خبرگزاری کار ایران

نماینده گیلان در شورای عالی استان‌ها:

آمارهای جهادکشاورزی درباره افزایش تولید برنج دقیق نیست/ مهاجرت و حاشیه نشینی؛ سهم شالیکاران گیلانی از فروش برنج

asdasd
کد خبر : ۹۸۷۵۴۴

نماینده گیلان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه آمارهایی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص افزایش تولید محصول برنج در استان گیلان اعلام می‌شود دقیق نیست، گفت: اگر از کشاورزان حمایت نکنیم ناچارا زمین خود را می‌فروشند و به شهر مهاجرت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید حسین موسوی با اشاره به مشکلات کشاورزان استان گیلان گفت: متاسفانه آمارهایی که از سوی وزارت جهادکشاورزی در خصوص افزایش تولید محصول برنج در استان گیلان اعلام می‌شود دقیق نیست.

وی افزود: در استان گیلان 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری وجود دارد که سالانه 750 هزار تن برنج سفید از این زمین های کشاورزی برداشت می‌شود.

موسوی ادامه داد: به صورت استاندارد در هر هکتار می‌بایست 4 هزارو 500 کیلو شلتوک برداشت شود و 60 درصد آن به برنج سفید تبدیل شود. در صورتی که در سال جاری برداشت کشاورزان از هر هکتار بین 3 هزار  تا 3 هزار و 500 کیلو شلتوک بود که در بهترین حالت 50 درصد آن برنج سفید است که تقریبا یکهزار و600 کیلو برنج می‌دهد.

کشاورزان جز زحمت سودی عایدشان نمی شود

نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: بنابراین با توجه به مشکلات و هزینه‌های سرسام‌آور می‌بینیم که کشاورزی نه تنها سود چشم‌گیری برای کشاورز ندارد بلکه گاهی جز دردسر و زحمت چیزی سودی عایدش نمی شود.

وی بیان کرد: کمبود آب، گرانی کود و سموم کشاورزی، گرانی کارگر و ماشین آلات کشاورزی همه و همه سبب می‌شود بعد از یکسال که کشاورز محصول را برداشت می‌کند مبلغ چندانی برایش باقی نماند.

برای برنج کاران پول چندانی نمی ماند

موسوی تصریح کرد: اگر کشاورزی یک هکتار زمین داشته باشد و از آن یکهزار و 600 کیلو برنج برداشت کند با احتساب هر کیلو 22 هزار تومان تقریبا 35 میلیون تومان در سال برای کشاورز باقی می ماند که اگر به 12 ماه تقسیم کنیم هر ماه چیزی حدود 3 میلیون تومان درآمد دارد. حالا وقتی شما هزینه‌های بی شمار کشاورزی را از این مبلغ کم کنید می‌بینید که عملا پول چندانی برای کشاورز نمی‌ماند.

با شرایط موجود کشاورزان مجبورند تغییر شغل بدهند

نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها به ضرورت حمایت از کشاورزان اشاره کرد و گفت: اگر کشاورزان تاکنون دوام آورده اند بخشی به دلیل تعلق به شغل پدری شان بوده و برخی نیز عملا کار دیگری بلد نیستند. اما اگر همچنان حمایتی صورت نگیرد همه کشاورزان مجبورند که تغییر شغل بدهند و اولین گام تغییر شغل فروش زمین کشاروزی است.

با افزایش ساخت و سازها زمین های کشاورزی نابود می شوند

وی ادامه داد: ببینید ما اگر از یک حمایت دریغ کنیم چه مشکل سلسله واری ایجاد می‌کنیم. کشاورز زمین خود را می‌فروشد و به شهر مهاجرت می‌کند که اکثرا حاشیه نشین شده و به مشاغل کاذب روی می‌آورند. جمعیت شهرها افزایش پیدا می‌کند و شهرداری نمی‌تواند خدمات درستی به شهرها بدهد. از سوی دیگر خریدار زمین در زمین کشاورزی ویلا می‌سازد و محیط زیست از بین می‌رود. با افزایش ساخت و سازها زمین‌های کشاورزی نابود می‌شوند و تولید محصول استراتژیک برنج کاهش می‌یابد.

ایران مجبور است برنج های بی کیفیت هندی وارد کند

وی افزود: ایران به عنوان کشوری که بهترین برنج جهان را تولید می‌کرد اکنون باید برنج بی‌کیفیت هندی و پاکستانی وارد کند و ارز از کشور خارج شود. هزاران کشاورز که مشغول به کار هستند بیکار می‌شوند و اکنون دولت باید فکری برای اشتغال کسانی کند که کاری جز کشاورزی بلد نیستند.

موسوی تاکید کرد: بنابراین اگر دولت حمایت خود را در نقطه مناسب و ضروری انجام ندهد باید با ده‌ها مشکل که ناشی از به هم خوردن تعادل طبیعی تولید و عرضه محصولات است دست و پنجه نرم کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز