خبرگزاری کار ایران

ایلنا از حواشی مراسم خاکسپاری خسرو آواز ایران گزارش می دهد؛

گرمی آواز همایون وخواهرش سرما را از یادها بردند

asdasd
کد خبر : ۹۸۰۰۹۳

مردم توس صبح امروز- شنبه ۱۹ مهرماه - با چشمانی اشک آلود و غمگین پیکر استاد محمدرضا شجریان را به خاک سپردند و خاک این منطقه را بار دیگر با حضور بزرگان هنر این کشور ارزشمند ساختند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، هوا هنوز روشن نشده بود که مردم هنردوست ایران و به ویژه مشهد به سمت آرامگاه فردوسی آمدند، آرامگاهی که اکنون خانه ابدی یکی دیگر از بزرگان هنر و موسیقی این سرزمین است.

اگرچه به دلیل  کاهش همه‌گیری ویروس کرونا و هشدارهای متعدد وزارت بهداشت، بسیاری از دوستداران استاد شجریان از طریق فضای مجازی مراسم تدفین را دنبال کردند، اما سیل مشتاقان این نامور ملی که برای وداع با عزیزشان به توس آمده بودند هم ،کم نبود. این خیل یاران  نیز که حضوری آمده بودند با رعایت کامل پروتکل ها و استفاده از ماسک در توس حاضر شدند تا با کمترین خطر برای خود و دیگران بتوانند هم مرحوم شجریان را رهسپار خانه ابدی کنند.

گرمی آواز همایون سرمای پاییز را از یاد برد

سرمای شدید هوا نیز باعث نشده بود تا ارادت خالصانه مردم به مرحوم شجریان کم شود و لحظه به لحظه بر تعداد حاضرین با دست نوشته‌هایی بر دست همچون "بدرود ای آفرین صدای صداها، صدایت هیچ وقت از دهان نمی‌افتد، شجریان زنده است"  افزوده می شد.

حوالی ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح امروز استاد در میان اشک‌های مشتاقانش و همنوایی مردم  با آوازخوانی  مرغ سحر همایون و خواهرش مژگان برسر مزار پدر ،خسرو آواز ایران را  پس از سال‌ها درد و رنج بیماری در آرامگاه ابدیش  در توس مشهد  بدرقه کردند.

یکی از حاضران در مراسم به ایلنا گفت: هنوز باورمان نمی شود که اسطوره بزرگی مانند شجریان در دل خاک باشد و ما دیگر نتوانیم صدای او را به صورت زنده و مستقیم گوش دهیم.

او با اشاره به سرمای هوا ادامه داد: دیروز  به همراه خانواده و با رعایت مسائل بهداشتی به آرامگاه فردوسی آمدیم، اما اعلام شد که مراسم به شنبه موکول شده و ما مجبور شدیم در این سرما  پس از چند ساعت انتظار، به خانه برگردیم.هرچند امروز صدای گرم همایون و خواهرش سرمای پاییز مشهد  را برای لحظاتی از یاد ما بردند.برای همین خوشحالم که آمدم.

این دوستدار موسیقی سنتی گفت: امروز نیز بعد از اذان صبح آرام و قرار نداشتیم و خود را به محل دفن استاد شجریان رساندیم تا بتوانیم به پاس سالها تلاش ایشان برای بالا بردن ارزش موسیقی اصیل ایرانی؛ سهم کوچکی در بدرقه ایشان داشته باشیم.

صدا و هنر مرحوم شجریان از یادها نمی رود

یکی دیگر از دوستداران شجریان نیز گفت: به عقیده من موسیقی ایران با رفتن استاد شجریان، یتیم شد و دیگر نمی تواند درخشش قبلی را داشته باشد و بسیار حیف است که دیگر از دیدن این اسطوره بزرگ موسیقی محروم هستیم.

این بانوی مشهد با اشاره به اینکه همایون یادگار ارزشمند محمدرضا شجریان است گفت: مطمئن هستیم که فرزند ارزشمند خاندان شجریان ، راه پدر را به بهترین نحو ادامه داده و نخواهد گذاشت صدا و هنر مرحوم شجریان از یادها برود.

یکی دیگر از ارادتمندان به استاد شجریان هم که به همراه دو کودک خردسال خود در محل آرامگاه فردوسی حضور دارد گفت: با توجه به هشدارهای وزارت بهداشتو بسیاری مسائل دیگر ، در ابتدا تصمیم به آمدن نداشتم و دیروز نیز از طریق شبکه های مجازی پیگیر اخبار بودم.

او افزود: اما امروز با وجود سرمای شدید هوا، نتوانستم طاقت بیاورم و با رعایت بیشترین پروتکل‌های بهداشتی،خود و خانواده را به اینجا رساندم تا برای آخرین بار با استاد بزرگ موسیقی ایران وداع کنیم و او را به خاک بسپاریم.هر چند به سختی خودم را رساندم اما خدا را شکر که آمدم و از نزدیک شاهد برگزاری مراسم خاکسپاری استاد شدم.

او گفت: شجریان فردی بود فراتر از تصور ما، او سالها برای این کشور و مردم خدمت کرد و توانست موسیقی ایران را در بسیاری از کشورها مطرح کند و اکنون ما باید از این گنجینه ارزشمند که هنر این استاد است، دفاع کنیم.

استاد شجریان زادهٔ اول مهر ۱۳۱۹ در مشهد، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده و خوشنویس ایران زمین و نامزد ۲ جایزه گِرمی (Grammy Awards) بود و سایت انجمن آسیا وی را به‌ عنوان پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی معرفی کرد. همچنین روزنامه ونکوورسان او را یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی در سال ۲۰۱۰ و یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده‌ بود.

مرحوم شجریان در طول فعالیت هنری خود موفق به تولید ۶۰ آلبوم موسیقی، خوانندگی در تیتراژ فیلمهایی همچون دلشدگان، ابجد و زمستان و اجرای دهها کنسرت داخلی و بین‌المللی شد.

استاد محمدرضا شجریان برجسته‌ترین هنرمند عرصه آواز و موسیقی سنتی ایران که از وی با عنوان "خسرو آواز ایران" یاد می‌شود پس از تحمل دوره طولانی بیماری پنجشنبه شب-۱۷ مهرماه -  در سن ۸۰ سالگی در بیمارستان جم تهران چشم از جهان فروبست.

گزارش:محمد میرشکار

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز