خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آغاز محدودیت یک‌ماهه صنوف غیرضرور گزارش می‌دهد:

چرخه ابتلا تنها با تعطیلی کامل شهرها شکسته می‌شود/ یک جامعه‌شناس: هیچ راهکاری بدون همراهى مردم امکان پذیر نیست

asdasd
کد خبر : ۹۹۳۹۷۷

روزهای سیاه کرونایی و افزایش تعداد زیاد جان باختگان در کشور و استان فارس باعث شده تا مسئولان با راهکارهایی مانند کاهش ساعت فعالیت مغازه ها تا 18 عصر بتوانند تعداد مبتلایان را کاهش دهند که به گفته بسیاری از افراد و کارشناسان این تصمیم هم نمی تواند تاثیر زیادی در کاهش تعداد مبتلایان داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا شامگاه گذشته نخستین روز از محدودیت یک‌ماهه ساعات کاری صنوف غیرضرور در کلان‌شهرهای کشور آغاز شد. محدودیتی 12 ساعته (از ساعت 18 تا 6 صبح روز بعد) که قرار است راهکاری حداقلی برای کُندتر شدن روند ترسناک ابتلا و مرگ کرونا در کشور باشد.

روندی که در روزهای اخیر آمارهای روزانه ابتلا را به بیش از 10 هزار نفر در و تعداد جان‌باختگان را به بیش از 450 نفر در روز رسانده و آمارها را به هر 3 دقیقه یک جان‌باخته بر اثر کرونا در کشور افزایش داده است.

چرخه ابتلاجز با تعطیلی کامل شکسته نمی‌شود

اما تعطیلی صنوف غیرضرور از ساعت 18 چه تاثیری بر مهار کرونا ویروس خواهد داشت؟ پرسشی که پاسخ های متفاوتی در پی داشت.

 چرخه ابتلا تنها با تعطیلی کامل شهرها شکسته می‌شود/ یک جامعه‌شناس: هیچ راهکاری بدون همراهى مردم امکان پذیر نیست

کامران که صاحب یک بوتیک در یکی از پاساژهای شهر است، به ایلنا می‌گوید: به نظر من این تعطیلی چندساعته، عملاً تأثیر چندانی بر کنترل کرونا ندارد.

او با بیان اینکه با توجه به تغییر دمای هوا در پاییز، عملاً بسیاری از مردم خریدهای خود را در ساعات ابتدایی روز انجام می‌دهند، می‌افزاید: اگر قرار به تعطیلی صنوف باشد، بهتر آن است که این تعطیلی به صورت کامل و در طی مدتی مشخص صورت گیرد و از آن طرف نیز دولت مشوق‌های مالی برای جبران خسارات مشاغل در نظر گیرد.

از آن سو محمد که کارمند یک اداره دولتی است می‌گوید: تعطیلی صنوف از ساعت 18 نه تنها تأثیر مثبتی بر آمد و شد مردم ندارد، بلکه باعث می‌شود که تراکم مراجعه مردم به مغازه‌ها در بعدازظهرها افزایش یابد و این مسئله می‌تواند سبب شیوع بیشتر ویروس شود.

او با تأکید بر اینکه در این شرایط، ضروری است که دولت افزون بر صنوف، ادارات را نیز به طور کامل تعطیل کند، می‌افزاید: جز با تعطیلی کامل چرخه ابتلا به کرونا ویروس شکسته نمی‌شود؛ بلکه دولت باید با اعلام تعطیلی و اعمال محدودیت در آمد و شد، کشور را مانند ایام نوروز تعطیل کند تا روند فزاینده ابتلا و مرگ بر اثر کرونا کاهش یابد.

تابنده ماه رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز هم در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه در حال حاضربازار مسکن شــیراز در یــک رکود به ســر مــى‌بــرد، بیان مى کند: در شــرایط فعلى و طبق مصوبــه کرونا مبنى بر تعطیلى اصناف از ســاعت 6 عصــر به بعد، ایجاد رکــود شــدیدتر و در نهایت کاهش قیمت مســکن در شــیراز را به دنبال خواهیم داشــت.

توقف فعالیت ها از ساعت 6 به بعد باعث متضرر شدن رستوران ها می شود 

صالحی رئیس اتحادیه رســتوران ها و ســفره خانه هاى سنتى شــیراز هم در ادامه در گفت و گو بــا اشــاره بــه صــدور بخشــنامه اى مبنى بر ممنوعیت فعالیت بعضى از مشــاغل از 6 عصر به بعد مى گوید: بى شــک توقف فعالیت رستوران ها از ساعت 6 به بعد باعث مى شــود که آســیب زیادى به ایــن مغازه ها وارد شــود؛ چرا که کمتر کســى در این ســاعات از خرید غذا اســتقبال مى کند به طوری که صاحبان رستوران ها، روزانه با مراجعه به اتحادیه خواستار توقف و ابطال پروانه فعالیت‌شان هستند.

نیمی از استان فارس تعطیل است

در همین رابطه جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه تا یک ماه آینده مشاغل گروه‌های 2، 3 و 4 پس از ساعت 18 اجازه فعالیت ندارند، می‌گوید: انتظار ما آن است که برابر مصوبه ستادهای ملی و استانی مقابله با کرونا مشاغل این گروه‌ها به خاطر سلامتی خود و شهروندان واحدهای صنفی خود را تعطیل کنند.

عبدالرضا قاسم‌پور در ادامه با اشاره به تعطیلی کامل مشاغل غیرضرور در 10 شهرستان بزرگ و پرجمعیت فارس شامل مرودشت، کازرون، جهرم، فسا، داراب، رستم، ممسنی، استهبان، آباده و فیروزآباد می‌افزاید: بر این اساس عملاً حدود نیمی از جمعیت استان فارس در تعطیلی قرار دارند.

قاسم‌پور خاطرنشان می‌کند: از آن سو اما اصناف و کسبه با این تصمیم به دلیل آسیب‌های مالی وارد شده بر فعالیت‌های اقتصادی خود مخالف هستند، از همین رو با توجه به شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی کشور، تعطیلی کامل تبعاتی به دنبال خواهد داشت؛ مگر آنکه تصمیمی ملی برای همه شهرهای کشور اتخاذ شود.

مثبت‌شدن نیمی از آزمایش‌های کرونا در آزمایشگاه‌های استان

عبدالرضا قاسم‌پور سپس با اشاره به دورکاری یک‌سوم کارمندان فارس و احتمال افزایش این تعداد در روزهای آینده به 50 درصد کارمندان می‌افزاید: ستاد استانی کرونا تعطیلی بانک‌ها را در نظر دارد و ممکن است در جلسه فردا پنجشنبه این ستاد، این تصمیم نیز اتخاذ شود.

قاسم‌پور سپس با اشاره به افزایش تردد در سطح شهر شیراز و مهمانی‌های خانوادگی در روزهای اخیر می‌افزاید: متاسفانه این روزها درصد مثبت‌شدن آزمایش کرونا در آزمایشگاه‌های استان از 25 درصد به 50 درصد افزایش یافته است.

 چرخه ابتلا تنها با تعطیلی کامل شهرها شکسته می‌شود/ یک جامعه‌شناس: هیچ راهکاری بدون همراهى مردم امکان پذیر نیست

هیچ سیاستگذارى موفقى بدون همراهى مردم امکان پذیر نیست

مریم سروش جامعه شناس در گفت وگو با ایلنا با بیان اینکه در همه کشورهای جهان، نوع سیاستگذارى ها است که سبب موفق بودن یا نبودن آنها در مواجهه با کرونا ویروس شده است،مى گوید: به نظر مى رسد در معدود کشورهاى موفق به مهار و کنترل کرونا ویروس، سیاست گذارى‌ها و همراهى توأمان مردم با این سیاست‌ها با دیگر کشورها متفاوت بوده است.

معاون پژوهشى جهاد دانشگاهى استان فارس با تأکید بر اینکه هیچ سیاستگذارى موفقى بدون همراهى مردم امکان پذیر نیست، مى‌افزاید: با این وجود مهم ترین تفاوت میان کشورهاى موفق در زمینه مهار کرونا با دیگر کشورها، سیاستگذارى ها و وحدت رویه‌اى است که این کشورها برای مقابله با کرونا در پیش گرفته‌اند.  

این جامعه شناس در ادامه با بیان اینکه قدم نخست در مهار کرونا، سیاستگذارى درست و قدم بعد در اختیار داشتن سیستم تواناى بهداشت و درمان است،افزود: نکته مهم دیگر توانایى اقتصادى کشورها براى مواجهه با آسیب هاى اقتصادى ناشى از اعمال برخى محدودیت هاست؛ به ویژه آنکه کنترل بیمارى، به ناچار با محدودیت ها و آسیب هاى اقتصادى همراه خواهد بود.

گزارش: احسان اکبرپور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز