خبرگزاری کار ایران

با حضور ویدئو کنفرانسی وزیر راه؛

سامانه هشدار سیل در خراسان شمالی افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۹۸۹۶۱۲

مرحله نخست سامانه هشدار سیل خراسان شمالی با حضور وزیر راه‌ و شهرسازی به صورت ویدئوکنفرانسی در محل اداره‌کل هواشناسی استان در بجنورد افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی خراسان‌شمالی با اعلام این مطلب گفت: راه‌اندازی سامانه هشدار سیل، یکی از اصلی‌ترین موارد در تفاهمنامه همکاری منعقد شده میان استانداری خراسان شمالی و سازمان هواشناسی کشور بود که در جریان سفر رئیس این سازمان به استان به امضا رسیده بود.

هاشم فارابی اظهار داشت: در این تفاهمنامه مقرر شد مرحله نخست این سامانه شامل تامین پلتفرم نرم افزار تخصصی هواشناسی و توسعه ایستگاه های هواشناسی با تامین اعتبار از محل اعتبارات ابلاغی سازمان هواشناسی و با همکاری شرکت آب منطقه ای استان اجرایی شود.  

وی گفت: امروز مرحله نخست این سامانه با صرف ۱۵ میلیارد ریال اعتبار، آماده بهره برداری است و این سامانه با استفاده از داده های دریافتی از ۱۰۴ ایستگاه هواشناسی استان و داده های دریافتی از ماهواره های مختلف، نسبت به پردازش اطلاعات اقدام می کند و سپس هشدار لازم برای مدیریت بحران صادر می شود.

معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی خراسان شمالی گفت: ۸۲  ایستگاه برخط هواشناسی و ۲۲ ایستگاه شرکت آب منطقه ای، اطلاعات و داده های لازم را در این طرح تهیه می کنند.

فارابی اظهار داشت: این سامانه قادر است وقوع سیل و سیلابی شدن رودخانه ها را ۱۲۰ ساعت یا پنج روز پیش از وقوع پیش بینی کند، البته با گذشت زمان،  دقت پیش بینی وقوع سیل افزایش می یابد، همچنین امکان ارائه وضعیت هوا برای پنج روز آینده هم در این سامانه فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه سامانه هشدار سیل شامل سه مرحله است، گفت: مرحله دوم طرح شامل تکمیل مدل های هواشناسی و هیدرولوژی و توسعه شبکه ایستگاه ها است، به طوری که با افزایش ۵۰ ایستگاه، شمار آن به ۱۵۰ مورد می رسد.

معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در مرحله سوم هم ایجاد سامانه هشدار اتوماتیک محقق می شود که سامانه به صورت آنی و برخط وقوع سیل را به مدیریت بحران هشدار می‌دهد.  

وقوع بارندگی های سیل آسا و جاری شدن روان آب، هر ساله خسارات زیادی به حوزه های کشاورزی، راه و بخش های زیرساختی خراسان شمالی وارد می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز