خبرگزاری کار ایران

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اردبیل تاکید کرد؛

ضرورت نظارت و مراقبت در انبار‌داری سیب‌زمینی / بهترین درجه حرارت برای نگهداری سیب‌زمینی حدود 4 الی 6 درجه سانتیگراد است

asdasd
کد خبر : ۹۸۴۱۸۹

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: انبارداران و کشاورزان با بازدید مرتب از محصول انباری سیب زمینی از وضعیت آفات و بیماری های آن اطلاع یافته و نسبت به اقدامات کنترلی به موقع اقدام کنند.

به گزارش ایلنا، یحیی آذرمی عنوان کرد: توصیه می‌شود قبل از انتقال محصول سیب زمینی به انبار نسبت به تعمیر سقف، دیوارها و پنجره‌های انبار اقدام لازم صورت گیرد چرا که نفوذ آب و سرما موجب خرابی غده‌های انبار شده خواهد شد.

وی افزود: قبل از انتقال محصول، انبار بایستی با سموم مناسب ضدعفونی شده و پنجره های انبارها حتما مجهز به توری مناسب و سیستم تهویه هوا باشد و همچنین از انتقال محصول آلوده به انبار خودداری یا حداقل غده های آلوده به انواع بیماری‌ها و آفات در کنار غده‌های سالم انبار نشوند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: بهترین درجه حرارت برای نگهداری سیب زمینی حدود 4-6 درجه سانتیگراد می‌باشد تا از فعالیت بید سیب زمینی در انبار ممانعت شود لذا در مواقعی که درجه حرارت انبار بالا است با تهویه بیشتر هوا آن‌را تعدیل و در مواقعی که درجه حرارت کمتر از این مقدار باشد با وسایل گرما‌زا مانع یخ‌زدگی محصول انبار شده شوید.

آذری ادامه داد: غده های انبار شده طوری چیده شود که تهویه کافی داشته باشند و از چیدن کیسه ها به صورت متراکم و فشرده خودداری شود، برای جلوگیری از آسیب غده ها و له شدگی آنها نیز از چیدن بیش از 5 ردیف گونی روی هم خودداری شود.

وی تاکید کرد: جهت جلوگیری از نفوذ پروانه­‌های بید سیب زمینی بداخل کیسه‌­ها حتما روی آن‌ها را با موادی نظیر کاه و کلش و غیره بپوشانید.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: بهترین رطوبت هوای انبار برای نگهداری سیب زمینی در حدود 80% می‌باشد تا از کاهش وزن و از دست دادن آب سیب زمینی و نیز شیوع آلودگی قارچی و باکتریائی در طی دوره انبارداری جلوگیری شود.

آذری بیان کرد: جهت جلوگیری از گرم شدن توده انبار شده در اثر تنفس غده ها تهویه مناسب انبار از طریق نصب سیستم هواکش در پنجره ها انجام گیرد و جهت مقابله با بید سیب زمینی کشاورزان می توانند با نصب یک لامپ ساده و تشتک آب حاوی مواد شوینده (تله نوری) در زیر آن حشرات کامل این آفت را در انبار کنترل کنند.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از توسعه و شیوع آفات و بیماری‌های مسری سیب زمینی در سال آتی از ریختن و پخش سیب زمینی های آلوده به آفت و بیماری‌ها در حاشیه و محوطه بیرون انبارها و باقی گذاشتن آن در سطح مزارع جدا خودداری شود لذا شایسته است سیب زمینی های آلوده در محل بخصوصی سوزانده و یا در محلی خارج از مزرعه مدفون شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز