خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خبر داد:

از بین رفتن بیش از یک میلیون شغل در ایران همزمان با شیوع کووید 19

asdasd
کد خبر : ۹۷۸۱۵۱

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون و با شیوع بیماری کووید 19 بیش از یک میلیون شغل در ایران از بین رفته است و این ریزش این مهم را می‌رساند که در شرایط بحران برای عبور از بحران و حفظ مشاغل فعلی پیش‌بینی جایگرینی مهارت‌های جدید را نکرده‌ایم.

به گزارش ایلنا علی‌اوسط هاشمی در جلسه شورای مهارت‌آموزی فارس که با حضور استاندار، مسئول استانی و نمایندگان مردم فارس تشکیل شد افزود: باید بر این نکته تاکید کرد که جهش مهارت برای رسیدن به فرمول پایدار مبنا قرار گیرد.

رئیس سازمان فنی ‌و حرفه‌ای گفت: جهش تولید منهای مهارت معنا ندارد، پس باید براین نکته تاکید کرد که جهش مهارت برای رسیدن به فرمول پایدار مبنا قرار گیرد.

وی به استاندار فارس پیشنهاد داد که 5 درصد جمعیت فارس مبنای برنامه‌ریزی بر پایه آموزش‌های مهارتی قرار گیرند.

هاشمی خط قرمز سازمان فنی‌ و حرفه‌ای را صیانت از اصالت گواهی‌نامه‌ها عنوان کرد و گفت: باید ضعف‌هایمان را بپذیریم تا بتوانیم نمایشی از تکنولوژی و سواد روز و میزان اطلاعات جامعه امروز را عرضه بداریم.

معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ کار در کشور را ضعیف توصیف کرد و با تاکید بر جدی گرفتن الزام پیوست مهارتی خطاب به استاندار فارس تصریح کرد: به‌کارگیری نیروهای مهارتی را در کارگاه‌های کوچک و بزرگ استان الزامی کنید.

رئیس سازمان آموزش فنی ‌و حرفه‌ای همچنین خواستار بهره‌مندی آموزشگاه‌های آزاد آموزش فنی ‌و حرفه‌ای از کاربری زمین‌های آموزشی شد و افزود: ما تنها مامور به نشر دانش نیستیم بلکه مامور به تولید و ثروت از طریق تکنولوژی و مهارت نیز هستیم تا به دنبال آن اشتغال ایجاد شود؛ امروز با وسعت امکانات و دوری از بی‌سوادی، محصول کار ما باید چگونه باشد؟

وی با بیان اینکه شیراز شهر جهانی صنایع دستی جهانی است، سهم فنی ‌و حرفه‌ای را با نگاه هویت بخشی به این کلانشهر برگزاری دپارتمان ملی مهارت در فارس دانست.

به گفته معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در حالی از فقر و بیکاری در کشور سخن می‌گوییم که روزی ایران و ایرانی مهد مهارت بوده و این نقدی است که باید آن را بپذیریم که 40 سال ریل‌گذاری در این حوزه اشتباه بوده است.

رئیس سازمان آموزش فنی ‌و حرفه‌ای با اشاره به سنجش مهارت در پادگان‌های آموزشی کشور و فاقد مهارت بودن 85 درصد از این افراد، گفت:‌ 18 درصد بودجه آموزش‌های مهارتی در خاورمیانه به 43 درصد ارتقا یافته و نشان از این است که مهارت تعیین‌کننده خواهد بود.

هاشمی معتقد است که امروز روز خلق فرصت‌های نو است و اگر غافل شویم این فرصت به سرعت می‌گذرد و خشکسالی و خزان در حوزه اشتغال ایجاد خواهد کرد.

رئیس سازمان آموزش فنی ‌و حرفه‌ای کشور گفت: در حالی‌ که یک الزام قانونی در برنامه ششم توسعه مبنی بر اشغال 50 درصد از فضاهای آموزشی به کاربری مهارتی تعیین شده اما کمتر به آن توجه کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه عمر مفید یک مهارت را 5 سال است افزود: تحول و تغییرات به سرعت اتفاق می‌افتد به همین دلیل علاوه بر دقت بر مهارت در زمان، باید به بازآموزی  و روی آوری به آموخته‌های شغلی روز توجه ویژه کنیم.

هاشمی ادامه داد: اگر چه تاکنون تنها 5 هزار و 400 استاندارد در سطح کشور داشته‌ایم اما پیش‌بینی شده که از آبان 98 تا دهه فجر امسال دو هزار استاندارد دیگر تولید شود که تامین کننده نیاز روز باشند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز