگری اصلا خوب نیست

asdasd
کد خبر : ۹۹۴۸۱۷

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه گفت: در شرایط حاد کرونا دو قشر همواره محدود و مظلوم واقع می‌شوند؛ اول قشر کادر درمان هستند که همواره باید پای کار باشند و قشر دوم نیز قشر کارگر است که باید برای آنکه ویروس اقتصادی گریبانگیر کشور نشود، اغلب ناگزیر است از ۸ تا ۱۲ ساعت و یا حتی تا ۱۶ ساعت کار کند.

داود میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان این مطلب افزود: در واحدها و کارگاه‌های تولیدی، شرایط به گونه ای است که خط تولید اجازه فاصله‌گذاری اجتماعی را نمی‌دهد و چنین امری هرگز شدنی و امکان پذیر نیست. با چنین وضعیتی بعید است مسئولان کشوری و استانی و حتی مدیران شهرستان‌ها با توجه به بنیه کارگری در بخش تولید از حیث ضدعفونی سرویس‌ها و غربالگری و غیره در کارخانجات، نظارت و بازرسی داشته و به قشر کارگر توجه لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: موضوع دیگر در حوزه کارگری و مواجهه با کرونا این است که هنگامی که کارگری گرفتار این ویروس می‌شود، اگر در یک خانواده ۴ نفره باشد، باید هر ۴ نفر تست کرونا بدهند. نکته حایز اهمیت این است که نرخ تست کرونا برای هر فرد حدود ۴۰۰ هزار تومان است و یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، دقیقا حقوق یک ماه کارگر است. این در حالی است که هیچ بیمه ای این رقم را پرداخت نمی‌کند و همین موضوع یک معضل بزرگ برای جامعه کارگری است. 

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه اظهار داشت: اکثر کارگرانی که در ابتدای سال جاری با مباحث بیمه بیکاری مواجه بوده اند و همچنین به واسطه تعطیلی تالارها، رستوران ها، هتل ها و بسیاری واحدهای دیگر، بیکار شده اند، متاسفانه هنوز نتوانسته اند بیمه بیکاری بگیرند تا معیشت خود را بگذرانند. برخی از کارگران نیز به واسطه ناهماهنگ عمل کردن سازمان برنامه و بودجه و وزارت کار، قربانی شده و علاوه بر بیکاری، با گذشت حدود ۱۰ ماه هنوز موفق به دریافت حق خود نشده اند. قرار بود بودجه بیمه بیکاری کارگران را سازمان برنامه و بودجه پرداخت کند، اما زمانی که برنامه‌ریزی کلی صورت گرفت، اعلام شد که کارگران باید در «سامانه کارا» ثبت نام کنند و به همین واسطه، حق بسیاری ضایع شد. شاید بیش از یک میلیون کارگر در سطح کشور با این شرایط و بلاتکلیفی بیمه بیکاری مواجه هستند. 

میرزایی با بیان اینکه متاسفانه حقوق کارگر به ریال و هزینه کرد آن به دلار است، تصریح کرد: هر چند که در دولت های یازدهم و دوازدهم، حقوق جامعه کارگری نسبت به دولت های قبل بیشتر افزایش یافت، اما آنقدر شیب تورم بالا بود که شیرینی افزایش حقوق به کام کارگران تلخ شد. از فروردین ۹۹ همه کالاها و اجناس، چندین برابر افزایش قیمت داشته است، اما حقوق کارگر هیچگونه افزایشی نداشته است. ابتدای فروردین سال جاری، حقوق کارگران را ۲ میلیون تومان مشخص و مصوب کردند. در آن مقطع زمانی، نرخ دلار ۱۲ هزار تومان بود و حتی همان موقع نیز درآمد کارگران ۳۰ درصد از هزینه عقب بود. اکنون که همه صنوف و اقشار جامعه، نرخ کالا و خدمات خود را افزایش داده‌اند و دلار رکورد ۳۰ هزار تومان را نیز رد کرد، کارگران با حقوق ۲ میلیون تومان قادر به پوشش حتی ۳۰ درصد زندگی ماهانه خود یعنی ۱۰ روز نیز نیستند و این فرایند عادلانه نیست. 

وی بیان داشت: لطفا مسئولان مربوطه آدرس غلط به کارگر ندهند. علت مشکلات جامعه کارگری، دعواهای کارگر و کارفرما نیست. متاسفانه دولت، جامعه کارگری را به کلی فراموش کرده است. جمعیت کارگری استان مرکزی که بیش از ۷۰ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهد، در تصمیم گیری های مهم دیده نمی شود. در حالی که در آستانه انتخابات، از قشر کارگر و نقش اثرگذار او به عنوان ابزار انتخاباتی استفاده می شود. بر همین اساس، انتظار داریم جامعه کارگری در انتخابات آتی، با نگاهی واقع بینانه و صحیح، انتخابی اصلح داشته باشد.

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه در پایان تاکید کرد: به دلیل استقرار بیش از یکهزار واحد تولیدی و صنعتی در شهرستان های ساوه و زرندیه، نقش جامعه کارگری در این شهرستان ها بسیار حائز اهمیت است. روند پیگیری مطالبات کارگری در سطح ملی و استانی مطلوب نیست و نسبت به آن انتقاد شدید داریم. این روزها حال جامعه کارگری اصلا خوب نیست. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز