خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

10 شهر استان کرمان محروم از هرگونه امکانات رفاهی/ گرایش بالای زنان و جوانان کرمانی به اعتیاد/ اعتبارات هم‌تراز نیازها نیست

asdasd
کد خبر : ۹۸۶۷۷۷

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به ریشه دار بودن فقر و محرومیت در جنوب و شرق این استان که عامل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است،گفت: یک سوم شهرهای محروم کشور در استان کرمان قرار دارند و از همین رو نمایندگان مجلس و برنامه ریزان وظیفه سنگینی در محرومیت زدایی از این استان برعهده دارند.

عباس صادق‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ابتدا با اشاره به اینکه کرونا باعث تغییرات زیادی در روند زندگی مردم شده است، اظهار داشت: این ویروس روند خدمات‌رسانی به گروه‌های نیازمند را که به حمایت‌های بیشتری نیاز دارند را با مشکلات خاصی روبه رو کرده است.

صادق زاده با بیان اینکه در این روزهای کرونایی سیستم حاکمیت و دستگاه‌های مسئول در امر خدمت رسانی به مردم کوتاهی نکرده اند، افزود: در استان کرمان در مقطعی که ویروس در پیک دوم قرار گرفته بود امکان جمع‌آوری کودکان کار توسط بهزیستی از خیابان‌ها و چهار راه‌ها امکان پذیر نبود چرا که تجمع آنها در مراکز تحت حمایت بهزیستی می توانست مسئله ساز شود.

300 کودک کار در مراکز بهزیستی تحت حمایت هستند

او افزود: به همین دلیل خدماتی به شکل سیار به صورت بسته‌های بهداشتی، معیشتی و آموزشی از سوی اداره بهزیستی استان کرمان در اختیار بیشتر کودکان کار قرار گرفت. شرایط بیماری کرونا که بهتر شد برخی از آنها را در مراکز پذیرش بهزیستی پذیرش‌کردیم. هم اکنون 3 مرکز که کارشان خدمات‌رسانی به گروه کودکان‌کار است به 300 نفر از این کودکان خدمات رسانی می کنند.

جمع آوری کودکان کار در پیک سوم کرونا منطقی نیست

مدیرکل بهزیستی استان کرمان عنوان کرد: این کودکان از خدمات آموزشی، معیشتی و سایر خدماتی که در مراکز وجود دارد، بهره مند می شوند و در حال حاضر که پیک سوم بیماری کرونا شروع شده جمع آوری آنها منطقی نیست و ما باز هم به کودکان کار در همان معابر و یا با کمک مددکارانی که این کودکان را شناسایی می‌کنند در منازل شان خدماتی ارائه می کنیم.

صادق زاده اضافه کرد: در ساختارهایی که افراد به صورت گروهی در یک جا زندگی می‌کنند ریسک ابتلا به بیماری کرونا بیشتر است مخصوصا ساختارهایی که کارکنانش قرار است به صورت شیفتی رفت و آمد کنند اما خوشبختانه پرسنل ما ابتلایشان به این ویروس بسیار انگشت شمار بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان در ادامه گفت: در شیرخوارگاه‌های سطح استان تنها دو نفر  به این بیماری مبتلا شدند که بلافاصله قرنطینه خانگی شدند. بعد از آن نیز  2-3 نفر مبتلا شدند که آنها را از محیط کاری جدا کردیم. خوشبختانه تاکنون این بیماری به کودکان تحت حمایت مراکز بهزیستی هیچ سرایتی نداشته است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان: اگر بخواهیم به اندازه نیاز استان در جنوب و یا شرق اقدام به کمک رسانی به افراد تحت پوشش کنیم به 10 برابر اعتبار فعلی نیاز داریم

صادق زاده ادامه داد: تلاش ما در سطح استان این بوده است که خطر ابتلا به کرونا را به حداقل برسانیم ولی نمی توانیم قول بدهیم که این میزان به صفر برسد.

او با اشاره به وضعیت زنان سرپرست خانوار استان کرمان در شرایط کرونایی، گفت: این ویروس بر اقتصاد همه جامعه به ویژه افرادی که بیشتر در معرض آسیب شغلی قرار دارند تاثیر گذاشته و زندگی آنها را دچار مشکل کرده است. دولت هم بهرحال تلاش خودش را کرده که حتی المقدور از این اقشار حمایت کند. همچنین از ابتدای شیوع بیماری کرونا به مراکز نگهداری افراد معلول کمک هایی از سوی اداره بهزیستی استان صورت گرفته است.

کمک‌های حداقلی نمی تواند گره گشای زندگی فقرا باشد

صادق زاده عنوان کرد: در این مدت برای زنان سرپرست خانوار و آنهایی که از دچار فقر و محرومیت بیشتری هستند کمک هزینه های معیشتی یا بسته های معیشتی در نظر گرفته شده است. هر چند این کمک های حداقلی نمی تواند گره گشای زندگی آنها برای گذران زندگی باشد ولی ما وظیفه مان بود حتی المقدور در این شرایط این گروه را بیشتر مورد توجه قرار دهیم. آنهم با مقدار اعتباری که در اختیار داشتیم و کمک خیرین این کمک‌ها در سطح استان صورت گرفت.

بیشترین فقر و محرومیت در شرق و جنوب استان

او با بیان اینکه دولت آنچه که در توان داشته را برای آسیب‌های اجتماعی هزینه کرده است، ادامه داد: در جنوب و شرق استان کرمان که از محرومیت بیشتری برخوردار است و با شرایط ویژه ای روبرو هستند. منتهی این اعتباری که دولت اختصاص داده با نیاز و مشکلاتی که در جامعه و خانواده ها وجود دارد، همسان نیست.

صادق زاده گفت: ما اگر بخواهیم به اندازه نیاز استان چه در جنوب و یا شرق اقدام به کمک رسانی بین افراد تحت پوشش کنیم شاید بگویم به 10برابر اعتبار فعلی نیاز داریم.

کمک خیرین و دولت جوابگوی نیاز افرد تحت پوشش نیست

مدیرکل بهزیستی استان کرمان تصریح کرد: بسیاری از خیرین غیر بومی استان حضانت کودکان بی‌سرپرست و حمایت های مادی ماهانه آنها را بر عهده گرفته اند و بسیاری از مراکز ما به وسیله این خیرین اداره می شود. اما در کل کمک های خیرین و دولت جوابگوی این همه محرومیت در استان نیست.

او با بیان اینکه بحث محرومیت در مناطق شرق و جنوب استان کرمان سال‌هاست وجود دارد، افزود: این عقب ماندگی‌ها و محرومیت‌ها یک روزه اتفاق نیفتاده که ما بخواهیم با اعتباری مناسب و در یک دوره محدود آن را برطرف کنیم. این مناطق در گذر زمان و بر اثر بی‌توجهی‌ها دچار عقب ماندگی و محرومیت شده‌اند و به مدت زمان طولانی و نگاه ویژه مسئولان نیاز دارند که بتوان مقداری شرایط عادی زندگی را به این مناطق بازگرداند.

یک سوم از شهرهای محروم کشور در کرمان واقع شده اند

مدیر کل بهزیستی استان کرمان عنوان کرد: از 30 شهر محروم از سوی وزارت کشور و معاونت امور محرومان ریاست جمهوری که در کشور شناسایی و اعلام شدند، 10 شهر در استان کرمان قرار دارد. این 10 شهر در شرق و جنوب استان کرمان واقع شده اند و تنها یک شهر محروم در شمال استان داریم. یک سوم از تعداد شهرهای شناسنامه دار محروم در استان کرمان قرار دارند. 95 درصد در شرق و جنوب استان و 5 درصد در سایر نقاط استان واقع شده اند.

برای محرومیت زدایی باید به کرمان توجه ویژه شود

او ادامه داد: وقتی یک سوم از محرومیت کشور در استان کرمان قرار دارد، بنابر این طبیعی است که باید به این استان توجه ویژه‌ای در بحث محرمیت‌زدایی صورت بگیرد و حداقل یک سوم از اعتبارات محرومیت‌زدایی به این استان اختصاص بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد با همت، برنامه‌ریزی و دلسوزی مدیران قطعا این شرایط تغییر خواهد کرد.

صادق زاده ادامه داد: هر جامعه ای چه داخلی و خارجی وقتی که مسیر توسعه را برای آن جامعه برنامه ریزی می کنند با یکسری موارد نظیر آسیب‌های اجتماعی از جمله فقر و نابرابری مواجه می‌شوند و این مسئله غیرعادی نیست. این موضوع را نمی‌شود به عنوان یک قصور ساختاری قلمداد کرد بلکه هر جامعه ای ممکن است با چنین مشکلی مواجه شود.

او اضافه کرد: در این زمینه به یک برنامه مشخص، مدون و گام به گام نیاز است که باید از سوی حاکمیت اجرا شود که متاسفانه در این زمینه در کشور خلاءهای جدی وجود دارد.

مدیر کل بهزیستی استان کرمان ادامه داد: در استان کرمان از اعتبارات دولتی، کمک خیرین و NGO داخل و خارج از استان در بحث محرومیت زدایی برخورداریم اما مقدار پیشرفت مان کند است چرا که هیچ یک از اینها در قالب یک برنامه‌ریزی دقیق و منسجم صورت نمی‌گیرد و به دلیل وجود اختلاف سلیقه‌ها، موازی کاری‌ها، تفرق در برنامه ها و عدم نظارت هایی که وجود دارد متاسفانه نتیجه مطلوبی به دست نمی آید. این اقدامات باید در برنامه ششم توسعه مورد توجه جدی تری قرار گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان: آمار اعتیاد در این استان بیش از سایر نقاط کشور است. متاسفانه اعتیاد در استان در بین زنان و جوانان رواج یافته و گرایش این دو قشر به اعتیاد بالا رفته است.

 وی گفت: امیدوارم این مسائل مقدمه ای شود که توجه به برنامه هفتم  که در حال تهیه و تدوین است، دیده شود و اگر می‌خواهند برنامه‌ای به معنای واقعی برای توسعه استان تهیه کنند، به مقوله توزیع عادلانه اعتبارات و توجه به مناطق محروم در نظر گرفته شود.

چگونه می‌شود ما در جامعه ای شعار توسعه بدهیم در حالی که یک قسمت از جامعه مان به شدت فقیرند و از نیازهای اولیه زندگی شان محروم اند.

صادق زاده ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه باید موضوع آسیب های اجتماعی مورد توجه جدی قرار بگیرد. دولت و ساختارهای غیر دولتی مکلف شوند مدیریت این برنامه را در دست بگیرند. دولت مکلف شود بر روی بخش دولتی یا بخش غیر دولتی نظارت داشته باشد تا برنامه ها به بهترین شکل ممکن اجرا شود. یک ساختار باید گام به گام از افراد دارای مسئولیت گزارش کار بخواهد که چقدر پیشرفت کاری داشته و اگر انحرافی در افراد دیده شد آنها را جابه جا کند و از افراد شایسته و توانمند استفاده شود.

واردات مواد مخدر به استان به دلیل جاده ترانزیتی

مدیرکل بهزیستی استان کرمان افزود: نیاز برنامه هفتم رویکرد اجتماعی، توجه به نابرابری‌های معیشتی و اقتصادی در جامعه است و عدالت اجتماعی باید در اولویت کاری نمایندگان مجلس قرار بگیرد. اولین اولویت آسیب‌ها در استان کرمان مانند بسیاری از استان‌های کشور بحث اعتیاد است. کرمان استان مرزی نیست ولی به دلیل هم مرز بودن با استان‌های مرزی از تبعات مواد مخدر بی‌نصیب نیست. از طرف دیگر به دلیل موقعیت جاده های ترانزیتی استان به واسطه اینکه بهترین مسیر دسترسی به پایتخت و مرکز کشور است در معرض واردات مواد مخدر قرار دارد.

وی گفت: آمار اعتیاد در این استان بیش از سایر نقاط کشور است. متاسفانه اعتیاد در استان در بین زنان و جوانان رواج یافته و گرایش این دو قشر به اعتیاد بالا رفته است. اینکه زنان برای تفریح و داروهایی که در سالن‌های زیبایی به آنها تجویز می‌شود که به مواد مخدر روی بیاورند. ممکن است در یک مقطعی هم این تجویزها تاثیر بگذارد اما مصرف کننده نمی‌داند بعد از مدتی مصرف به دام اعتیاد می افتد و حتی اگر تاثیری داشته باشد دیگر از دام اعتیاد نمی‌تواند خارج شود.

رواج مواد صنعتی در بین زنان و جوانان استان

مدیرکل بهزیستی استان کرمان بیان کرد: مواد صنعتی و روانگردان ها در بین زنان و جوانان در استان کرمان رواج بیشتری دارد. ولی در سرانه مصرف کلی در استان گرایش به مواد سنتی تریاک و مشتقات تریاک بالاتر است. منتهی به شدت بحث گرایش به مواد صنعتی در حال رشد است و این جای تاسف دارد که گرایش به سمت مواد صنعتی در جامعه رو به ازدیاد است و امیدوارم با برنامه ریزی های بهتر بتوانیم این معضل را در جامعه ریشه کن کنیم.

گفت و گو: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز