خبرگزاری کار ایران

ضرورت بازنگری طرح های هادی روستایی در گیلان

asdasd
کد خبر : ۹۷۹۰۷۸

فرماندار رشت با بیان اینکه بسیاری از طرح های هادی روستایی نیازمند بازنگری هستند، تاکید کرد: در تهیه طرح های هادی باید دقت شود که بافت روستایی حفظ شود.

به گزارش ایلنا از رشت،علی فتح اللهی، در ویژه برنامه روز روستا با بیان اینکه روستاها قطب تولید محصولات کشاورزی در کشور هستند، اظهار داشت: هیچ سفره ای باز نمی شود مگر اینکه ماحصل تلاش و زحمات روستائیان در آن موجود باشد.

فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه در مباحث تولید، اشتغال و توسعه پایدار باید روستاها در اولویت توجه قرار گیرند، خاطرنشان کرد: جهت حفظ و صیانت از مباحث تولیدی در حوزه های مختلف کشاورزی و فعالیت های مرتبط، باید نگاهی بسیار متفاوت تر از پیش به روستاها داشته باشیم.
 
مقام عالی دولت در مرکز استان با برشمردن دلایلی چند در خصوص افزایش ارزش افزوده اراضی و ملک در روستاهای شهرستان در سال های اخیر، تصریح کرد: وضعیت آب و هوایی مطلوب، نزدیکی به مرکز کشور و توسعه راه ها و زیرساخت ها باعث توجه افراد غیربومی به خرید اراضی در روستاهای شهرستان شده است.
 
وی در ادامه با اشاره به نکات منفی افزایش قیمت زمین در مناطق روستایی، بیان کرد: این اتفاق، انگیزه فروش اراضی روستایی را برای روستاییانی که با مشکلاتی چون بالا بودن هزینه های کشاورزی و تامین معاش مواجه هستند، بالا برده  و مردم، علیرغم میل باطنی، مجبور به فروش بخشی از زمین های خویش هستند. 
 
فتح اللهی با تاکید بر اهمیت نظارت بر توسعه روستا از سوی مبادی ذیربط، افزود: نقش دهیاران و شوراها در این قضیه بسیار پررنگ و حائز اهمیت است، به خصوص که در سالیان اخیر شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق روستایی هستیم.
 
فرماندار شهرستان رشت نگاه همه جانبه برای نیل به توسعه پایدار را بسیار حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: باید روستا را با تمام فاکتورها، آیتم ها و معیارهای یک روستا مدنظر قرار داده و آن روستا با طبیعیت، جنگل ها، رودخانه ها، دریا، سواحل، آثار تاریخی و آیین و تمدنی که در آن وجود دارد، برای همگان تعریف شود.
 
وی غالب طرح های روستایی را دارای نواقصی خواند و اظهار داشت: بسیاری از طرح های هادی روستایی نیازمند بازنگری با لحاظ رویکرد همه جانبه است.
 
 فتح اللهی در ادامه افزود: باید طرح های هادی به گونه ای باشد که روستاها در قالب یک روستا و با چشم انداز و بافت روستایی و با شاخص های خاص خود حفظ شود، نه اینکه روستاها با المان های شهری در قالب یک شهر تعریف شود.
گفتنی است در پایان این مراسم از دهیاران برتر شهرستان رشت تجلیل به عمل آمد‌.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز