خبرگزاری کار ایران

دادستان قزوین خبر داد:

مجازات‌های قانون انتخابات بازدارندگی لازم را ندارد / خلاهای قانونی و اجرایی اصلاح شود

asdasd
کد خبر : ۹۷۴۹۲۶

دادستان قزوین گفت: مجازات‌های قانون انتخابات، بازدارندگی لازم را ندارند و باید به منظور پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی در دوره‌های آینده برای اصلاح این قوانین اقدام شود.

‌به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، محمد قاسمی در نشست نقد و بررسی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که در سالن جلسات دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان برگزار شد، افزود: طی ۴۰ سال گذشته مردم همیشه پشتوانه محکم نظام بوده‌اند و یکی از جلوه‌های حمایت مردم از نظام مقدس جمهوری اسلامی، حضور پررنگ در عرصه‌های مختلف به خصوص انتخابات بوده است.

وی با بیان اینکه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور اقشار مختلف جامعه برگزار شد، افزود: در انتخابات گذشته برای اولین بار شاهد اعمال اصلاحات انجام شده در قانون انتخابات مجلس و عضویت ثابت دادستان در هیات اجرایی شهرستان بودیم که بدون شک حضور دادستان در تضمین سلامت انتخابات و ضمانت اجرای صحیح قانون بسیار موثر است.

قاسمی گفت: متاسفانه لغو حضور دادستان در هیات‌های اجرایی در اردیبهشت ماه سال جاری جای گلایه دارد و امیدواریم حضور دادستان در دوره‌های آینده مجدداً در قانون انتخابات گنجانده شود.

دادستان مرکز استان قزوین در ادامه بیان داشت: بر اساس بخشنامه ابلاغی از سوی رئیس قوه قضاییه، ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی در دستگاه قضایی با مسئولیت پیشگیری از وقوع جرائم و تخلفات، تشکیل و دستگاه قضایی وارد فضای انتخابات شد و جلسات این ستاد به صورت مستمر برگزار گردید و مصوبات بسیار قابل توجهی با رویکرد پیشگیرانه تصویب و اجرایی شد.

قاسمی به قانون انتخابات اشاره و تصریح کرد: رویکرد دستگاه قضایی در بسیاری از حوزه‌ها پیشگیرانه است و در بحث انتخابات نیز به همین صورت بود، زیرا بر این باوریم که پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی از تشکیل پرونده قضایی موثرتر است.

این مقام قضایی استان با تاکید بر اصلاح قانون انتخابات با هدف افزایش بازدارندگی آن، اظهار داشت: تخلفات و بداخلاقی‌ها در برگزاری انتخابات همیشه وجود داشته است، اما خوشبختانه با مجموعه تلاش‌ها و اقدامات پیشگیرانه دستگاه‌های متولی، یازدهمین دوره انتخابات مجلس در استان قزوین با کمترین تخلف و تنش برگزار شد.

دادستان قزوین گفت: تخلفات انجام شده و پرونده‌های قضایی مطروحه با توجه به گستردگی موضوع، بسیار ناچیز است، البته وقوع حتی یک تخلف نیز خوشایند نیست و باید به حداقل برسد.

وی به فعالیت گسترده کاربران فضای مجازی در ایام انتخابات اشاره کرد و اذعان داشت: یکی از تفاوت‌های انتخابات گذشته با سایر انتخابات‌ها، استفاده گسترده مردم، کاندیدا و طرفدارانشان از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بود که به همین خاطر کارگروه رصد فضای مجازی در دادستانی تشکیل شد.

این مسئول گفت: با مجموعه برنامه ریزی‌هایی که در این کارگروه صورت پذیرفت با توجه به گستردگی فضای مجازی، شاهد وقوع کمترین جرم و تخلف در این فضا بودیم و برای معدود جرائم انجام شده نیز پرونده قضایی تشکیل شد.

قاسمی یادآور شد: در انتخابات گذشته برخی خلاهای قانونی و اجرایی مشاهده شد که باید این آسیب‌ها برای برگزاری انتخابات آینده احصاء و اصلاح شود و نقاط قوت نیز تقویت گردد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین خاطرنشان کرد: سلامت انتخابات موجب اعتماد عمومی و حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های اخذ رای می‌شود و همانطور که مقام معظم رهبری همیشه تاکید فراوان داشته و دارند، انتخابات باید پرشور و در سلامت کامل برگزار شود.

وی اضافه کرد: وظیفه همه ما این است که به گونه‌ای عمل کنیم تا حضور مردم در انتخابات حداکثری باشد و از آرای مردم نیز که حق الناس است، صیانت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز