خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

آب سرشاخه‌های کارون را برای مصارف صنعتی می‌خواهند نه شرب / هزار روستای خوزستان آب شرب ندارند

asdasd
کد خبر : ۹۸۹۱۰۴

نماینده اهواز در مجلس با بیان اینکه در بحث انتقال آب سرشاخه های کارون با برخورد غیر صادقانه از سوی مسئولان آب کشور مواجه شده ایم، گفت: این انتقال آب را برای تامین آب شرب نمی خواهند بلکه برای مصارف صنعتی می خواهند.

سید کریم حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: در زمینه انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی ایران از روز اول آغاز به کار مجلس یازدهم پیگیر موضوع بوده و هستیم؛ حتی نمایندگان دوره یازدهم خوزستان هم پیگیر بوده اند.

مسئولان در بحث انتقال آب با ما صادق نبودند

حسینی ادامه داد: هم اکنون در مجلس هر 18 نماینده استان خوزستان پیگیر تعطیلی طرح‌هایی که برای انتقال آب سرچشمه های خوزستان و چهارمحال هستیم. در این رابطه نیز مکاتبات متعددی با وزارت نیرو و شخص وزیر و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست داشتیم که متاسفانه با برخورد غیرصادقانه از سوی مسئولان آب کشور مواجه شده ایم.

نماینده اهواز در مجلس: صحبت ما به عنوان نماینده مردم در جلساتی که با حوزه وزارت نیرو داشته ایم این است که اگر ما 10 دلیل برای عدم انتقال آب از خوزستان به فلات مرکزی داریم آنها یک دلیل منطقی، علمی و کارشناسی برای این انتقال آب ندارند

حسینی افزود: این مطالبه نه تنها از سوی نمایندگان استان خوزستان دنبال می شود بلکه از سوی مسئولان، مردم، رسانه‌ها، فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز پیگیری می شود. صحبت ما به عنوان نماینده مردم در جلساتی که با حوزه وزارت نیرو داشتیم این است که اگر ما 10 دلیل برای عدم انتقال آب از خوزستان به فلات مرکزی داریم آنها یک دلیل منطقی، علمی و کارشناسی برای این انتقال آب ندارند.

اصفهان نیازی به تامین آب ندارد

وی گفت: تاکنون 7 طرح انتقال آب به استان های کویری برای تامین آب شرب صورت گرفت که ما مخالف نبودیم چرا که به اعتقاد ما همه ایران سرای ما است اما بر اساس نظر کارشناسان وزارت نیرو و همچنین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که این استان‌ها از جمله اصفهان نه تنها به آب شرب نیاز ندارد بلکه آب مورد نیاز کشاورزی این استان نیز تامین است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس ادامه داد: با انتقال آب سرشاخه های کارون آب مورد نیاز کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری و استان خوزستان محدود خواهد شد و بیشترین آسیب را در زمینه کشاورزی خواهند دید.

استان هایی که برای وزارت نیرو خاص هستند

وی عنوان کرد: استان‌هایی اصرار دارند آب را برای‌شان منتقل کنند و برای وزارت نیرو نیز جزو استان‌های خاص هستند. این استان‌ها به لحاظ بارندگی‌ها در طول سال و همچنین ذخایر آب‌های زیر زمینی و آب‌های جاری برای تامین آب شرب بی نیاز هستند.

آب را برای مصارف صنعتی منتقل می کنند نه شرب

حسینی ادامه داد: نگرانی ما این است که استان‌های فلات مرکزی هرچند وقت یکبار مرکز صنعتی را راه‌اندازی می کنند و برای مصارف صنعتی آب سرشاخه های کارون را می خواهند. این در حالی است  که هم اکنون 1000 روستا در استان خوزستان مشکل آب شرب دارند و علاوه بر روستاها حتی در شهرها نیز مشکل تامین‌آب شرب داریم. هنوز برخی از روستاها را با تانکر آبرسانی می کنند.

برای خوزستان تصمیمات غیر اصولی نگیرند

وی بیان کرد: عده ای متاسفانه در نشست شورای عالی آب و وزارت نیرو تصمیمات غیر اصولی برای استانی مثل خوزستان می گیرند که خود نیازمند آب است و طبق قانون این افراد موظف به مدیریت آب در سرتاسر کشورند نه اینکه به فکر آبرسانی غیر اصولی به چند استان خاص مد نظر خودشان باشد.

نماینده خوزستان در مجلس: این تصمیمات به دور از چشم مردم و اهل رسانه نوعی اهانت به آنها است. اینکه مسئولی در وزارت نیرو بیاید موضوعی به این مهمی را مطرح کند که این اقدامات رسانه ای و منعکس نشود اینها در واقع اجحاف در حق مردم و اهل رسانه است

نماینده خوزستان در مجلس تصریح کرد: این تصمیمات به دور از چشم مردم و اهل رسانه نوعی اهانت به آنها بوده است. اینکه مسئولی در وزارت نیرو بیاید موضوعی به این مهمی را مطرح کند که این اقدامات رسانه‌ای و منعکس نشود اینها در واقع اجحاف در حق مردم و اهل رسانه است. 

نتیجه اجرای طرح بهشت آباد بی آبی در خوزستان است 

وی با اشاره به اینکه انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی مطالبه 5 میلیون نفر در استان خوزستان است، گفت: انتقال این آب به معنای نابودی جلگه خوزستان برای امورات کشاورزی و مصارف شرب مردم است. در حال حاضر ایجاد طرح سد و تونل بهشت آباد در استان چهار محال و بختیاری که در حال راه‌اندازی است عملا با اجرای این طرح از زرد کوه بختیاری یک قطره آب به خوزستان نمی رسد.  

حسینی ادامه داد: جای تعجب است که در جلسه ای که با شخص وزیر نیرو داشتیم به مسئولان وزارت نیرو اعلام شد که تا پایان  این دولت هرگونه طرح انتقال آب اجرا نخواهد شد. ولی باز هم می بینیم دور از چشم نمایندگان مجلس و اهل رسانه می خواهند طرح های بیشتری راه اندازی کنند.

توافق با نمایندگان مجلس برای انتقال آب صحت ندارد

وی گفت: ما اعتقاد داریم که هرگونه طرح انتقال آب باید پیوست زیست محیطی، امنیتی و اجتماعی داشته باشد تا بتواند اجرایی شود و اینکه اعلام می کنند ما با نمایندگان خوزستان به دتوافق رسیده ایم به هیچ وجه صحت ندارد. نمایندگان خوزستان در مجلس به طور مرتب در مکاتبه با وزارت نیرو هستند که از انتقال آب سرچشمه های کارون جلوگیری شود. همین الان 3 طرح استیضاح برای وزارت نیرو در همین خصوص در نوبت بررسی مجلس قرار گرفته است.

نماینده خوزستان در مجلس بیان کرد: به صورت جدی این مطالبه و خواست مردم را پیگیری خواهیم کرد و حتما این موضوع را به گوش مسئولان خواهیم رساند و مکررا هم اعلام خواهیم کرد.

حسینی افزود: 2 شب پیش نیز جلسه ای با استاندار خوزستان داشتیم؛ وی نیز منافع استان را مد نظر دارد و اعتقاد او نیز این است که هر طرحی برای انتقال آب از سرشاخ های کارون باید با مجوز، مطالعات و پیوست‌های مربوطه صورت بگیرد.

انتقال آب باعث افزایش ریزگردها خواهد شد

وی تصریح کرد: در استان خوزستان 5 رودخانه جاری وجود دارد که اینها حق آبه دارند. تالاب هایی در استان موجود است که فرصت های شغلی را برای بومیان منطقه ایجاد کرده است. همچنین موضوع زیست محیطی و آلاینده های هوا از جمله ریزگردها مطرح است که با انتقال آب باعث افزایش این ریزگردها می شود. 

حق آبه خلیج فارس نیز تهدید خواهد شد

وی گفت: خلیج فارس هم حق آبه ای از آب هایی که به آن سرازیر می شوند دارد که شوری آب بالا نرود و موجودات زنده ای که در آب زندگی می کنند نابود نشوند که انتقال آب باعث مشکلاتی برای این خلیج نیز خواهد شد.

 حسینی افزود: در استان خوزستان کشاورزی چهار فصل را داریم که به دلیل کمبود آب مورد نیاز بخش اعظمی از مردم روستاها زمین های شان را رها کرده و به حاشیه شهرها مهاجرت کرده اند که موضوع انتقال آب این مهاجرت ها را چندین برابر خواهد کرد.

گفت و گو: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز