خبرگزاری کار ایران

ایلنا از بوشهر گزارش می دهد:

گبه «چهار روستایی» زینت‌بخش خانه های مردمان کشورهای عربی و آسیای شرقی

asdasd
کد خبر : ۹۸۷۰۱۹

گبه و تابلو فرش یکی از صنایع زیبا و هنر دست اهالی «چهار روستایی» از توابع بخش ریگ شهرستان گناوه در استان بوشهر است که از قرن ها پیش به عنوان یک فعالیت فرهنگی نماد تمدن و تاریخ کشورمان بوده و از نظر اقتصادی هم در دنیا ارز آوری مناسبی را برای کشور در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها تجارت، تنها به شهرهای بزرگ محدود نمی‌شود، بلکه در شهرهای کوچک و روستاها کسب و کار و تجارت‌های موفق رونق گرفته است به شکلی که کسب و کار در روستا شاید راحت‌تر  از شهر نیز باشد. اگر شما در روستا ساکن هستید نیازی نیست برای اجرای ایده‌های خلاقانه‌ خود مسافتی طولانی را طی کرده و از محل زندگی خود دور شوید و دوباره زندگی تان را از صفر آغاز کنید.

روستاها نیز همچون شهرها، مملو از فرصت های جدید و کشف‌ نشده هستند که کشف و بهره‌برداری به‌موقع از این فرصت‌ها و ایجاد کسب‌وکارهای جدید و رقابت‌پذیر بر مبنای آن، می‌تواند مزایای اقتصادی چشمگیری برای روستاییان به همراه آورد.

متاسفانه بر اساس اعلام آمارها در سرشماری های عمومی کشور، نرخ بیکاری روستاییان رو به افزایش است. با توجه به ورود نیروی کار روستایی به شهر و ایجاد مشکلات متنوع، ضرورت و اهمیت کارآفرینی در روستا مشخص می شود. کارآفرینی در روستا ها با توسعه بخش های کشاورزی، صنایع دستی و دام و طیور همراه است و می تواند علاوه بر خود کفایی کشور، زمینه صادرات و پیشرفت استارتاپ های این حوزه را نیز ایجاد کند.

گبه «چهار روستایی» زینت‌بخش خانه های  مردمان کشورهای عربی  و آسیای شرقی

صنعت گبه بافی و تابلو فرش یکی از این صنایعی است که از قرن ها پیش به عنوان یک فعالیت فرهنگی نماد تمدن و تاریخ کشورمان بوده و از نظر اقتصادی هم در دنیا ارز آوری مناسبی را برای کشور در پی داشته است.

چهار روستایی از توابع بخش ریگ شهرستان گناوه بزرگترین روستای این بخش است که با توجه به موقعیت گردشگری خود می‌تواند در حوزه راه اندازی کارگاه های اشتغال زای روستایی حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

صادرات گبه و تابلو فرش این روستای   به حوزه خلیج فارس و آسیای شرقی صورت می گیرد.

مسئول کارگاه گبه و تابلو فرش روستای چهار روستایی از صادرات محصولات تولیدی این کارگاه به خارج از کشور خبر می دهد.

عفت حسنی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در این باره اظهار داشت: از سال ٩٧ با سرمایه شخصی ششصد میلیون ریالی شروع به راه اندازی این کارگاه کردم و در همین سال نیز مبلغ دو میلیارد و پانصد میلیون ریال وام پایدار روستایی دریافت کردم. اما به رغم افزایش نرخ تورم و وعده های مسئولان مبنی بر افزایش میزان تسهیلات، این موضوع انجام نپذیرفت.

وی ادامه داد: در اواخر سال ٩٨  که همزمان با اوج گیری کرونا بود و انتظار می رفت بانک تسهیلات دهنده در جهت بهبود وضعیت کسب و کار های آسیب دیده اقدامات حمایتی خود را از کارآفرینان انجام دهد، با فشار بانک مجبور به پرداخت بیش از یک سوم این وام به عنوان سرمایه در گردش شدم که این موضوع باعث تعطیلی شش ماهه کارگاهم شد.  

حسنی افزود: اما از شهریور ماه سال جاری مجدداً کارگاه را با سرمایه شخصی راه اندازی کرده که در حال حاضر مشغول به فعالیت هستیم.

این کار آفرین روستایی با اشاره به نحوه معرفی تولیدات خود نقش تبلیغات در فضای مجازی و رسانه را در رونق کسب و کارش بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: در سال ٩٧ از طریق دهیاری روستا در نمایشگاه توانمندی های روستاهای کشور یک غرفه برپا کردیم که با کمک رسانه ها و فضای مجازی باعث معرفی محصولات ما در سطح کشور شد.

گبه «چهار روستایی» زینت‌بخش خانه های  مردمان کشورهای عربی  و آسیای شرقی

حسنی اضافه کرد: این صنایع دستی علاوه بر داخل کشور، تاکنون به کشورهای ژاپن، امارات، قطر، عمان صادر شده و اخیراً هم مشتریانی از کشور روسیه از کارگاه ما در روستا بازدید کردهاند که مورد استقبال آنها نیز قرار گرفته است.

وی تعداد پرسنل مشغول بکار  به صورت مستقیم و غیر مستقیم این کارگاه را ١٧ نفر بر شمرد و گفت: این تعداد پرسنل در کار بافندگی، ریسندگی، رنگ رزی و حلاجی پشم مشغول به کارند و خوشبختانه با توجه به ماهیت کار ما که امکان فعالیت در منازل نیز میسر است، ویروس کرونا تاثیری بر روند فعالیت فیزیکی کار ما نخواهد داشت.

وی نقش کارگروه اشتغال شهرستان گناوه، دهیاری و شورای روستا را در پیگیری و حل  مشکلات و موانع تولید این کارگاه بسیار مهم دانست و افزود: تنها بخشی که باعث کند شدن روند کار و تعطیلی فعالیت چند ماهه این کارگاه شده بود بانک عامل ارائه تسهیلات بود که به‌رغم مصوبات کارگروه اشتغال شهرستان اما از انجام آن سر باز می‌زد حتی جریمه دیرکرد پرداخت اقساط بانکی که رئیس جمهور نیز اعلام کرده بودند از سوی بانک ها دریافت نشد به صورت کامل از ما اخذ شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز