خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

خطر نابودی محیط زیست روستاهای دشستان در پی صدور بی‌رویه مجوز بهره‌برداری از معادن

asdasd
کد خبر : ۹۹۲۶۶۹

دهیار روستای راهدار از توابع شهرستان دشتستان استان بوشهر با اشاره به اینکه مشکلات محیط زیستی این روستا درحال تبدیل شدن به بحران است، گفت: در این منطقه بیش از ۴۰ مجوز بهره‌برداری از معادن صادر شده که بیشتر آن باعث نابودی اکوسیستم منطقه و کاهش سطح محصولات کشاورزی نظیر جو، گندم و عدم مرغوبیت محصولات نخل داران در کیفیت، کمیت و قیمت خرما شده است.

محمد بحرانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در این باره اظهار داشت: مشکلات محیط زیستی و تعرض به اراضی منابع طبیعی روستای راهدار از سال ها پیش آغاز شده و اکنون به بحران تبدیل شده است.

بحرانی با اشاره به اینکه در سال های گذشته پروانه های متعددی برای بهره برداری از معادن برای معدن داران بومی و غیر بومی صادر شده است، افزود: تداوم همین امر باعث شد که بیشتر اهالی روستای داهدار از کشاورزی و دامداری به کامیون داری تغییر شغل بدهند و کارگران اغلب شرکت های تولیدی و دانه بندی شن و ماسه و بخصوص کارخانه سیمان دشتستان  از شغل آباء و اجدادی خود دست کشیده و  به شغل های دیگری رو بیاورند.

او گفت: معادن در این روستا با تجاوز به حریم مراتع منطقه متاسفانه دامداران را برای چرای دام‌هایشان با مشکل روبه رو کرده است.

بحرانی ادامه داد: برای مشکل معادن و کارخانجات دهیاری روستای راهدار طی سال های گذشته این موضوع را پیگیری کرده است و با استشهادهای  محلی اعتراض شان را از استقرار و آلایندگی این کارخانجات و معادن به مجموعه شورا منتقل کردند و شورا هم این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است.

او اضافه کرد: ولی متاسفانه سالهاست که به دلیل عدم همکاری مسئولان سابق نتیجه‌ مطلوبی در این زمینه حاصل نشده و همچنان شاهد  صدور مجوز متولیان  بهره‌برداری در این حوزه هستیم.

کاهش محصولات کشاورزی به دلیل آلایندگی در منطقه

دهیار روستای راهدار بیان کرد: در این منطقه بیش از ۴۰ مجوز بهره‌برداری صادر شده است و متاسفانه اکثراً بدون نصب آبپاش و سیستم فیلتراسیون موجب نابودی اکوسیستم انقراض و قطع گونه ها و پوشش گیاهی نادر و مفید در این منطقه شده و باعث کاهش سطح محصولات کشاورزی نظیر جو و گندم و عدم مرغوبیت محصولات نخل‌داران در کیفیت، کمیت و قیمت خرمای ، نخلداران منطقه و بومی شده است.

افزایش مرگ و میر اهالی به دلیل آلایندگی در روستا

بحرانی عنوان کرد:  افزایش مرگ و میر اهالی در این منطقه و شیوع بیماری‌های ریوی و تنفسی به ویژه در سنین بالا از جمله آسیب هایی است که برخی از اهالی  استقرار این شرکت ها و آلایندگی این کارخانجات را  عامل اصلی آن می‌ دانند.  

بحرانی استقرار کارخانه سیمان دشتستان را به دلیل عدم رعایت پروتکل های زیست محیطی ، یک مشکل اساسی دانست و افزود: این شرکت که  در نزدیکی فاصله سکونتگاهی با روستای راهدار است سالهاست که با فیلتراسیون قدیمی موسوم به سیستم هیبریدی موجب انتشار گرد و غبار ناشی از فرایند  تولید خود شده و وجود تحریم‌های ظالمانه سیاسی را نسبت به نصب فیلتر های مدرن و یا همان سیستم‌هایی بگ هوس را  بهانه می کند و این مسیر  آلایندگی را ادامه می‌دهد در حالی که بسیاری از شرکت های قدیمی و حتی شرکت های تازه تاسیس سیمان در کشور مجهز به این سیستم فیلتراسیون هستند.

بحرانی ادامه داد: به نظر می رسد تحریم های سیاسی در این موضوع دخیل نیست چرا که اگر تحریم های سیاسی مانع  این سیستم بود  پس چگونه کارخانجات دیگر دارند از این فیلتراسیون استفاده می‌کنند؟

او اضافه کرد: شهرداری شهر وحدتیه هم  با وجود معادن  زیادی که در همجواری این شهر قراردارند اقدام به خرید یک معدن در راهدار کرده در حالی که فاصله شهرداری وحدتیه  تا معدنی که در راهدار  خریداری کرده بیش از ۲۰ کیلومتر فاصله دارد.  دلیل این اتفاق  را هم واقعا نمی‌دانیم.

بحرانی گفت: اهالی روستای راهدار بیش از این تحمل شرایط اسفبار اجتماعی را ندارند و خواهان آن هستند که منابع طبیعی نسبت به اعتراض شورای روستای راهدار رسیدگی کرده و حق دامداران روستاها را اعاده  کند. 

بحرانی: شهرداری شهر وحدتیه هم  با وجود معادن  زیادی که در همجواری این شهر قراردارند اقدام به خرید یک معدن در راهدار کرده در حالی که فاصله شهرداری وحدتیه  تا معدنی که در راهدار  خریداری کرده بیش از ۲۰ کیلومتر فاصله دارد.  دلیل این اتفاق  را هم واقعا نمی‌دانیم

او عنوان کرد: استاندار بوشهر به عنوان رئیس شورای معادن  استان نسبت به جلوگیری از صدور مجوز بهره‌برداری در این حوزه توسط اداره کل صنعت معدن و تجارت استان اقدام و تدابیر لازم و ویژه اتخاذ کند.  همچنین اداره کل صنعت معدن و تجارت نسبت به عدم تمدید مجوزهای منقضی شده و راکد و ابطال آنها اقدام کند تا احیاناً اگر  معدنی راکد و تعطیل شده به منابع طبیعی و آبخیزداری معرفی کند.

وعده‌ای ندهند که عملی در پی نداشته باشد

وی بیان کرد:  اداره کل محیط زیست استان و شهرستان دشتستان  نسبت به الزام شرکت‌های آلاینده به ویژه شرکت سیمان دشتستان به نصب سیستم فیلتراسیون مدرن همان سیستم بگ اوت و آبپاش و تعیین یک ضرب الاجل برای این موضوع اقدام کنند و مانند سال های گذشته وعده ای ندهند که عملی در پی نداشته باشد.

اداره محیط زیست اقدام به کاشت گونه های گیاهی کند

دهیار روستای راهدار گفت: از اداره حفاظت محیط زیست انتظار می رود نسبت به درختکاری و کاشت گونه و پوشش گیاهی مناسب بومی برای این شرکت‌ها و معادن اقدام کند. ضمناً از استانداری و فرمانداری شهرستان دشتستان انتظار می‌رود نسبت به الزام شرکت سیمان دشتستان مبنی بر  احداث بوستان مطابق تفاهمنامه‌ای که در سال ۸۸ تنظیم کردند در این روستا اقدام کنند.

بحرانی اظهار داشت:همچنین به نظر می رسد  اداره امور مالیاتی استان باید از حق مربوط به بند ۲۱ ماده ۲۸ قانون ارزش افزوده که توسط شرکت سیمان دشتستان پرداخت می شود مبلغی را برای جبران خسارت وارده به زیست بوم و سلامت اهالی این روستا به حساب دهیاری واریز کند. 

شرکت سیمان دشتستان نیروی بومی استخدام کند

او راهکار دیگر را در استخدام نیروهای بومی دانست و افزود : همچنین صنایع آلاینده به ویژه شرکت سیمان دشتستان،  جوانان جویای کار این روستا را در اولویت استخدامی و نیروی مورد نیاز خودشان قرار دهد که حداقل بخشی از خساراتی که به محیط زیست آنها وارد می‌شود را جبران کند،زیرا به عنوان مثال کارخانه سیمان دشتستان  که احتمالاً حدودا بین 1000 نفر نیروی کار دارد 10 نفر نیروی بومی جذب کرده است که این موضوع به دور از انصاف است.

بحرانی اظهار داشت: معادن موظف به جاده‌های آسفالت هستند چرا که تردد کامیون ها به این شرکت ها روزانه باعث پدیده گرد و خاک شده که روستاییان را با مشکلات زیادی  از جمله تنفسی درگیر کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز