خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در زنجان :

بازگشت ارز صادرکنندگان با ورود موقت تعیین‌تکلیف شد/ نیازمند جهش صادرات هستیم

asdasd
کد خبر : ۹۷۸۷۷۶

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در اقتصاد مشکلات ساختاری داریم، خبر از حل مشکلات صادرکنندگان از محل ورود موقت با بانک مرکزی در امر بازگشت ارز حاصل از صادرات داد.

به گزارش ایلنا از زنجان، حمید زادبوم،  امروز در جلسه مشترک کارگروه امور اقتصادی و اشتغال و سرمایه‌گذاری و کارگروه توسعه صادرات استان،  با اشاره به لزوم افزایش صادرات غیرنفتی، اظهار داشت: کاهش صادرات در کشور ۳۴ درصد بود که کاهش زنجان ۱۱ درصد اعلام شد و این یعنی زنجان وضعیت خوبی دارد که اگر مشکلات بسته شدن مرز و مشکلات صادرات شمش روی نبود، قطعا شاهد افزایش نیز بودیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، افزود: در نیمه اول امسال ۱۳.۵ میلیارد دلار صادرات و ۱۶.۷ میلیارد دلار واردات انجام شده که این میزان عملکرد کاهش ۳۴ درصدی ارزش صادرات را در کشور نشان می‌دهد، هر چند این روند رو به کاهش است.

به گفته وی، در مجموع ۱۴ درصد تجارت بین‌الملل جهان کاهش پیدا کرده است. کشورهایی که بیشتر درگیر شده و مرزهای‌شان بسته شده، کاهش بیشتری دارند. حتی برخی از کشورهای اروپایی ۵۰ درصد و تولید ناخالص چین نیز پس از ۴۰ سال کاهش یافته است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، با بیان اینکه در اقتصاد مشکلات ساختاری داریم، تصریح کرد:  تولید بیشتر بر اساس نیاز بوده است، که دراین بین به میزان ۱۰۰ میلیارد دلار پتانسیل صادراتی به ۱۵ کشور همسایه را داریم و معتقدیم نام‌گذاری سال جهش تولید هوشمندانه بوده و این در حالی است که جهش تولید با جمعیت ثابتی که داریم، نیازمند جهش صادرات است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه تاکید کرد: در استان زنجان بیشتر تعهدات ارزی مربوط به شرکت‌هایی است که با ورود موقت، کالا صادر می‌کنند، در گذشته آیین‌نامه‌های بانک مرکزی در رابطه با این واحدها مشخص نبود ولی امروز مقرر شده مابه‌التفاوت صادرات و واردات از آنان دریافت شود که متاسفانه این مهم در بخشنامه بسته حمایتی به گونه‌ای اعلام شده که این مصوبه به ۵۰ درصد مطالبات گذشته و همه مطالبات پس از تاریخ تصویب رعایت شود. همچنین مقرر شده تا دو ماه زمان‌بندی اعلام شده برای تصفیه افزایش یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز