خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان بهزیستی کشور مطرح کرد:

مناسب سازی فیلم‌های جشنواره کودکان برای افراد معلول/ آغاز عصر جدید سینما در شرایط کرونایی

asdasd
کد خبر : ۹۸۴۰۸۱

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه امسال با شیوع ویروس کووید-۱۹ جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به صورت مجازی برگزار می‌شود، گفت: امسال در جشنوار‌ه نسبت به مناسب‌سازی آثار برای افراد ناشنوا به صورت زیرنویس و در برخی از سکانس‌ها و پلان‌های فیلم‌ها با زبان اشاره اقدام شده است.

به گزارش ایلنا از اصفهان، وحید قبادی‌دانا اظهار داشت: مناسب‌سازی برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی جهت حضور افراد دارای معلولیت بسیار حائز اهمیت است و زمینه تلفیق اجتماعی و شامل‌سازی عزیزان دارای محدودیت را فراهم می‌کند. این مناسب‌سازی فقط به صورت فیزیکی نیست که در معابر خیابان‌ها و مبلمان شهری باشد بلکه مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری برای افراد دارای معلولیت در سایر حوزه‌ها مثل حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی هم حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه امسال با شیوع ویروس کووید-۱۹ جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به صورت مجازی برگزار می‌شود، گفت: برگزاری آنلاین جشنواره، فرصتی است که همه کودکان و نوجوانان ایرانی از این جشنواره استفاده کنند و با توجه به اینکه یکی از اهداف این جشنواره استفاده همه کودکان از آثار جشنواره است، امسال در جشنوار‌ه نسبت به مناسب‌سازی آثار برای افراد ناشنوا به صورت زیرنویس و در برخی از سکانس‌ها و پلان‌های فیلم‌ها با زبان اشاره اقدام شده است.

قبادی‌دانا ادامه داد: امسال برای اولین بار توضیح و شرح صحنه فیلم‌ها (به شیوه اودیو اسکریپشن) مناسب‌سازی برای افراد دارای معلولیت نابینایی هم صورت گرفته است و با توجه به اینکه این گونه فعالیت‌ها در جشنواره‎های سینمایی ایران و منطقه کم‌نظیر است، می‌تواند شروع خوبی باشد تا در تمامی رویدادهای فرهنگی و اجتماعی، مسئولان امر و متولیان اجرایی برنامه‌ها افراد دارای معلولیت را به رسمیت بشناسند و برنامه‌ریزی مناسبی برای استفاده آنها از جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی صورت گیرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در دوره گذشته جشنواره در این زمینه اظهار داشت: سال گذشته حدود ۱۶۰۰ نفر از عزیزان دارای معلولیت در سینماهای جشنواره در اصفهان، با انواع معلولیت‌های جسمی، حرکتی، نابینایی و ناشنوایی و اوتیسم حضور داشتند. گروه مترجمین ناشنوایان در سانس‌های اختصاصی برای این افراد و گروه دوبله برای سانس‌های اختصاصی نابینایان فعالیت کردند. همچنین با همکاری انجمن‌های فعال در حوزه افراد دارای معلولیت، مناسب‌سازی فیزیکی برای سینماهای میزبان جشنواره انجام شد و در کارگاه‌های جشنواره هم، مناسب‌سازی با زبان اشاره برای افراد ناشنوا، از جمله اقداماتی بود که صورت گرفت.

آغاز عصر جدید سینما در شرایط کرونایی

علیرضا تابش، دبیر سی و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوان اصفهان در پیام ویدیویی در افتتاحیه این جشنواره گفت: امسال هر خانه یک سینما و هر کودک یک داور خواهد بود. جشنواره بخشی از خاطرات تصویری همه کودکان و نوجوانان ایران را حمل می‌کند و خرسندم که آغاز عصر جدید سینما را در این شرایط کرونایی اعلام کنم.

وی ادامه داد: این شرایط دری تازه را به سوی رسانه ها باز کرد. در مقام دبیر این جشنواره این احساس را دارم که در کنار کادر قهرمان درمان، باری هر چند کوچک را از دوش مردم برداریم و از این طریق لحظات خوشی را به مدت ۶ روز برای کودکان و نوجوانان به همراه خانواده هایشان رقم بزنیم.

دبیر جشنواره افزود: امسال ۱۰۷ عنوان فیلم در ۲۹ باکس به مدت ۶ روز در شرایطی ارائه می شود که کودکان و نوجوانان می توانند برای اولین بار از سراسر ایران نظر خود را به دست‌اندرکاران این فیلم ها و جشنواره اعلام کنند. بنابراین متولدین سال های ۸۴ تا ۹۴ یعنی ۵ تا ۱۵ ساله ‌ها می توانند هر روز فیلم هایی که در پلتفورم‌های مختلف پخش می‌شوند را داوری کنند.

جشنواره سی و سوم، در شهر سی و سه پل

شهردار اصفهان نیز در این خصوص گفت: امیدوارم جشنواره سی و سوم، در شهر سی و سه پل بتواند به خوبی شعار هر خانه یک سینما و هر کودک یک داور را تحقق ببخشد. اکنون که کرونا این بحران را ایجاد کرده باید بتوانیم به عنوان یک فرصت از آن استفاده کرده و خانه را مانند سینما به یک مکان فرهنگی تبدیل کنیم تا کودکان و نوجوان ما بتوانند فیلم های تولید شده در جشنواره امسال را در فضای مجازی ببینند و آنها را مانند یک متخصص داوری کنند.

قدرت الله نوروزی تصریح کرد: در دل جشنواره امسال یک شعار زیبا وجود دارد و آن این است که علی رغم بحران کرونا، زندگی همواره جاری است و کرونا نمی‌تواند این زندگی را متوقف کند.

وی افزود: خوشحالیم که امسال بیش از ۱۰۰ فیلم از طریق جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان به خانه‌های مردم راه پیدا کرده است و  نیز خوشحال تریم که بسیاری از این فیلم‌ها در مناطق دور استان و کم برخوردار نیز در اختیار کسانی که به فضای وب دسترسی دارند قرار گرفته و تماشا می شود.

مراسم افتتاحیه سی و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان، به دلیل شیوع بیماری کویید 19  روی پشت بام فرهنگسرای مادر و کودک و با همراهی صدها شهروند اصفهانی از پشت بام و پنجره منازل شان و با حضور حداقلی مسوولان برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز