خبرگزاری کار ایران

رئیس کل دادگستری استان مطرح کرد:

نهضت "نه به زندان" در استان قزوین پایه گذاری شد

asdasd
کد خبر : ۹۹۲۶۷۹

رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: در راستای سیاست حبس زدایی، نهضت "نه به زندان" در استان قزوین پایه گذاری شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، با توجه به اینکه کاهش جمعیت کیفری زندان ها یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بوده در شهریور ماه سال 98 ریاست معظم قوه قضائیه در اجرای بند ۶۴ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و مقررات قانون آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی در زمینه حبس‌زدایی، "دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها" را ابلاغ کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قدرتی با اشاره به سیاست‌های کلان قضایی کشور در حوزه اجرای احکام کیفری حبس، زندان و زندان‌زدایی و کاهش هدفمند جمعیت کیفری بیان کرد: در عرصه تحول آفرینی نظام قضایی کشور که از رویکرد‌های دستگاه قضایی است بحث زندان و کنترل و کاهش هدفمند جمعیت کیفری در اولویت است.

این مقام قضایی با اشاره به عناوین مجازات‌های جایگزین حبس گفت: مجازات‌های جایگزین حبس طبق ماده ۶۴ قانون مجازات اسلامی عبارت از دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی می باشند.

حجت الاسلام والمسلمین قدرتی در این رابطه می گوید: یافته‌های کیفرشناسی نشان می دهد که حبس‌های کوتاه مدت آثار مخربی بر فرد می‌گذارد و ضرر آن از سودش بیشتر است؛ لذا قانونگذار قانون مجازات اسلامی مصوب ١٣٩٢ به‌جای این حبس‌ها، مجازات‌های جایگزین حبس را  پیش‌بینی نمود.

رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: از آنجا که نهاد مجازات های جایگزین تاسیس تازه ای است و قضات به میزان کافی به آن آشنایی نداشتند با اقبال وسیعی مواجه نشده بود،  اما با صدور دستورالعمل رئیس معظم قوه قضائیه در این خصوص و آموزش کارکنان قضایی در حال حاضر نگرش قضات ما به زندان اینگونه است که زندان را بعنوان آخرین اقدام قضائی می دانند، بر این اساس "نهضت نه به زندان"  در استان پایه گذاری شده و با توجه به سیاست حبس زدایی از مجازات زندان صرفا برای مجرمین حرفه ای خطرناک، سابقه دار و در صورت تعدد جرم و تکرار جرم و مجرمین یقه سفید اعمال می شود.

مقام ارشد قضائی استان در ادامه از کلیه مدیران و کارکنان محترم قضائی و اداری استان که در جهت دستیابی به این مهم تلاش کردند، قدردانی نمود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز