خبرگزاری کار ایران

نماینده چابهار در گفت‌وگو با ایلنا:

پروژه‌های حوزه آب رسانی در بلوچستان، نیمه کاره رها شده‌اند/ باید از فرط شرم بمیریم/ مردم هنوز هم از هوتگ‌ها آب می‌خورند

asdasd
کد خبر : ۹۸۵۶۴۲

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، قصرقند و کنارک در مجلس شورای اسلامی گفت: استان سیستان و بلوچستان در حوزه آب فاصله معناداری با محروم ترین نقاط کشور دارد و فریاد تشنگی مردم این منطقه سال‌هاست به بلندای خود رسیده است.

معین الدین سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: مشکلات مردم جنوب سیستان و بلوچستان در حوزه آب، برای همگان مشهود است اگرچه تلاش‌های انجام شده برای حل مشکلات  مردم منطقه را هم نباید نادیده گرفت اما حجم نارسایی‌ها به گونه‌ای است که راه‌های نرفته در این نقطه از کشور بیش از راه‌ه‍ای رفته  است.

هیچ کس نمی‌تواند ساحت زن بلوچ را خدشه دار کند 

او در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا درباره حواشی صحبت‌های این نماینده در جلسه کمیسیون عمران مبنی بر  «خود‌کشی یک زن پس از تن فروشی او برای تامین آب آشامیدنی فرزندانش»، گفت:«این اتفاق حدود 4 سال پیش افتاد و  یک مورد نادر است، اما همین یک مورد نادر هم کفایت می‌کند. افرادی چون من باید از فرط شرم بمیریم. هیچ‌کس نمی‌تواند ساحت زن بلوچ را خدشه دار کند. نجابت زن بلوچ در ادوار تاریخی برای همگان مشخص بوده و زبانزد عام و خاص است اما این مورد کاملا استثنایی می‌تواند تلنگری برای تمام مسئولان بویژه وزارت نیرو باشد.»

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: عمده پروژه‌های حوزه آب رسانی در بلوچستان به صورت نیمه کاره رها شده‌اند و فریاد تشنگی این مردم سال‌های سال است که به بلندای خود رسیده و با یک مطالبه‌گری فنی، اصولی و کارشناسی منطبق بر منطق، موضوعات آب جنوب استان را پیگیری خواهیم کرد. 

او افزود: پس از مطرح کردن مشکلات مردم در کمیسیون عمران، وزیر نیرو طی مصاحبه‌ای اعلام کرد تا پایان سال مالی 99 بیش از 150 هزار نفر از مردم جنوب استان از نعمت آب بهره‌مند خواهند شد حال باید منتظر ماند و دید که این اتفاق انجام می شود یا خیر؟

مردم هنوز هم از هوتگ آب می‌خورند

سعیدی در ادامه به صحبت‌های اخیر استاندار سیستان و بلوچستان مبنی بر عدم استفاده روستاییان از آب هوتگ‌ها {گودال‌هایی که از آب باران پر شده و انسان و دام به طور مشترک از ان استفاده می‌کنند} واکنش نشان داد و گفت: متاسفانه در بسیاری از روستاهای دشتیاری و روستاهای دیگر، مردم هنوز هم از آب هوتگ‌ها استفاده می‌کنند. زیرا  آبرسانی سقایی در بسیاری از مناطق، مناسب نیست و مردم برای تامین آب مصرفی خود مجبور به استفاده از همین آب هوتگ‌ها هستند که بر اهمیت این موضوع در کمیسیون عمران تاکید کرده‌ام.

او افزود: در سال‌های گذشته پروژه‌های خوبی در حوزه آب در استان آغاز شد اما متاسفانه بخشی از این پروژه‌ها به دلیل نظارت ضعیف، نیمه‌کاره رها شده‌اند و شاید در مناطقی که این پروژه‌ها صرفا روی کاغذ تعریف شده‌اند را به عنوان شاخص دسترسی در نظر گرفته‌اند و باید از خود آقای استاندار بپرسید که بر اساس چه معیاری گفته‌اند که از آب هوتگ دیگر استفاده نمی‌شود‌.

او افزود: ۳ سد بزرگ استان شامل سد پیشین، زیردان و سد کهیر در جنوب استان قرار دارد که سد کهیر فقط ۸۵ درصد آن تکمیل شده، که پیگیر تکمیل باقیمانده این پروژه‌ها هستیم. اجرای خطوط برای انتقال آب به پایین دست سد‌ها هم هنوز تمام نشده و بسیاری از این روستاها هم شبکه آب کشاورزی ندارند.

او در خصوص پروژه مجتمع آبرسانی به روستاهای پایین دشت سد زیردان گفت: بخشی از مجتمع آبرسانی ۲۶۱روستایی پایین دست سد زیردان نیز تکمیل شده هر چند در بخش تصفیه خانه مشکلات زیادی وجود دارد  و بسیاری از روستاها هنوز هم مشکل آب دارند. در مجتمع تلنگ پلان و پیش سهراب  هم با وجود بهره برداری نیمه کاره سال ۹۸ هنوز به شبکه آب وصل نیست و اگر آبی هم دارد آبی است که تصفیه شده نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز