خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

هیچگونه راکت خمپاره‌ای به سد قیز قلعه سی اصابت نکرده است/ حجم آبی سد خداآفرین به حداقل رسیده است

asdasd
کد خبر : ۹۷۹۸۴۶

فرماندار شهرستان خداآفرین گفت: هیچگونه راکت خمپاره‌ای به محدوده سد قیزقلعه‌سی در کشورمان برخورد نکرده و برای پیشگیری از حوادث احتمالی از اصابت راکت‌های سرگردان به سد خداآفرین حجم آب موجود در این سد به حداقل میزان موجود کاهش یافته است.

علی امیری راد در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در تشریح جزئیات برخورد خمپاره به سد قیزقلعه سی گفت: این راکت خمپاره متعلق به نظامیان جمهوری آذربایجان به پاسگاه نظامیان ارمنستان در آن سوی رودخانه ارس در مجاورت سد قیز قلعه سی برخورد کرد.

وی ادامه داد: با این حال با توجه به نزدیکی محل اصابت راکت خمپاره به سد قیزقلعه سی ما نیز نگران وضعیت پیش آمده هستیم.

وی افزود: سد قیز قلعه سی سد تنظیمی بوده و آبی در آن وجود نداشته و تکمیل نشده است.

امیری راد با اشاره به حساسیت سد خداآفرین و فاصله کم آن با سد قیز قلعه سی و اتخاذ تمهیدات لازم اظهار داشت: سد خداآفرین به عنوان سد مخزنی جزو مراکز حساس است و برای پیشگیری از حوادث احتمالی از اصابت راکت‌های سرگردان حجم آب موجود در این سد به حداقل میزان موجود کاهش یافته است.

وی ادامه داد: برای مقابله با راکت‌های سرگردان کشورهای آذربایجان و ارمنستان به جز هشدارهای دیپلماتیکی  نمی‌توان کاری انجام داد و حساسیت های لازم به مقامات کشور نیز گزارش شده و هشدارهایی به طرفین مناقشه داده شده است.

گفتنی است، در شبانه روز گذشته فیلمی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر اصابت یک راکت خمپاره جنگ قره داغ به سد قیزقلعه سی بر روی رودخانه ارس برخورد کرده و در نتیجه آن ۲ نگهبان سد مجروح شده اند.

شهرستان مرزی خداآفرین در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در حاشیه رودخانه ارس و در ضلع جنوبی جبهه جنگ قره باغ بین ارتش های جمهوری های آذربایجان و ارمنستان واقع شده است.

از زمان آغاز جنگ در قره باغ در اوایل هفته گذشته تاکنون بیش از ۳۰ راکت خمپاره به روستاهای خداآفرین برخورد کرده که در نتیجه آن دو واحد روستایی خسارت دیده و به یک کودک جراحت جزیی وارد آمده است.

سد قیز قلعه‌سی در ۳۵۰ کیلومتری شهر تبریز بر روی رودخانه ارس و در پایین‌دست سد خداآفرین و در مرز ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارد.

این سد شامل دو توربین کاپلان جمعاً به قدرت ۴۰ مگاوات (دو توربین ۲۰ مگاوات) است که با سرعت ۲۱۴ دور در دقیقه دوران می‌کند.

ظرفیت تولید این نیروگاه ۴۰ مگاوات است.

هدف از احداث این سد، تأمین آب کشاورزی و تولید برق است. تولید انرژی برق سالیانه معادل ۱۳۵ گیگاوات ساعت می‌باشد.

سد خداآفرین بر روی رودخانهٔ ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان در فاصلهٔ ۱۹۶ کیلومتری پایین‌دست سد ارس و سد مارازاد و در محدودهٔ شهرستان خداآفرین استان آذربایجان شرقی در ۲۴۰ کیلومتری شمال‌شرقی شهر تبریز میان پل خداآفرین و روستای ساریجالو قرار دارد.

این سد به‌طور مشترک توسط ایران و جمهوری آذربایجان ساخته شده‌است. این سد از نوع سنگ ریزه‌ای با هستهٔ رستی می‌باشد که ارتفاع آن ۶۱ متر و طول تاج آن ۳۹۰ متر می‌باشد. حجم مخزن آن نیز ۱٬۶۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ متر مکعب می‌باشد.

مطالعهٔ سد خداآفرین در سال ۱۳۵۲ توسط دولت وقت آغاز شد. اما با توجه به وقوع انقلاب در ایران و جنگ ایران و عراق، این پروژه در مراحل ابتدایی متوقف شد. در سال ۱۳۷۹ عملیات ساخت این سد دوباره آغاز و در پانزدهم آذر سال ۱۳۸۷ آبگیری سد آغاز شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز