خبرگزاری کار ایران

فرماندار اصلاندوز :

امنیت کامل در مرز ایران و آذربایجان برقرار است/ فاصله گرفتن کانون درگیری‌ها از مرز اصلاندوز

asdasd
کد خبر : ۹۸۰۹۹۰

فرماندار شهرستان مرزی اصلاندوز گفت: به‌رغم ادامه درگیری نظامی بین نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان در نزدیکی خطوط مرزی شمال استان اردبیل، امنیت کامل در مرزهای جمهوری اسلامی ایران برقرار است.

به گزارش ایلنا سید عباس مینایی افزود: در مدت درگیری بین نیروهای آذری و ارمنی چند گلوله جنگی انفجاری، راکت و لاشه موشک به حوزه استحفاظی شهرستان اصلاندوز اصابت کرده که غالبا در اراضی کشاورزی و مرتعی و به هنگام شب بوده و خسارت جانی نداشته است.

او با اشاره به برقراری امنیت کامل در مرزهای جمهوری اسلامی ایران به خصوص در حوزه شهرستان مرزی اصلاندوز و آمادگی شبانه‌روزی مرزبانان کشورمان در این منطقه حساس بیان کرد: از زمان آغاز درگیری در مرز و اصابت چندین گلوله و راکت جنگی به اراضی ایران، مقامات و کارشناسان امنیتی و مرزبانی در محل حاضر شده به بررسی موضوع پرداخته و تذکرات جدی و سختی به طرفین درگیری داده‌اند.

فرماندار شهرستان اصلاندوز افزود: در جریان اصابت و انفجار این گلوله‌ها و راکت‌های جنگی هیچ شهروندی آسیب ندیده و خسارت مالی هم زیاد نبوده و همچنین بلافاصله پس از گزارش واقعه، محل اصابت با حفظ صحنه و ثبت موضع در اختیار کارشناسان جنگی ایران قرار گرفته و خسارهای وارده نیز به طور رسمی به طرفین درگیری اعلام شد.

مینایی با بیان اینکه جهت شلیک، نوع سلاح و گلوله شلیک شده در بررسی کارشناسی مشخص شده است افزود:  گلوله‌ها و راکت‌هایی که در خاک ایران و در نزیکی برخی روستاهای شهرستان اصلاندوز اصابت کرده بود، خسارت جانی نداشت ولی برخی از آنها موجب تخریب اراضی کشاورزی منطقه شد.

فرماندار اصلاندوز با اشاره به اشراف کامل متولیان امر به تحولات و درگیری موجود در منطقه گفت: اصابت گلوله‌ها و راکت‌های جنگی که ناشی از خطای محاسباتی و تجهیزات نادقیق بوده، موجب عذرخواهی مکرر طرفین درگیری از ایران شده است.

مینایی ادامه داد: در جریان این درگیری، مناطق اشغال شده جمهوری آذربایجان در امتداد مرز ایران در ساحل شمالی رود ارس تا نزدیکی سد خداآفرین و تا خود پل تاریخی معروف به پل حسرت از دست ارمنی‌ها آزاد شده است و به همین علت، درگیری از نزدیکی مرزهای حوزه استحفاظی شهرستان اصلاندوز دور شده ولی در عمق خاک جمهوری آذربایجان، همچنان درگیری ادامه دارد و صدای شلیک گلوله و دود ناشی از آتش‌بارهای طرفین قابل مشاهده است.

فرماندار شهرستان مرزی اصلاندوز همچنین گفت: پیش از درگیری اخیر، اراضی آن‌سوی رودخانه مرزی ارس از حدود پنج کیلومتری مرزهای شهرستان اصلاندوز در کنترل نیروهای ارمنستان بود ولی با پیشروی نیروهای آذربایجان، خطوط مرزی کل شهرستان در اختیار نیروهای آذری قرار گرفته و تماس منظمی بین مرزبانان دو کشور برای هماهنگی دوجانبه و کنترل دقیق حوادث مرزی جریان دارد.

او تاکید کرد: هیچ فرد، گروه و کشوری جرات آسیب زدن به تمامیت ارضی و مخدوش کردن امنیت در مرزهای ایران را ندارد و همدلی کاملی بین مردم و مسئولان در مناطق مرزی برقرار است و هیچگونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

او اظهار کرد: با توجه به تعیین و اعلام موضع سیاست خارجی کشورمان از طریق وزارت امور خارجه، بهترین موضع در جنگ قره‌باغ همان مواضعی است که از طریق مقامات رسمی دولتی و سیاست خارجی اعلام می‌شود و مسئولان و مردم منطقه نیز تاکنون در همین راستا اعلام نظر و همراهی کرده‌اند.

مینایی اظهار کرد: در ۲ هفته گذشته با احتمال اصابت تیر، ترکش و انفجار گلوله جنگی، تردد مردم به نزدیکی مرز محدود شده تا خطری امنیت جانی مردم منطقه را تهدید نکند.

فرماندار اصلاندوز مغان به مردم منطقه توصیه کرد که با توجه به تداوم درگیری در مرز و مشخص نبودن وضعیت جنگ، از تردد در نقاط مرزی و تماشای صحنه نبرد خودداری کرده و با مرزبانان و مقامات شهرستان اصلاندوز در تامین کامل امنیت مرز همکاری کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، استان اردبیل ۳۸۴ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان دارد و نقاطی از شهرستان‌های نمین، اردبیل، مشکین‌شهر، گرمی، بیله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز مغان در جوار مرزهای جمهوری آذربایجان قرار دارد.

رودخانه ارس در مرز بین ایران و جمهوری آذربایجان در شمال استان و در حوزه استحفاظی شهرستان اصلاندوز جریان دارد و درگیری بین نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان در نقاط صفر مرزی آنسوی ارس از حدود دو هفته پیش جریان دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز