خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی استان مرکزی:

هشدار شیوع بیماری تب برفکی در بین دام های استان جدی است

asdasd
کد خبر : ۹۷۵۲۲۹

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: هشدار شیوع بیماری تب برفکی در بین دام های استان مرکزی جدی است وبا توجه به آغاز فصل سرما دامداران نسبت به واکسیناسیون دام های خود علیه بیماری تب برفکی اقدام کنند.

سعید رحیمی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا افزود: دامداران برای جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی در استان باید موارد بهداشتی، انجام واکسیناسیون و ضدعفونی جایگاه دام هایشان را جدی گرفته و از نقل و انتقال دام به ‌صورت غیربهداشتی و بدون هماهنگی با دامپزشکی خودداری کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه 5 تا 6 ماه از آخرین مرحله واکسیناسیون تب برفکی گذشته و همچنین ایمنی دام ها علیه این بیماری کاهش یافته است و از سویی دیگر نیز با آغاز فصل سرما گردش ویروس در طبیعت افزایش می یابد، نیاز است دامداران برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری در استان نسبت به ایمن‌سازی گله‌های خود اقدام کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: اجرای طرح واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری تب برفکی در سال جاری به صورت بهادار است و با توجه به ارزش دام و هزینه درمان بیماری، توصیه می شود دامداران نسبت به واکسیناسیون دام‌ها علیه این بیماری اقدام کنند.

رحیمی تصریح کرد: در ۶ ماهه نخست سال جاری ۱۰۳ هزار رأس دام سنگین و ۴۳۰ هزار رأس دام سبک در استان مرکزی علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

وی بیان داشت: بیماری تب برفکی از جمله بیماری های ویروسی مسری دام است که شیوع آن خسارت های اقتصادی فراوانی را برای واحدهای پرورش دام به همراه دارد. بی‌حالی، ریزش بزاق از دهان، لنگش و وجود زخم‌های تاول در داخل دهان، شکاف بین سم و تب از جمله علایم بیماری تب برفکی بوده و شیوع این بیماری در بین دام‌ها کاهش شدید تولید شیر و سایر تولیدات دامی، لاغری دام و سقط در آنها را به همراه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز