خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان شرقی گزارش می دهد:

یکهزار و۵۰۰ دانش‌آموز سرابی همچنان محروم از گوشی هوشمند/ عضو شورای روستای احمدآباد سفلی: آنقدر فقیریم که حتی نمی‌توانیم مواد ضدعفونی کننده بخریم/ نداشتن هزینه رفت و آمد؛ علت ترک تحصیل دانش آموزان منطقه

asdasd
کد خبر : ۹۸۰۲۲۲

اهالی روستای احمد آباد سفلی از توابع شهرستان سراب استان آذربایجان شرقی با محرومیت‌های بی‌شماری روبه رو هستند.اما آخرین آنها عدم دسترسی دانش آموزان این روستا به گوشی هوشمند و نبود مواد شوینده و ضدعفونی کننده در تنها مدرسه روستا است...

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها بیماری کرونا باعث شده تا بسیاری از دانش‌آموزان در بسیاری از کشورهای دنیا  از جمله ایران نتوانند سر کلاس درس خود حاضر شوند. آنها محبورند با استفاده از گوشی هوشمند و به صورت مجازی درس بخوانند. اما اینکه چطور می‌توان در شرایط بد اقتصاد کشور، برای فرزندان گوشی همراه خرید؛ موضوعی است که  باعث نگرانی همه پدران و مادران است. اما برای خانواده‌های بی بضاعت و یا کم درآمد که در شهرها و روستاهای محروم زندگی می‌کنند حل این مشکل صد چندان سخت‌تر است. ساکنان این مناطق دغدغه های دیگری  هم از جمله عدم دسترسی به راه‌های مواصلاتی مناسب ، نبود شبکه بهداشت و درمان ،بیکاری اغلب سرپرستان خانوار و... هم دارند. روستای احمد آباد سفلی یکی از این مناطق است. روستایی که  که به دلیل فقر شدید مالی اهالی آن  با مشکلات  بسیاری از جمله  زیرساخت های جاده ای و کمبود آب برای کشاورزی که تنها محل در آمدشان است مواجهند.

محمد بابایی عضو شورای روستای احمد آباد سفلی از توابع شهرستان سراب دراین باره به خبرنگار ایلنا، گفت: مردم این روستا آنقدر فقیرند که حتی پولی برای خرید مواد ضدعفونی کننده هم ندارند چه اینکه بخواهند برای فرزندانشان گوشی هوشمند تهیه کنند.

عضو شورای روستایی احمد آباد سفلی: این روستا به لوله کشی آب مجهز است اما به لحاظ بهداشتی مشکل دارد. به دلیل تخریب دستگاه کلرزنی ،آب شرب این روستا به صورت دستی انجام می شود. دو سالی می شود که برای حل این مشکل به اداره بهداشت و اداره آب منطقه مراجعه می کنیم ولی تاکنون هیچ رسیدگی نشده است

او ادامه داد: شرایط مالی اهالی به حدی ضعیف است که توان پرداخت هزینه ایاب و ذهاب فرزندانشان را برای ادامه تحصیل به مرکز شهرستان و یا روستاهای همجوار ندارند.برای همین بسیاری از دانش‌آموزان پس از مدتی مجبور به ترک تحصیل می شوند.

هزینه آسفالت را خودتان بپردازید

بابایی عنوان کرد: یک جاده ترانزیتی از مسیر روستایی مان می گذرد که از اوایل دهه 80 که برای آسفالت شدن زیر سازی شد نیمه کاره به حال خودش رها شده و هنوز خاکی است. این جاده اگر آسفالت شود حدود 20 کیلومتر راه این روستا به شهرستان سراب را نزدیک‌تر می‌کند. وقتی نماینده مجلس وقت سراب این موضوع را پیگیری کرد که به او  گفتند باید از جیب خودتان هزینه آسفالت را بپردازید.

آب روستا را به صورت دستی کلر زنی می کنند

عضو شورای روستای احمد آباد سفلی ادامه داد: این روستا به لوله کشی آب مجهز است اما به لحاظ بهداشتی مشکل دارد. به دلیل تخریب دستگاه کلرزنی آب شرب این روستا به صورت دستی انجام می شود. دو سالی می شود که برای حل این مشکل به اداره بهداشت و اداره آب مراجعه می کنیم ولی تاکنون هیچ رسیدگی به این وضعیت نشده است.

یکهزار و۵۰۰ دانش‌آموز سرابی همچنان محروم از گوشی هوشمند/ عضو شورای روستای احمدآباد سفلی: آنقدر فقیریم که حتی نمی‌توانیم مواد ضدعفونی کننده بخریم/ نداشتن هزینه رفت و آمد؛ علت ترک تحصیل دانش آموزان منطقه

 اعتبار نداریم

او با اشاره به اینکه روستای احمد آباد سفلی دارای زمین های مرغوب برای کشاورزی است، افزود: طبق آزمایشاتی که از سوی کارشناسان انجام شده خاک منطقه داری کود عالی برای کشاورزی است. اما متاسفانه آب برای استغاده امورات کشاورزی وجود ندارد. درخواست احداث چاه عمیق داده‌ایم که مجوز صادر نکردند 2 چشمه و قنات در روستا داریم که اعتباری برای لایروبی شان لحاظ شده که این اقدام  نیز نیمه کاره رها شده است. کشاورزی اینجا به صورت دیم انجام می شود که هزینه کود نیز این روزها سرسام آور شده و کشاورزی دیمی هم برای روستاییان نمی‌صرفد.

زهیر مطلبی رئیس سابق شورای روستایی احمدآباد سفلی نیز در این باره به ایلنا گفت: در این شرایط بیماری کرونا دانش آموزان این روستا حتی یک گوشی هوشمند و همچنین برای وصل شدن به شبکه شاد تلویزیون دیجیتال ندارند. این روستا حتی  اینترنت همراه اول هم ندارد.

مدرسه روستا حتی مواد شوینده دست ندارد

او با بیان اینکه دانش آموزان این روستا با مشکلات زیادی  رو‌برو هستند، افزود: حتی در مدرسه این روستا مواد ضد عفونی کننده و مایع دستشویی وجود ندارد. چند روز پیش تعدادی مواد شوینده دست با هزینه شخصی تهیه کردم و در اختیار این دانش آموزان قرار دادم.

ترک تحصیل دانش آموزان به دلیل نداشتن هزینه رفت و آمد

مطلبی اضافه کرد: تنها مدرسه این روستا برای همه پایه‌های ابتدای یک معلم بیشتر ندارد. بعد از پایان دوره ابتدایی این دانش آموزان یا به روستاهای همجوار یا به شهرستان سراب برای ادامه تحصیل رفت و آمد می‌کنند که البته برخی از این دانش‌آموزان به دلیل نبود سرویس ایاب و ذهاب و فقر مالی ترک تحصیل کرده‌اند.

یکهزار و۵۰۰ دانش‌آموز سرابی همچنان محروم از گوشی هوشمند/ عضو شورای روستای احمدآباد سفلی: آنقدر فقیریم که حتی نمی‌توانیم مواد ضدعفونی کننده بخریم/ نداشتن هزینه رفت و آمد؛ علت ترک تحصیل دانش آموزان منطقه

امیرعلی اسماعیل زاده مدیر دبستان مختلط احمدآباد سفلی هم در گفت و گو با ایلنا و با تایید صحبت‌های  دیگران اضافه کرد: همچنین هیچکدام از خانه های روستایی اینجا دارای تلویزیون دیجیتالی نیست که دانش آموزان بتوانند از طریق شبکه شاد آموزش ببینند.

او افزود: برای 13 دانش آموز پایه ابتدایی این روستا تنها کاری که توانستیم انجام دهیم این است که مطالب درسی را دسته بندی کرده و در اختیارشان قرار دادیم که در منزل تمرین کنند و برای رفع اشکال نیز به مدرسه بیایند. هرچند آموزش به این صورت برای ما رضایتمند نیست ولی چاره ای جز این کار برایمان نمانده است.

این مدیر مدرسه ادامه داد: دانش آموزان دوره متوسط نیز به روستاهای همجوار مراجعه می کنند. این دانش آموزان نیز برای رفت و آمد مشکل دارند. با موتور یا خوردو های کرایه ای می روند.

اسماعیل زاده ادامه داد: برای حل مشکل گوشی هوشمند دانش آموزان با آموزش و پرورش نامه نگاری کردیم اما هیچ اقدامی نشد.تعدادی تبلت به دانش آموز دیگر مناطق داده اند ولی به روستای ما هنوز هیچ گوشی و یا تبلتی تعلق نگرفته است.

منازل زلزله زده هنوز تعمیر نشده اند

او گفت: پس از زلزله سال گذشته  یکسری اقلام غذایی بین روستاییان توزیع شد که روستای ما هم جزو آمار بود ولی هیچ گونه کمکی در این زمینه به روستای ما نشد. همچنین  برای خانه‌هایی که بر اثر زلزله دچار آسیب شدند مقداری تسهیلات تعلق گرفت که با توجه به تورم فعلی اهالی نتوانستند منازل‌شان را باز سازی کنند که به ناچار بسیاری نیمه کاره رها شدند.

اسماعیل زاده عنوان کرد: مدرسه این روستا نیاز به تعمیرات اساسی دارد. یکی از چیزهایی که باید تعمیر شود سیستم گرمایشی مدرسه است تا خدای نکرده شاهد اتفاق بد دیگری نباشیم.

یکهزار و۵۰۰ دانش‌آموز سرابی همچنان محروم از گوشی هوشمند/ عضو شورای روستای احمدآباد سفلی: آنقدر فقیریم که حتی نمی‌توانیم مواد ضدعفونی کننده بخریم/ نداشتن هزینه رفت و آمد؛ علت ترک تحصیل دانش آموزان منطقه

۱۵۰۰ دانش آموز  سراب فاقد گوشی هوشمند

اما رضا اسدی مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان سراب معتقد است که فقط تعدادی از بچه‌ها به گوشی هوشمند دسترسی ندارند.او به ایلنا، گفت: تنها تعدادی از دانش آموزان روستای احمدآباد سفلی دسترسی به گوشی هوشمند ندارند.ابنکه اعلام میکنند همه آنها گوشی ندارند ، درست نیست.

اسدی عنوان کرد: طبق آمار و بررسی صورت گرفته حدوا ۴ هزار دانش آموز در سطح شهرستان به گوشی هوشمند نیاز داشتند که از طریق خیرین، کمیته امداد و بهزیستی این مشکل تقریبا حل شد و حتی مدیران مدارس نیز با کمک گرفتن از خیرین برای این دانش اموزان گوشی و تبلت تهیه کردند.

وی ادامه داد: هنوز ۱۵۰۰ دانش آموز  این شهرستان فاقد گوشی هوشمند هستند. در این باره نیز با خیرین منطقه  صحبت شده  که امیدوارم به زودی بتوانیم برای این تعداد هم گوشی هوشمند تهیه کنیم.

مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان سراب در پایان افزود: با تامین اعتبار مشکل گرمایشی ، خرید مواد ضد عفونی کننده و بهداشتی مدرسه روستای احمدآباد سفلی حل ان شاءالله بزودی خواهد شد.

گزارش: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز