خبرگزاری کار ایران

نماینده مجلس در گفت و گو با ایلنا مطرح کرد ؛

وضعیت بغرنج کارخانه‌های لرستان/ شکایت‌های صوری و نبود سرمایه‌؛ موانع اصلی راه اندازی کارخانه سیمان خرم‌آباد/ لرستان رتبه نخست بیکاری در کشور

asdasd
کد خبر : ۹۷۹۷۲۹

نماینده مردم خرم آباد در مجلس با اشاره به رتبه بالای بیکاری استان لرستان در سطح کشور، گفت: این استان دارای پتانسیل های مناسبی در زمینه دامپروری و کشاورزی است و اگر موانع قانونی برداشته شود سرمایه‌گذاران در این زمینه می‌توانند اقدام کنند تا شاید بخشی از مشکل بیکاری برطرف شود.

مهرداد ویس کرمی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا،  با اشاره به اینکه بسیاری از کارخانه‌ها و شرکت های اصلی خرم آباد تعطیل یا نیمه تعطیل اند و تعدادی نیز در آستانه تعطیل شدن هستند،گفت:دلیل تعطیلی این کارخانه‌ها و شرکت‌ها  عدم سرمایه‌گذاری و شرایط نامناسب اقتصادی در سال های اخیر است.

ویس کرمی ادامه داد: برای برخی از این کارخانه ها اقداماتی در حال شکل گرفتن است که شاید دوباره احیا شوند. البته تا راه اندازی دوباره شان زمان زیادی به طول می انجامد.

شرایط مناسب پارسیلون برای شهرک صنعتی شدن

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس به وضعیت کنونی کارخانه پارسیلون خرم آباد اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذار قبلی کارخانه پارسیلون خلع ید شد. مقرر شده که کنسرسیومی در این رابطه تشکیل شود و امیدواریم بتوانیم با استفاده از این کنسرسیوم و همچنین تملک کارخانه از سوی بانک عامل، زمینه را برای رفع مشکل این کارخانه فراهم کنیم.

نماینده خرم آباد عنوان کرد: از کارخانه پارسیلون هم اکنون تعدادی سوله باقی مانده است. ولی 200 هکتار زمین دارد که برای راه اندازی شهرک صنعتی شرایط بسیار مناسبی دارد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه یکی از پروژه‌های استان لرستان که به شدت به مشکل برخورده  پروژه کارخانه سیمان خرم‌آباد است، افزود: تاکنون پیگیری‌های زیادی در این زمینه شده و به دفتر سخنگوی قوه قضائیه نیز مراجعه و درخواست‌ سهامداران را به صورت کتبی مطرح کردیم. اما بنا به گفته  مدیر پروژه برخی‌ها با شکایت‌های صوری مانع از راه‌اندازی کارخانه سیمان می‌شوند در حالی که دیگران معتقدند به دلیل عدم سرمایه کافی در اجرایی کردن این پروژه دچار مشکل شده‌اند.

پرونده کارخانه سیمان پیچیده است

ویس کرمی افزود: چندی پیش درخواست مدیر پروژه را به دستگاه قضا ارسال کردیم، پرونده نسبتاً پیچیده است و مسائل حقوقی زیادی دارد؛ ۴۶ هزار نفر از کل کشور در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند که با توجه به وضعیت کنونی شرکت سرگردان هستند.

وی خاطرنشان کرد: ظاهراً  با آخرین حکم دادگاه این شرکت منحل شده، ما مشکلات زیادی در استان داریم اما به نظر پیچیده‌ترین و مشکل‌ترین موضوع  همین کارخانه سیمان است.

ویس کرمی: از کارخانه پارسیلون هم اکنون تعدادی سوله باقی مانده است. ولی 200 هکتار زمین دارد که برای راه اندازی شهرک صنعتی شرایط بسیار مناسبی دارد

‌نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس با بیان اینکه به دنبال این هستیم که موضوع را در قوه قضائیه به صورت ویژه و خارج از نوبت بررسی کنیم تا تعیین تکلیف شود، گفت: درچند کانال موضوع را پیگیری کرده و حتی با دادستانی تهران در این باره  مکاتبه کرده‌ایم .

ویس‌کرمی افزود: به نظرم قوه قضائیه باید  این موضوع  را خارج از نوبت  مورد  بررسی قرار دهد .

وی عنوان کرد: البته ما هم به دنبال این هستیم که از طریق رئیس قوه قضائیه  موضوع را پیگیری کنیم که آیا حق با مدیریت پروژه است یا باید این شرکت را به فرد دیگری واگذار کنیم.

رفع مشکل ‌با سرمایه گذاری های بخش خصوصی

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس با بیان اینکه اگر این کارخانه افتتاح شود باعث اشتغال‌زایی بیش از ۵۰۰ جوان می‌شود، گفت: به دنبال این هستیم که سرمایه گذارهای غیر دولتی را به استان بیاوریم و خدا را شکر از نظر ما آینده روشن است و امیدواریم با سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی گره کار باز شود.

بیشترین امید‌مان به راه اندازی کارخانه صدرفولاد است

ویس کرمی در ادامه به مشکلات کارخانه صدر فولاد نیز اشاره کرد و گفت: کارخانه صدر فولاد خیلی وقت است که می گویند به زودی افتتاح می شود. اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. با ورود مراجعه قانونی قرار است سرمایه گذار این کارخانه آن را به شخص دیگری واگذار کند و بدهی کارخانه را نیز بپردازد که کارخانه دوباره راه اندازی شود. البته ناگفته نماند نوسانات ارز و دلار متاسفانه در روند کار این کارخانه ها اثر گذار است و این مسائل سرمایه گذاران را با مشکل مواجه کرده است.

وی عنوان کرد: اگر خط ذوب این کارخانه راه اندازی شود، فرصت‌های شغلی زیادی در آن ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: شرکت ماشین سازی نیز مشکل حقوقی دارد و پرونده این شرکت در دادگاه تهران در دست بررسی است باید حکم صادر شود که در مزایده گذاشته شود. 

لرستان رتبه اول بیکاری در سطح کشور را دارد

ویس کرمی با اشاره به اینکه استان لرستان رتبه اول بیکاری در کشور را دارا است، گفت: برای استان های محروم در مجلس فراکسیون تشکیل شده ولی به عقیده من بیشتر باید در خود استان ها چاره ای اندیشیده شود. اگر سرمایه گذاران خصوصی ورود پیدا کنند تا حدودی مشکلات استان لرستان در زمینه بیکاری برطرف خواهد شد. لرستان بیشترین ظرفیت را در بخش های دامپروری و کشاورزی دارد و اگر موانع قانونی برداشته شود. ظرف چند سال بیکاری استان کاهش داد می شود چرا که این طرح ها زود بازده هستند.

وضعیت بیکاری و نبود اشتغال پایدار در استان لرستان بحرانی است بنابراین دولت باید فکر اساسی برای بازگشت مراکز تولیدی به چرخه اقتصاد بکند.

بسیاری از صنایع تولیدی دچار ورشکستگی شدند

نماینده مردم خرم آباد در مجلس با بیان اینکه یکی از ابزارهای رفع بحران بیکاری توجه ویژه به احیای تولید در مراکز صنعتی است، تصریح کرد: بسیاری از صنایع تولیدی دچار ورشکستگی شدند.

ویس کرمی: برخی از مراکز تولیدی و صنعتی از جمله ماشین سازی می توانند با حمایت ویژه دولت به چرخه تولید بازگردند تا بتوان با ایجاد فرصت های اشتغال، درآمد پایدار برای استان لرستان ایجاد کرد

وی با بیان اینکه مابقی کارخانه و شرکت‌های استان نیز وضعیت مناسبی ندارند، افزود: واگذارهای دهه 80 یکی از دلایل اصلی ورشکستگی مراکز تولیدی و صنعتی در این حوزه انتخابیه است. زیرا برخی از مراکز تولیدی به جای خصوصی سازی به سمت شخصی سازی حرکت کردند.

ویس کرمی افزود: برخی از مراکز تولیدی و صنعتی از جمله ماشین سازی می توانند با حمایت ویژه دولت به چرخه تولید بازگردند تا بتوان با ایجاد فرصت های اشتغال، درآمد پایدار برای استان لرستان ایجاد کرد.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یادآور شد: از نهادها و سازمان هایی که توان اقتصادی دارند انتظار داریم با ورود به ساماندهی مراکز تولیدی و صنعتی اقتصاد استان لرستان را احیا کنند.

گفت و گو: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز