خبرگزاری کار ایران

ایلنا از سیستان و بلوچستان گزارش می دهد؛

قطع هشتاد روزه آب در روستاهای دلگان/ روحانی روستا : امیدی به عملی‌شدن آخرین وعده‌ها نیست/ تا دو هفته دیگر هم آب به روستا نمی‌رسد

asdasd
کد خبر : ۹۸۱۸۱۷

این شنبه که بیاید هشتاد روز است که 5 روستای شهرک چاه اسحق در دلگان استان سیستان و بلوچستان آب ندارد. مردم پریشان منطقه در کنار تحمل بار سنگین مشکلات زندگی و کرونا باید نگران بی‌آبی و خطرات احتمالی استفاده از آب غیرقابل شرب مثل بیماری‌های ناشی از آب الوده هم باشند.شانه‌هایی که دیگر توانی برای کشیدن گالن‌های آب آلوده به بیماری را ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از سیستان و بلوچستان، حدود ۸۰ روز از وعده‌های نه چندان واقعی مسئولان به مردم می‌گذرد. مردم این روستاها به دلیل عدم دسترسی به آنتن مناسب و اینترنت، تا همین چند روز پیش بار بی‌آبی را تنها به دوش می کشیدند و به گفته بسیاری از مردم نه تنها آب لوله‌کشی روستاها قطع بود، بلکه تنها یک بار آبرسانی سیار به این روستاها انجام گرفته‌است. حالا و پس از گذشت حدود ۸۰ روز از قطعی آب در شهرک چاه اسحق، مردم می گویند که قرار است فرجی شود اما باز هم امیدی ندارند.

مردم از وعده‌ها نا امیدند

تنها روحانی روستای موتور اَلَک از روستاهای شهرک چاه اسحق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا می‌گوید: آب مورد استفاده چندین روستای شهرک چاه اسحق از طریق یک چاه تامین می‌شد. حدود 80 روز پیش آب این روستاها قطع شد که پس از پیگیری عامل قطعی را سوختن موتور چاه اعلام کردند.پس از نامه‌نگاری های متعدد یک موتور دیگر تهیه شد. در زمان نصب این موتور متوجه فرسودگی و ریزش چاه شدیم که با نصب موتور جدید نه تنها مشکل آب روستاها حل نشد بلکه موتور جدید هم سوخت‌. از این رو تصمیم  گرفته شد  چاهی جدید برای آبرسانی به مردم روستا حفر شود اما از آن روز حدود 80 روز گذشته و هنوز چاهی حفر نشده است.

میرشکار می گوید: آبی که قطع شده آب قابل شرب و مصرف مردم بوده اما در دوماه ونیم اخیر مردم از زمین‌های کشاورزی اطراف آب شور استفاده می‌کنند و این موضوع مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است. طبق آخرین اخبار قرار است امروز و فردا این مشکل حل شود اما با وجود وعده های روی زمین مانده این ۸۰ روز،  مردم خیلی امیدوار نباشند، امیدی به عملی شدن آخرین وعده ها هم نداریم.

حداقل دو هفته دیگر روستاها آب ندارند 

به گفته روحانی مستقر در روستای موتور الک اگر قرار باشد همین فردا حفر چاه را بدون وقفه شروع کنند حداقل دو هفته دیگر را مردم باید در بی آبی روزگار بگذرانند.

این روحانی می‌گوید: به گفته مردم در این 80 روز تنها یک بار تانکر آب به روستا آمده و دیگر خبری از آبرسانی سیار به پنج روستای بی آب شهرک چاه اسحق نبوده است.

از آب و فاضلاب استان گلایه مندیم 

رئیس شورای شهر دلگان ، در این باره به خبرنگار ما می گوید: ما از اداره کل آب و فاضلاب استان گلایه مندیم چرا که در حق مردم دلگان کوتاهی کرده و این کم کاری باعث شد مردم 5 روستای دلگان ، حدود 80 روز را در بی آبی بگذرانند. در بسیاری از روستاهای دلگان پروژه‌های ناتمام حوزه آب و فاضلاب روی زمین مانده و هم چنان این اداره کل بی توجهی می‌کند.

محسن زاده می‌گوید: روستاهای زیادی در دلگان با مشکل کمبود و یا نبود آب مواجه‌اند. بسیاری از مدارس ما به دلیل بی آبی تعدادی از روستاها آب شرب نداشتند.

او می گوید: در ابتدا اداره کل آب و فاضلاب استان دو مدیر داشته که یک مدیر در حوزه آب و فاضلاب شهری و یک مدیر در حوزه آب و فاضلاب روستایی فعالیت داشت و تا حدودی به مشکلات دلگان رسیدگی می شد اما از زمان ادغام این دو بخش با یکدیگر وضعیت روستاها بدتر شده و مشکلات روستاها در آینده‌ای نزدیک دامن گیر حوزه شهری دلگان هم می شود.

آخرین روستای سیستان و بلوچستان در آخرین اولویت

امام جمعه جلگه چاه هاشم در این باره به خبرنگار ما می گوید:به‌رغم اقدامات خوبی که در روستاها انجام شده، در کل در منطقه جلگه چاه هاشم و روستاهای اطراف، همیشه مشکل آب وجود داشته و دارد. چاه اسحق آخرین روستای حوزه استحفاظی سیستان و بلوچستان است و جلگه چاه هاشم هم همواره در حاشیه بوده و از نگاه مسئولان و دولتمردان دور مانده و در اولویت آخر بوده است‌ . این مردم با توجه به مشکلات اقتصادی و تحریم ها امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند خدمت رسانی دولت هستند .

بامری می گوید: اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان دلگان هم ظرفیت حل مشکل این روستاها را ندارد و نیازمند پیگیری از سوی اداره استان است. با توجه به وجود ویروس کرونا و عدم وجود آب آشامیدنی سالم، متاسفانه  آبرسانی به روستاهای شهرک چاه اسحق حدود 75 تا 80 روز است که قطع شده و ما شرمنده مردم این روستاها هستیم. 

او می گوید: فرض کنیم چاه ریزش کرده مگر چقدر طول می کشد چاه جدید حفر شود؟ آب و برق از نیازهای ضروری زندگی مردم است، اگر خودمان به عنوان مسئول یک روز آب مصرفی نداشته باشیم چه می‌کنیم؟

امام جمعه جلگه چاه هاشم می گوید: مراقبت از ابتلا به بیماری کرونا نیاز به شست و شو و ضد عفونی دارد. آیا مسئولان به سرنوشت سلامت مردم پس از گذشت این 80 روز فکر کرده اند؟ اینکه ما زخمی روی زخم های مردم بگذاریم برای ما جای تاسف دارد. ما نیازمند مسئولانی هستیم که پای کار باشند، شهرک چاه اسحق بسیار محروم است و  صدای مردمش  به جایی نمی رسد که اگر می رسید حداقل کسی آنها را به حق‌شان که اتصال آب است ،می رساند.

توزیع کلر 1 درصد در روستای چاه اسحق

رئیس شبکه بهداشت دلگان در ادامه به خبرنگار ما می گوید: روستای چاه اسحق، 1368 نفر جمعیت دارد که 208 نفر آنها کودک زیر 5 سال و 88 نفر سالمندند. جمعیت کودکان زیر 5 سال نشان می دهد که این روستا از اهمیت بالایی برخوردار است. حدود 80 روز از ریزش چاه این روستا می گذرد که با اطلاع کارشناسان ، پیگیر شدیم و با اداره آب و فاضلاب مکاتبه کردیم و تقاضا کردیم این مشکل هرچه زودتر حل شود چرا که آب لازمه حیات و سلامت مردم است. اما متاسفانه درخواست های ما راه به جایی نبرد و همچنان آب این روستاها وصل نشده است.

فروزنده می گوید: ما که نمی توانستیم چاه را حفر کنیم به همین دلیل تصمیم گرفتیم بین مردم کلر یک درصد توزیع کنیم تا اگر آب مصرفی شان را از روستاهای اطراف و یا زمین های کشاورزی تهیه می کنند خطرات کمتری متوجه سلامتی اهالی روستاها شود. از این رو بهورز به تمام روستاها مراجعه کرده و شیوه کلرزنی به آب را آموزش داده تا اهالی این روستاها کمتر به مشکلات اسهال و مسمومیت های ناشی از مصرف آب غیر بهداشتی مبتلا شوند.

این مسئول می گوید: بسیاری از افراد در روستا وسیله نقلیه ندارند و مسافت های طولانی را برای آوردن ظرف‌های آب به منازلشان طی می‌کنند و این برای جمعیت 88 نفری سالمند و 10 زن باردار بسیار سخت و طاقت فرساست. ما تلاش کرده‌ایم در حوزه بهداشت،بیماری خاصی در روستا رخ ندهد و نیروهای بهداشت محیط، مرتب در روستاها حضور دارند و آموزش‌های  لازم را به مردم ارائه می دهند.

گزارش از: فائقه راغی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز