خبرگزاری کار ایران

ایلنا از استان فارس گزارش می دهد:

سیاخ دارنگون، روستایی که جاده‌هایش به قتلگاه شبیه است/ هر هفته 8 تصادف

asdasd
کد خبر : ۹۸۶۴۷۵

وضعیت بد و استاندارد نبودن جاده های منطقه روستای سیاخ دارنگون باعث شده که مسیر مردم این روستا به قتلگاه تبدیل شود و هر هفته شاهد تصادفات زیاد و داغدار شدن خانواده های این منطقه باشیم و به گفته یکی از اهالی منطقه دست کم در هفته شاهد 8 فقره تصادف هستیم.

به گزارش ایلنا شاید کسی باور نکند که در 110 کیلومتری شیراز و در منطقه سیاخ دارنگون آن قدر مشکلات زیاد است که در یک گزارش نمی‌گنجد و کمبودهای زیر ساختی مردم این منطقه را با مشکلات متعددی مواجه کرده است و به‌رغم پیگیری های اهالی منطقه برای بهبود وضعیت و زیر ساخت راه‌ها متاسفانه گوش کسی به مشکلات آنها بدهکار نیست. این مهم باعث شد تا اهالی این منطقه در این شرایط دست به دامان رسانه های استان شوند.

 استاندارد نبودن راههای ارتباطی روستا ، عرض کم جاده اصلی و افزایش جمعیت شیراز به سیاخ دارنگون، ازدحام مردم  به منطقه در روزهای تعطیل به دلیل تعداد بالای باغ شهری، نبود زیر ساخت ها و شرایط لازم از اندک مشکلاتی است که مردم منطقه سیاخ دارنگون  با آن دست و پنجه نرم می کنند.

با یک بررسی از وضعیت جاده‌های منطقه سیاخ دارنگون به راحتی می‌توان  ترس و دلهره اهالی روستا را هنگام رانندگی و یا زمانی که  چشم انتظار رسیدن عزیزانشان به خانه هستند،  به خوبی دید.

وقوع هفته ای 8 تصادف در جاده سیاخ دارنگون

رضا صبوری یکی از اهالی این روستا در این باره می‌گوید: متاسفانه روزانه شاهد تصادف منجر به جرح و یا فوت در این جاده شاهد هستیم و شاهد داغدار شدن خانواده‌ها هستیم و بار‌ها مشکلات را به گوش مسئولان رسانده‌ایم، اما تاکنون پاسخ مناسبی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.

او می‌افزاید: در هفته شاهد ۸ فقره تصادف رانندگی در سطح جاده سیاخ دارنگون هستیم که تنها در دو روز گذشته ۶ بار حادثه رانندگی در این محور اتفاق افتاده است.

سیاخ دارنگون، روستایی که جاده‌هایش به قتلگاه شبیه است/ هر هفته 8 تصادف

صبوری بیان می کند: در یک‌سال گذشته به دلیل افزایش قیمت مسکن و زمین مهاجرت از شهر‌ها به مناطق روستایی اتفاق افتاده است و مردم به دلیل نداشتن قدرت مالی مناسب ترجیح می دهند که در این منطقه زندگی کنند.

او می‌افزاید: اگرچه سال‌هاست پیگیر وضعیت جاده این روستا هستیم اما گوش شنوایی نیست، این بار دست به دامن رسانه‌ها شده‌ایم تا بتوانیم صدای خود را به گوش مسئولان و نمایندگان مجلس برسانیم.

هیچ تضمینی برای رفت و برگشت اهالی به خانه وجود ندارد

محمد امین نجمی رئیس شورای منطقه سیخ دارنگون هم در ادامه می گوید: مشکل جاده این منطقه از وضعیت سفید به نارنجی تبدیل شده و هیچ تضمینی برای رفت و برگشت اهالی این منطقه وجود ندارد. اهالی این روستا که برای کوچکترین امور خود  از درمان  تا خرید مایحتاج اولیه مجبورند به شیراز مراجعه کنند تا بخواهند دوباره به منزل برگردند تمامی اعضای خانواده باید دلواپس به سلامت رسیدن شان باشند.

او می افزاید:  تا کنون صبر ایوب داشتیم و تحمل کردیم. اما دیگر نمی توانیم.از مسئولان استانی می‌خواهیم بودجه‌ای برای ایمن سازی این محور اختصاص داده شود.

جاده سیاخ دارنگون به جاده مرگ تبدیل شده است

معصومه سیمی باغدار این روستا در ادامه اشاره‌ای به وجود پادگان‌ها در مسیر این روستا کرد و می گوید: صبح‌ها ترافیکی سنگینی در این مسیر به دلیل تردد خودرو‌های کارمندان این پادگان ها ایجاد می‌شود و این جاده گنجایش آن را ندارد.

او  با اشاره به اینکه جاده سیاخ دارنگون محور ترانزیتی است، می گوید: این جاده به شهرستان‌های کوار، فیروزآباد، عسلویه و کوهمره سرخی منتهی می‌شود و به دلیل ناایمن بودن و وضعیت نامناسب، این مسیر به جاده مرگ تبدیل شده است.

سیمی عنوان می کند: عدم علائم ایمنی، عرض کم، پیچ‌های خطرناک و فاقد در مسیر جاده سبب بروز بیشترین فاجعه انسانی می‌شود و گویا این جاده به حال خود رها شده و کسی نیست تا نظارتی بر این جاده داشته باشد و از نزدیک درد و غم مردم را ببیند.

او  با انتقاد از اینکه سیاخ دارنگون چگونه تبدیل به بخش می‌شود در حالی‌که هنوز  اندر خم یک کوچه مانده، گفت: مسئولان صدای مردم منطقه محروم سیاخ دارنگون را بشنوند.

هیچ نظارتی بر منطقه و جاده سیاخ دارنگون نیست

حبیب هاشمی مسئول شورای قلعه چوبی نیز گفت: قضیه جاده سیاخ دارنگون همان موضوع یارانه ۴۵ هزارتومانی است که هنوز رشد نکرده است. با وجود قریب به ۳۰ هزار باغ شهری در این منطقه، رشدجمعیت، مسیر ارتباطی به شهرستان‌هاست و متاسفانه هیچگونه نظارت پلیس هم در این محور وجود ندارد.

سیاخ دارنگون، روستایی که جاده‌هایش به قتلگاه شبیه است/ هر هفته 8 تصادف

او می گوید: مسئولان راه و شهرسازی مدام اعلام می‌کنند  اعتبار  نداریم و خود اهالی منطقه به‌صورت خودیاری جاده را بسازند در صورتی‌که هزینه بهسازی این مسیر بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان است.

دید مسئولان به منطقه سیاخ دارنگون امنیتی است

بیژن نامور یکی از اهالی روستا گفت: متاسفانه دید مسئولان به منطقه سیاخ دارنگون باید عمرانی باشد. منطقه سیاخ دارنگون فاقد آب و گاز است در صورتی‌که فاصله زیادی به شهر شیراز ندارد و این منطقه به معنای واقعی مظلوم واقع شده است.

او می افزاید: یکی از مشکلات اساسی دیگر مردمان این منطقه نبود آب شرب و آشامیدنی سالم و بهداشتی است و متاسفانه چندین سال است این موضوع را پیگیری کردیم و بی نتیجه بوده است.

حسام دانش‌ور دهیار سابق این روستا هم با اشاره به اینکه این منطقه از ظرفیت و پتانسیل‌های بی نظیری برخوردار است، می‌گوید: ۳۰ هزار قطعه باغ شهری در سیخ دارنگون وجود دارد که روزانه ۱۲ هزار تردد در این جاده انجام می شود  بنابراین بهسازی ونوسازی  این جاده ضروری است.

مردم روستاهای سیاخ دارنگون فراموش شده اند

او می‌افزاید: وضعیت نامناسب جاده، نبود اینترنت، نبود آب آشامیدنی سالم از مشکلات اصلی مردمان این منطقه است، منطقه‌ای که به فراموشی سپرده شده است.

دانش‌ور با بیان اینکه مردم این منطقه برای انقلاب و نظام شهید و آزاده تقدیم کرده‌اند، می گوید: همچنین این منطقه قطب محصولات کشاورزی است و از شما رسانه‌ها عاجزانه توقع داریم صدای ما را به گوش مسئولان استانی برسانید تا به داد اهالی مردم این منطقه برسند.

او تصریح می‌کند: متاسفانه منطقه سیاخ دارنگون حیات خلوت مسئولان استانی شده است، به صورتی که آقای مسئول یک روز تعطیل برای تفریح سری به این منطقه می زند اما گوش شنوایی برای درد و دل و مشکلات ما ندارد.

سیاخ دارنگون، روستایی که جاده‌هایش به قتلگاه شبیه است/ هر هفته 8 تصادف

حسن عابدی یکی از اهالی منطقه نیز با بیان اینکه جاده سیاخ دارنگون محل آموزش راهنمایی و رانندگی برخی از مردم شده است، این جاده را نیازمند اصلاح می داند و از اداره راه و شهرسازی و دیگر مسئولان خواست تا با مطالعه دقیق، طرح مناسب را برای اقدامات بعدی مهیا کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز