خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می‌دهد؛

ارتباط مستقیم رعایت پروتکل‌های بهداشتی با فرهنگ اجتماعی شهروندان/یک جامعه شناس: برخی نارضایتی‌ها باعث عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم است

asdasd
کد خبر : ۹۸۵۵۲۷

متاسفانه عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم و از سرگیری سفرها علاوه بر خستگی و فشار مضاعف بر روی کادر درمان باعث شده تا وزیر بهداشت نیز در بیشتر سخنرانی‌هایش گلایه‌های خود را از کسانی که به دلایل گوناگون دستورات ستاد مقابله با کرونا را اجرا نمی‌کنند مدام تکرار کند. گله‌هایی که گویا حوصله‌ و دلیلی برای شنیدنش وجود ندارد...

به گزارش خبرنگار ایلنا،چندی پیش سعید نمکی وزیر بهداشت در سفر اخیرش به آذربایجان غربی و در آستانه ورود به نهمین ماه از همه‌گیری کروناویروس در کشور که با ترسناک‌ترین آمارها همراه شده، خطاب به «ایهاالناس» گفت: «بدانید که من به عنوان وزیر بهداشت نمی‌توانم به تنهایی این اپیدمی را جمع کنم.» سعید نمکی که به گفته خودش مدتی حرف نزده و این درددل‌های نگفته خفه‌اش کرده بود، در جمع پزشکان و رؤسای علوم پزشکی آذربایجان غربی گلایه‌هایش دوباره شدت گرفت.اینکه چرا کسی توصیه‌های بالاترین مقام مسئول در بحث کرونا را جدی نمی گیرد پرسشی  است که سعی شده در این گزارش به آن  تاحدودی پرداخته شود.

سعید زاهد زاهدانی استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به گلایه‌های اخیر وزیر بهداشت می‌گوید:به نظر می‌رسد درماندگی وزیر بهداشت از آن است که او درخواست برخورد شدیدتر با کسانی که به هر دلیلی  پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند دارد، اما توجهی به درخواست هایش نمی شود.

سعید زاهد زاهدانی در ادامه با اشاره به دلایل کاهش رعایت پروتکل‌های مراقبتی از سوی برخی از مردم می‌گوید: واقعیت آن است که هرچه مشروعیت اجتماعی دستوردهندگان بیشتر باشد، امکان اجرای دستورات نیز بیشتر است.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز با اشاره به گله‌مندی مردم از وضعیت اقتصادی کشور می‌افزاید: ممکن است این نارضایتی در برخی از مردم باعث عدم رعایت پروتکل‌ها شده باشد، اما این اتفاق از سوی کسانی رخ می‌دهد که متوجه صلاح و مصلحت خود نیستند.

ارتباط رعایت پروتکل‌ها به فرهنگ اجتماعی شهروندان 

این جامعه‌شناس شیرازی با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌های مراقبتی بستگی به فرهنگ اجتماعی شهروندان دارد، خاطرنشان می‌کند: شهروندان باید در نظر داشته باشند که رعایت مراقبت‌های بهداشتی بیش از همه به سلامت و حفظ جان خود آنان کمک می‌کند.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا هم در ادامه در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه اگر ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمی مبنی بر تعطیلی کل کشور داشته باشد، شاید بر کاهش روند ابتلا به کرونا اثرگذار باشد، می‌گوید: اما ستادهای استانی به تنهایی نمی‌توانند چنین تصمیماتی بگیرند.

عبدالرضا قاسم‌پور با اشاره به اینکه در جلسه ستاد استانی روز های گذشته مقرر شد که محدودیت‌های اعمال شده از هفته جاری تا پایان هفته آینده نیز ادامه داشته باشد، می‌افزاید: بر این اساس آموزش در مدارس، آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها صرفاً به صورت مجازی خواهد بود و رستوران‌ها، کافه‌ها و غذاخوری‌ها نیز به صورت بیرون‌بر فعالیت خواهند داشت.

ارتباط مستقیم رعایت پروتکل‌های بهداشتی با فرهنگ اجتماعی شهروندان/یک جامعه شناس: برخی نارضایتی‌ها باعث عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم است

کاهش رعایت پروتکل‌ها  به 67/5 درصد در استان

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا در ادامه با اشاره به راه‌اندازی بیمارستان پشتیبان در ورزشگاه شهید دستغیب می‌گوید: منع تردد بین‌شهری و بین‌استانی در دستور کار نیست، چرا که این ممانعت‌ها باید از سوی ستاد ملی اعمال شود.

عبدالرضا قاسم‌پور با بیان اینکه هیئات مذهبی و مدارس همراهی خوبی با پروتکل‌ها داشته‌اند، می‌افزاید: متاسفانه همراهی مردم با پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته است.

قاسم‌پور با اشاره به اینکه در ابتدای همه‌گیری کرونا ویروس 91 درصد مردم فارس پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند، خاطرنشان می‌کند: متاسفانه این آمار امروز به 67/5 درصد رسیده است و اگرچه فارس همچنان استان نخست کشور در رعایت پروتکل‌هاست، اما کاهش رعایت‌ها منجر به افزایش تعداد مبتلایان و جان‌باختگان در هفته اخیر شده است.

تعطیلی راهکار مناسب نیست

عبدالرضا قاسم‌پور می‌افزاید: اما در کنار حفظ سلامت باید مراقب معیشت مردم نیز باشیم، چرا که تعطیلی صنوف و مشاغل موجب واردآمدن آسیب جدی به معیشت و سلامت روان جامعه می‌شود.

قاسم‌پور با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی از منظر تخصصی خود درخواست تعطیلی‌های همه‌جانبه یک یا دوهفته‌ای را دارند، خاطرنشان می‌کند: گرچه این صحبت آن‌ها از یک نظر درست است، اما امروز نمی‌توان به مانند فروردین‌ماه همه شهر را تعطیل کرد.

قاسم‌پور می گوید: باید در نظر داشت که ممکن است کرونا تا یک و حتی دو سال دیگر همچنان وجود داشته باشد.  

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا در ادامه با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر یکی از اصلی‌ترین راه‌های سرایت ویروس کرونا حضور در دورهمی‌های خانوادگی است، می‌گوید: متاسفانه امروز با پدیده درگیری خانوادگی کرونا مواجه هستیم.

عبدالرضا قاسم‌پور با اشاره به مثبت‌بودن تست کرونای بیش از 52 درصد آزمایش‌دهندگان کووید 19 در روزهای اخیر در استان فارس می‌افزاید: متاسفانه در برخی آزمایشگاه‌های شیراز بیش از 80 درصد افرادی که تست کرونا داده‌اند، مبتلا به ویروس بوده‌اند؛ رقمی که برای برخی شهرستان‌ها همچون فسا و جهرم حدود 70 درصد است.

قاسم‌پور خاطرنشان می‌کند: شهروندان باید در تمامی تجمعات و دورهمی‌ها مراقبت‌‌های کامل کرونایی را اعمال کنند. 

گزارش: احسان اکبرپور

انتهای پیام/
احسان اکبرپور روزنامه نگار
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز