خبرگزاری کار ایران

ایلنا از کردستان گزارش می‌دهد؛

کمبود شدید دستگاه اکسیژن در شهرهای مرزی/یک شهروند: برخی بیماران با دست احیا می‌شوند/ شاه‌ویسی: بیمارستان‌ها پاسخگوی نیاز بیماران نیستند

asdasd
کد خبر : ۹۸۸۶۷۶

مردم شهرستان مرزی بانه در استان کردستان همانند سایر مردمان این سرزمین جدا از تحمل فشارهای اقتصادی و اجتماعی گوناگون، با افزایش چشمگیر ابتلای عزیزانشان به ویروس کرونا مواجهند. بیمارستان‌های بانه با کمبود دستگاه کپسول‌های اکسیژن روبروست و در بسیاری از موارد همراهان خود بیمار باید هزینه پر کردن دستگاه‌ها و ماسک‌های مانومتر را متقبل شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اما آنچه بیش از همه بر نگرانی مردمان بانه افزوده ناتوانی در پرداخت هزینه‌های بیمارستانی است. وضعیت نامطلوب برخی از بیمارستان‌های بانه به لحاظ کمبود دارو و تجهیزات هم مشکلی مضاعف است. بیش از نیمی از جمعیت بانه در فقر زندگی می کنند و توان پرداخت بسیاری از هزینه‌های زندگی از جمله درمان را ندارند.

شرایط بانه از قرمز گذشت

یک فعال اجتماعی در بانه در این باره به خبرنگار ایلنا، گفت: وضعیت شهرستان بانه متاسفانه از قرمز نیز گذشته است. متاسفانه بیماران حاد کرونایی در شرایط سختی بسر می‌برند. ماسک اکسیژن برای این بیماران وجود ندارد و در بیمارستان‌ها تعداد اندکی دستگاه اکسیژن در بخش کرونایی موجود است و تعدادی از فوتی‌های کرونا به دلیل کمبود دستگاه اکسیژن است.

ابراهیم شوریایی افزود: بیماران کرونایی خودشان باید دستگاه‌های اکسیژن بیمارستان را به شهرستان سقز ببرند و پر کنند که هم اکنون وضعیت این شهرستان نیز به لحاظ بیمار کرونایی مانند بانه شده است.

او  گفت: برخی از بیماران کرونایی مجبورند از پوشک استفاده  کنند که هر بسته آن 150 هزار تومان است هر بیمار کرونایی در طی شبانه روز حداقل به 10 عدد از این پوشک ها نیاز دارد که خرید این پوشک ها از توان بیماران  واقعا خارج است.

شوریایی ادامه داد: در پیک دوم بیماری کرونا در شهرستان بانه با کمک خیرین توانستیم بیش از یک میلیارد تومان جمع آوری و در بین نیازمندان تقسیم کنیم.

براساس گزارش ایلنا، بسیاری از  کادر درمان کشور از جمله کردستان به دلیل حجم بالای کاری خسته شده و بایستی نیروی تازه نفس جایگزین شود  که در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد. از طرف دیگر استرس ابتلا به بیماری و انتقال آن به دیگر افراد خانواده ، کادر درمان را بیشتر نگران می‌کند.

نیمی از مردم قدرت خرید ماسک ندارند  

برای مردم بانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از اهمیت چندانی برخوردار نیست البته دلایل آن هم معلوم است اول آنکه در این مناطق فرهنگ سازی در این باره نشده  و مهم تر آنکه بیش از نیمی ازمردم قدرت خرید ماسک ندارند.

مهدی ایزدی یک شهروند بانه‌ای که 5 روز پیش پدرش را بر اثر بیماری کرونا در بیمارستان صلاح الدین ایوبی این شهرستان از دست داد، به ایلنا گفت: بیمارستان های سقز از کمبود امکانات درمانی برخوردارند به شکلی که حتی یک آچار ساده برای تعویض دستگاه‌های اکسیژن براحتی در بیمارستان  پیدا نمی‌شود.

ایزدی بیان کرد: هر نانومتر بیش از یک میلیون برایمان هزینه داشت که در دوره 10 روزه بستری بودن مرحوم پدرم سه بار نانومتر خریدیم و تا آخرین روز 50 میلیون تومان هزینه درمانش شد.

بیماران کرونایی را با دست احیا می‌کردند

او گفت: برای تعویض دستگاه اکسیژن پدرم  که خودمان پر کرده و به بیمارستان برده بودیم،  پرستار بخش به راحتی حاضر به تعویض نشد. خواهرم نیز در دوره‌ای که به‌خاطر  کرونا بستری بود با هزینه خودش درمان شد . متاسفانه برخی بیماران به علت نبود  امکانات  انسانی و درمانی حالشان بد و بدتر و در نهایت  فوت می‌شوند.البته این را هم بگویم که کادر درمان هم تقصیری ندارند. آنها هم واقعا خسته و درمانده شد‌ه‌اند. مسئولان باید چاره ای بیندیشند و مردم هم باید بیشتر رعایت کنند.

ایزدی ادامه داد: دکتر پدرم سه روز نبود و بعد از 3 روز پزشک دیگری آمد و آمپولی که 35 میلیون تومان برای پدرم خریداری کرده بودیم را تزریق کرد. اما چه فایده که به گفته پزشک باید آمپول را زودتر تزریق می‌کردیم.

ایزدی بیان کرد: برای خاکسپاری پدرم هیچ همراهی با ما نشد و خودمان او را بدون هیچ‌گونه رعایت اصول بهداشتی از جمله آهک ریزی به خاک سپردیم.

او گفت: در دوره‌ای که بربالین پدرم در بیمارستان بودم تعدادی بیمار بودند که به دلیل نداشتن هزینه های درمان همچنان در بیمارستان بلاتکلیف مانده بودند.

ایزدی ادامه داد : متاسفانه دیدم که به خاطر کمبود دستگاه بیشتر بیماران کرونایی  با دست احیا می‌شدند. 

از وزیر بهداشت انتقاد داریم

عضو شورای شهر بانه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در این باره گفت: بانه به عنوان یک شهر توریستی در وضعیت قرمز بیماری کرونا قرار گرفته و امکانات بهداشتی و درمانی شهر پاسخگوی نیاز بیماران نیست. از وزیر بهداشت برای کم توجهی به امکانات بهداشتی و درمانی در شهرهای مرزی انتقاد داریم.

عضو شورای شهر: کرونا و بسته شدن مرزها، مردم را از پای درآورده است. مردم کردستان از قبل انقلاب معیشت شان به مرز وابسته بود و از این طریق امرار معاش می کردند. منطقه ای که نه کارخانه و نه کشاورزی دارد چطور مردمانش در  فقر زندگی نکنند.

ابوبکر درویشی ادامه داد: قبل از بیماری کرونا طرحی با عنوان طرح انسداد مرز تصویب شد و این شرایط معیشتی مردم مرز نشین را تهدید می‌کرد که با بیماری کرونا وضعیت معیشتی این مردم از آنچه که بود بدتر شد. بازاریان اینجا اگر مغازه‌های شان را تعطیل نمی‌کنند چاره ای ندارند چرا که هیچ منبع درآمد دیگری وجود ندارد.

درویشی اضافه کرد: برای جمع‌آوری محصول اندک کشاورزان، بیش از هزار نفر پیر و جوان برای کار در مزرعه التماس می‌کنند. این موضوع فقر و مشکلات معیشتی مردم را می‌رساند. متاسفانه اینجا امنیت شغلی وجود ندارد. مرز را هم بر روی مردم بسته اند. به جرات می توانم  می‌گویم در بانه تنها 10 درصد مردم در رفاه نسبی  بسر می برند و مابقی در فقر هستند.

قوانین  دست و پاگیر جلوی توسعه طرح ها عمرانی را گرفته

عضو شورای شهر بانه عنوان کرد: کرونا و بسته شدن مرزها ، مردم را از پای درآورده است ، مردم کردستان از قبل انقلاب معیشت شان به مرز وابسته بود و از این طریق امرار معاش می کردند. منطقه ای که نه کارخانه و نه کشاورزی دارد چطور مردمانش در فقر زندگی نکنند. تنها 40 درصد کشاورزند که آن هم بیشتر دیمی است و  در آن تنها گندم و جو کشت می شود.  برای دامداری، باغداری و زنبور داری زمینه های مساعدی در منطقه فراهم است اما با قوانین  دست و پا گیر  مردم رغبتی برای توسعه های عمرانی ندارند. 

بستری بیش از 800 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های بانه

در ادامه مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بانه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 800 بیمار در بیمارستان‌های راضی و صلاح الدین ایوبی بستری‌اند، افزود: در 2 هفته اخیر تعداد بیماران کرونایی در شهرستان به شدت افزایش یافته و هر 2 بیمارستان پر از  بیماران کرونایی است.

محمد شاه‌ویسی ادامه داد: هر دو این بیمارستان‌ها به دستگاه‌های اکسیژن ساز مجهزند اما با توجه به افزایش بیماران در هفته‌های اخیر نمی‌توانیم پاسخگوی بیماران باشیم. در پیک سوم، نیاز بیماران به دستگاه اکسیژن و ماسک ان.ای.وی به شدت بیشتر شده اما چه کنیم که امکانات زیادی نداریم.

تعدادی کپسول اکسیژن وارد مدار کرده ایم

شاه‌ویسی عنوان کرد: برای کمبود دستگاه اکسیژن با هماهنگی فرماندار، نماینده شهرستان و دانشگاه علوم پزشکی تعدادی کپسول اکسیژن را وارد مدار کرده‌ایم. این کپسول‌ها از سقز تامین می‌شود چرا که کارخانه گازهای سفید در این شهرستان وجود دارد. روزانه ما در بانه 100 کپسول مصرف می‌کنیم. به عنوان مثال بیمارانی داریم که هر یک ساعت حدودا یک کپسول 40 لیتری را مصرف می‌کنند. با این حجم از مصرف به کمبود اکسیژن برخورده‌ایم. ما نهایت تلاش‌مان را برای بیماران به کار می‌گیریم ولی باز هم کپسول‌های اکسیژن موجود در بیمارستان‌های بانه پاسخگوی  نیاز بیماران کرونایی نیست.

وی ادامه داد: بیمارانی که در بیمارستان‌های بانه بستری می‌شوند هزینه‌های شان از صفر تا 100 برعهده بیمارستان است و روزانه ده‌ها بار خودروهای طرف قرار داد ما به سقز برای تامین اکسیژن های مورد نیاز در تردد هستند. البته در بیمارستان صلاح الدین بیمارانی داریم که خودشان کپسول اکسیژن و مانومتر را با هزینه شخصی شان تامین می‌کنند چرا که واقعا از عهده این حجم از نیاز بیماران کرونایی به اکسیژن به سختی برمی آییم.

ابتلای بیش از 40 نفر از کادر درمان به کرونا

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بانه با اشاره به اینکه راه های پیشگیری را باید قبل از ورود افراد بیمار به بیمارستان گرفت، افزود: از مردم بانه خواشمندم با رعایت اصول بهداشتی شرایط موجو را درک کنند چرا که حجم بالای کار در بیمارستان ها کمر کادر درمان را شکسته است. حدود 40 نفر از پرسنل کادر درمان بانه به این ویروس مبتلا شده‌اند و روزی نیست که تعدادی از این کادر بیمار نشوند مجبور به مرخصی استعلاجی نشوند که در این صورت بار کاری شان بر دوش دیگر پرسنل می افتد.

شاه‌ویسی عنوان کرد: برای تقویت سیستم اکسیژن بیمارستان‌های بانه یک تانکر 20 هزار لیتری دانشگاه علوم پزشکی استان از وزارت خانه تحویل گرفته که به این ترتیب به هرکدام از بیمارستان ها 150 لیتر اکسژن اضافه می‌شود.

گزارش: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز