خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی فارس :

تصمیم‌سازان اقتصادی با همین فرمان بروند، باید منتظر شرایط وحشتناک‌تر باشیم

asdasd
کد خبر : ۹۸۴۶۳۳

رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه امروز مردم در تنگنای اقتصادی برای تامین معیشت و دارو هستند گفت: اگر تصمیم‌سازان اقتصادی کشور با همین فرمان پیش بروند باید منتظر شرایطی وحشتناک‌تر از شرایط موجود باشیم.

به گزارش ایلنا جمال رازقی در نشست خبری که به مناسبت روز ملی صادرات برگزار شد گفت: نباید تمام مشکلات امروز اقتصاد کشور و فشاری که به معیشت مردم وارد شده را به گردن تحریم‌ها و بیماری کرونا بیاندازیم بلکه عمده این مشکلات ناشی از  ریل‌گذاری غلط در اقتصاد کشور است.

وی خاطر نشان کرد:  رئیس بانک مرکزی ایران با فرافکنی و خائن خواندن صادرکنندگان به دنبال حل مشکلات ارزی کشور است و متاسفانه سازمان توسعه تجارت نیز با ابطال کارت بازرگانی برخی از فعالان بخش صادرات با این جریان همراهی کرد.

رازقی ادامه داد: رئیس بانک مرکزی اعلام کرد که 27 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور بازنگشته است که بعد از بررسی‌ها مشخص شد که 10 میلیارد دلار مربوط به وزارت نفت بوده و مابقی نیز مربوط به 15 هزار صادر کننده‌ای بوده که تنها 5 هزار نفر آنها عضو اتاق بازرگانی بودند و با کارت بازرگانی اقدام به صادرات کرده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه 10 هزار نفر از این صادرکنندگان عضو اتاق بازرگانی نبودند و صادرات آنان از طریق بازار‌چه‌های مرزی و توسط مرزنشینان انجام شده است، ادامه داد: از بین 5 هزار صادرکننده عضو اتاق نیز برخی صادرات ریالی به کشورهای عراق و افغانستان در دورانی که صادرات ریالی مجاز بود انجام داده و برخی نیز اجازه ورود موقت کالا داشتند.

وی گفت: از مجموع ارزی که رئیس بانک مرکزی اعلام کرده که به کشور بازنگشته است تنها 2 الی 3 میلیارد دلار سهم صادرکنندگان عضو اتاق‌های بازرگانی بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس تصریح کرد: مسئولان با خائن خواندن صادر کنندگان در این شرایط سخت که تحت شدیدترین تحریم‌های تاریخ هستیم باعث شدند که در 4 ماهه ابتدایی سال صادرات غیرنفتی کشور 40 درصد کاهش یابد و صادرکننده ها هم رغبتی برای انجام صادرات نداشته باشند و حتی تمایلی برای ثبت‌نام برای انتخاب صادر کننده نمونه کشور در روز ملی صادرات نداشته باشند.

رازقی در ادامه از عدم حمایت از صادرات غیرنفتی در کشور  انتقاد کرد و افزود: ما ترجیح می‌دهیم کشتی  نفت به بانک زنجانی‌ها بدهیم ولی تولیدکننده و صادرکننده ما بزرگ نشود.

رازقی با بیان اینکه باید اعتراف کنم که تا قبل از اینکه مسئله بازگشت ارز صادراتی در کشور مطرح شود آمارهای مربوط به صادرات واقعی نبود و اگر صادرکننده‌ای کالایی را با یک دلار صادر می‌کرد ولی در اظهارنامه گمرکی 3 دلار ثبت می‌شد و چون مسئله بازگشت ارز صادراتی مطرح نبود مشکلی برای صادرکننده پیش نمی‌آمد ولی در حال حاضر که مسئله بازگشت ارز صادرتی مطرح شده این ارزش‌های گمرکی باید اصلاح شود و قیمت واقعی آنها در سامانه ثبت شود.

افزایش تعرفه های کالاهای صادراتی توسط دیگر کشورها

رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس در ادامه این نشست افزود: مخالفت دفاتر و نمایندگی‌های شرکت‌های هواپیمایی را یکی از دلایل موثر بر راه نیفتادن کارگو در این استان است.

خسرو فروغان بیان کرد: کارگو تنها یکی از مشکلات بحث صادرات استان فارس است که به‌رغم  تلاش‌های اتاق بازرگانی به دلیل مخالفت دفاتر و شرکت‌های هواپیمایی و نبود اعتماد و ارائه نشدن تضمین از سوی صادر کنندگان این مهم محقق نشده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه در جنگ اقتصادی مهم‌ترین بحثی که هدف گرفته شده صادرات است تا ارز وارد کشور نشود، بیان کرد: در این جنگ اقتصادی، یک تاجر، تولید کننده و صادر کننده، هم از روبرو هم از پشت سر دچار آسیب شده است.

وی ادامه داد: بخشنامه‌ها و مصوبات که به اسم تضییع صادرات و جلوگیری از خروج ارز از کشور اجرا می‌شود، ضربه‌های زیادی به صادر کنندگان وارد کرده که لطمه آن در برخی موارد بیش از دشمنان در جنگ اقتصادی است.

فروغان افزود: شهدای اقتصادی ناشناخته هستند و گمنام دفن می‌شوند. وقتی بازرگانی  ٥٠ سال صادرات داشته و امروز همه چیز او از دست رفته این شخص در جنگ اقتصادی به شهادت رسیده اما ناشناخته و گمنام است.

وی با بیان اینکه مجروحان جنگ اقتصادی فارس با حمایت تیم ارشد اقتصادی استان، مورد حمایت گرفته تا مرهمی بر زخم‌هایشان بگذاریم، گفت: اما هنوز مشکلات زیادی در تصمیم گیری‌ها داریم.

فروغان مدعی شد حتی کشورهایی که زمانی ایران به آنها کمک‌های بسیاری کرده است، اکنون تعرفه‌های واردات را برای کالاهای ایرانی افزایش داده و به نسبت همین تعرفه را برای کالاهای سایر کشورها کاهش داده‌اند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی استان فارس خاطرنشان کرد: کشورهای عمان و امارت نیز بهانه‌های مختلف نظیر استاندارد کالا، برای کالاهای ایرانی محدودیت‌های فراوانی ایجاد کرده‌اند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز