خبرگزاری کار ایران

معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین:

از نظر جمعیتی در بهترین وضعیت هستیم/ نیازی به وارد کردن نیروی انسانی از خارج نیست/ اختلاف‌نظر در ارائه نرخ تورم، از جمله مشکلات ما با بانک مرکزی است

asdasd
کد خبر : ۹۸۶۸۴۵

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانداری قزوین گفت: با شیوع کرونا، مرکز آمار ایران ، طرح آمار گیری با استفاده از داده های ثبتی مبنا را در دستور کار خود قرار داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین؛ سید منوچهر حیاتی با اعلام این خبر گفت: با شیوع کرونا، شرایط برای پاسخگویی چهره به چهره و جمع آوری اطلاعات حضوری مشکل و سخت شد و این تهدید فرصتی شد برای مرکز آمار ایران که از مدت ها طرح آمار گیری با استفاده از داده های ثبتی مبنا را در دستور کار خود قرار داده بود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانداری قزوین افزود: مرکز آمار بازه نسبتا طولانی برای آمار های ثبتی در نظر گرفته بود وبراساس آن قرار بود، سرشماری 1400 به نوعی از روش آمارهای ثبتی انجام شود که این اتفاق نخواهد افتاد؛ اما سرشماری 1405 را از طریق آمارهای ثبت مبنا انجام می دهیم.

حیاتی با اشاره به کم خطا بودن این آمار اظهار کرد: در شیوه جدید اطلاعات در یک بانک اطلاعاتی ثبت می شوند و کسی نمی تواند آنچه را  که واقعیت نیست ، عنوان کنند؛  به همین خاطر در شرایط کنونی  علاوه بر اینکه اطلاعات از دقت بالا و سرعت دسترسی بالا تری برخور دار است؛ به واقعیت نیز نزدیک تر است.

80 دستگاه اجرایی متصل به بانک اطلاعاتی

وی  با تشریح این شیوه آماری در دستگاه های اجرایی گفت:این شیوه به معنای منسوخ شدن شیوه های قدیمی نیست ؛ خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیمی از طرح های ما به صورت آمارگیر تلفنی و دو طرح به صورت اینترنتی در سطح استان تحت عنوان طرح صنعت وطرح معدن در حال اجرا هستند.

مردم پاسخگوی شماره 2121مرکز آمار باشند

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانداری قزوین افزود:  آمارگیری تلفنی شامل بحث اشتغال، نرخ بیکاری،  هزینه و درآمد خانوار و تعدادی طرح های موردی مثل آمار گیری از دامداری و مرغداری ها و آمارگیری از قیمت کالا ها است وبه مرکز آمار ایران، استان ها را موظف به دایر یک مرکز تلفن در استان ها با همکاری مرکز مخابرات کشور کرده است تا مردم با اعتماد بیشتری پاسخگو باشند.

وی با اعلام سرشماره 2121 درکل کشور جهت پاسخگوئی به سئوالات آماری کشور تصریح کرد: در استان هم این مرکز تلفن راه اندازی شده و  همین شماره با کد 028 از طریق ماموران  آمار با مردم  جهت دریافت آمار تماس گرفته می شود که از مردم تقاضا داریم که حتما همکاری لازم و پاسخگویی دقیق وبا کیفیت با ماموران داشته باشند.

مرکز آمار ملی ایران تنها مرجع آمار رسمی کشور

وی  با بیان این مطلب که بعد از مصوبه هیات دولت در سال  96 مرکز آمار ایران به عنوان یگانه مرجع آمار و اطلاعات مطرح است؛ افزود: مرکز آمار ایران به عنوان متولی بحث تولید آمار های رسمی،  وظیفه هماهنگی فعالیت نظام آماری و تولید آمارهای رسمی را به عهده دارد از جمله نرخ تورم، نرخ بیکاری ، شاخص تورم و خیلی از آمار های که مورد نیاز برنامه ریزان کشور است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانداری قزوین  اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در ارائه برخی آمار در سطح کشور وجود دارد اختلاف نظر بین مرکز آمار ایران و بانک مرکزی است که سالیان سال است مطرح است؛ به خصوص در خصوص نرخ تورم مرکز آمار و بانک مرکزی  عددهای آماری متفاوتی دارند؛ بخشی از این اختلاف به دلیل روش اجرایی است که در جمع آوری این اطلاعات وجود دارد.

وی بیان کرد: بانک مرکزی فقط مناطق شهری را درنظر می گیرد، تعداد قلم  کالاهایی که جمع آوری می کند با مرکز آمار ایران متفاوت است در حالی که مرکز آمار ایران وظیفه آمار گیری در سطح روستایی و هم شهری را دارد وتعداد قلم کالاهای مورد ارزیابی اش نیز متفاوت است.

انجام 25طرح آمارگیری در سال

حیاتی متوسط طرح آماری این معاونت در  طول سال را  25 طرح اعلام کرد و افزود: هر کدام از این طرح‌ها از ده روز تا سی روز ادامه پیدا می کنند و بعضی از این طرح ها بصورت فصلی 4 بار در سال انجام می شوند که هرکدام ویژگی های خاص خودشان را دارند که شامل طرح های خانواری ، طرح های کارگاهی و ویژه حساب های اقتصادی است؛ که پش از جمع آوری در اختیار مرکز آمار کشور قرار می گیرد و پس از بررسی این اطلاعات ، نتایج آن جهت برنامه ریزی در اختیار استان قرار می گیرد.

وی با اشاره به  نرخ اشتغال و بیکاری در سطح استان نیز گفت: هر ساله چهار بار به صورت فصلی طرح آمارگیری نیروی کار توسط این مرکز در سطح استان انجام می شود و به  حدود دو هزار خانوار در سطح شهر و روستا مراجعه می شود و اطلاعات آنها را جمع آوری و این اطلاعات در مرکز آمار پردازش می شود.

نرخ بیکاری کاهش داشته است

این مسئول یاد آور شد: نتیجه سالانه ای که از مرکز آمار ایران در سال ۹۸ ارائه شد؛ نرخ بیکاری در استان  حدود9 درصد بوده که معمولا نرخ بیکاری در استان یک درصد از سطح کشوری کمتر است و به صورت فصلی ؛ آخرین نرخ بیکاری مربوط به تابستان امسال با نرخ 5/8 درصد بوده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانداری قزوین دلیل کاهش نرخ بیکاری را  به کاهش  جمعیت فعال و شرایط موجود ناشی از کرونا نسبت داد و اظهار کرد:  تعداد از افرادی که دنبال کار بوده اند به خاطر شرایط بیماری و آسیب ها و خطرات آن دیگر جویای کار نیستند و یا به کسب و کار در فضای مجازی روی آورده اند و یا با وجود کاهش درآمد،  هنوزاز چرخه اشتغال حذف نشده اند.

از نظر جمعیتی در حال حاضر در  بهترین وضعیت هستیم

حیاتی با اشاره به اظهار نظر یکی از نمایندگان استان در خصوص وارد کردن نیروی انسانی در سال های آینده به کشور نیز گفت: در حال حاضر بر اساس آخرین نتایج موجود در سال ۹۵ فعلا حدود هفتاد درصد جمعیت در سن فعالیت و کار هستند یعنی سن ۱۵ تا ۶۴ سال؛ در بحث جمعیت شناسی به این وضعیت  یک پنجره جمعیت شناسی یا یک فرصت جمعیتی اطلاق می شود که برای هر کشوری این یک امتیاز است. یعنی الان ما در بهترین وضعیت برای رسیدن  به یک رشد و شکوفایی هستیم و برای سال های ۱۴۱۵ تا ۱۴۳۰ انبوه جمعیت متولد دهه ۶۰ به سمت میان سالی می رود و این موضوع نگران کننده است .

وی افزود: ولی باید در نظر داشت این افزایش تابع یکسری شرایط خاص است و یکی از عوامل بسیار مهم در اجرا شدن آن شرایط اقتصادی و فرهنگی و باور خانوار ها است؛ به همین خاطر این امر که نرخ رشد جمعیت به صورت صعودی افزایش یابد، تقریبا اتفاق نخواهد افتاد. ممکن است در سال های آینده، سیاست کشور مثلا وارد کردن نیروی کار باشد که البته این امر متاثر بر از شاخص های مانند مسایل اقتصادی است  ولی این به معنای وارد کردن مهاجران به کشور نیست و از نظر جمعیتی در حال حاضر در  بهترین وضعیت هستیم و نیازی به وارد کردن نیروی انسانی از خارج نیست.

حیاتی خاطرنشان کرد: امروز در شرایطی هستیم که نیروی کار افغان  به دلیل پایین آمدن ارزش پول ملی در این شرایط کار نمی کند و ازسوی دیگر اگر زمانی قرار به وارد کردن نیروی  کار هم باشد؛هیچ وقت نیروی کار از کشور توسعه یافته به اینجا نمی آید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز