خبرگزاری کار ایران

مدیر گروه سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

مردان سلامتی خود را جزو اولویت‌هایشان قرار نمی‌دهند

asdasd
کد خبر : ۹۹۳۶۷۹

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت:مردان به دلیل در اختیار داشتن بیشترین مشاغل، تحت تاثیر مرگ و میر ناشی از حوادث، عوارض بیماری‌های شغلی و ارتباطات اجتماعی و مشاغل سخت و زیان آور هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز،ناصر رهبری در جمع خبرنگاران،با بیان اینکه مردان، کم‎تر به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند، گفت: از رسانه‌ها می‌خواهیم با اطلاع رسانی، مردان را به مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و دریافت خدماتی که اغلب رایگان هستند، تشویق کنند.

او افزود: همه‎  مردان چه آنهایی که در کارخانجات رنگ و سیمان کار می‌کنند و چه آنهایی که کارمند هستند، هر یک به نوعی در معرض عوارض خاص آن شغل قرار دارند، عوارض مربوط به گوش، چشم، آرتروز و دیسک کمر از عوارض نشستن پشت میز است که کارمندان را درگیر می‌کند.

او  سرطان پروستات را یکی از شایع‌ترین سرطان در مردان، عنوان کرد و گفت: غربالگری مردان از نظر ابتلا به سرطان پروستات یکی از برنامه‌های مراکز بهداشت به ویژه در هفته‌  سلامت مردان در اسفند ماه است، با معرفی علایم، سرطان تشخیص داده شده و سپس سیستم ارجاع برای ادامه‌ روند درمان فعال می‌شود.

مدیرگروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز متذکر شد: بسیاری از آقایان تصور می‌کنند بزرگی پروستات طبیعی است، اما بزرگی با برخی علایمی مانند کم‌تر شدن فشار ادراری، ادرار قطره قطره، تکرر و سوزش ادرار و کاهش قطر ادرار همراه باشد، باید پیگیری شوند، هر چند این علایم به معنای بدخیم بودن پروستات نیست، اما این علایم قابل پیگیری بوده و بزرگی پروستات می‎تواند به بدخیمی تبدیل شود.

او با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه‎  سلامت مردان، اظهار کرد: صدور کارت بهداشتی برای اماکن یکی از راه‌های شناسایی گروه هدف مردان و ارائه خدمات به آنان به ویژه آموزش و خود مراقبتی شامل ارزیابی سلامت روان، ارزیابی فعالیت بدنی، بررسی الگوی تغذیه، بررسی مصرف دخانیات، مصرف الکل و مواد مخدر و اندازه‌گیری فشار خون است.

او  ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز 32.2 درصد از مردان تحت پوشش مراکز بهداشتی آذربایجان شرقی را از نظر الگوی تغذیه و تن سنجی غربالگری کرده است که این آمار در زنان 43.6 درصد بوده، در حالی که این آمار در کشور برای مردان 22.3 درصد و برای زنان 32.2 بوده و وضعیت استان‌مان از میانگین کشوری هم بهتر است.

‌رهبری خاطرنشان کرد: انتظار می‌‎رود مردان از نظر فعالیت بدنی بیشتر مورد بررسی قرار بگیرند، اما به دلیل مراجعه‌  کمتر، مردان در این حوزه هم کمتر از زنان ارزیابی شده‌اند، 31.4 درصد از مردان و 40.6 درصد از زنان از این نظر مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند که در این مورد هم از میانگین کشوری جلوتر هستیم.

او در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: 32.7 درصد از مردان و 41.7 درصد از زنان از نظر بررسی مصرف دخانیات، مصرف الکل و مواد مخدر و 31.9 درصد از آقایان و 23.5 از آقایان به ترتیب از نظر سلامت روان و اندازه‌گیری فشار خون مورد بررسی قرار گرفته‌اند که این آمار در زنان استان، 41.8 و 34.1 است؛ در مجموع به علت مراجعه‎ی بیشتر زنان، خانم‌ها بیشتر از آقایان غربالگری شده و مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز