خبرگزاری کار ایران

یک جامعه شناس در گفت و گو با ایلنا:

اقدامات اخیر مجلس اعتماد اجتماعی را کاهش داد/کارکرد نظارتی مجلس در هاله‌ای از شک و تردید

asdasd
کد خبر : ۹۷۴۹۰۳

یک جامعه‌شناس شیرازی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به جایگاه نهاد مجلس در ساختار سیاسی کشور گفت: اتفاقات اخیر رخ‌داده از جمله دریافت رانتی‌خودرو و واکسن آنفلوآنزا در مجلس ارتباطی مستقیم با نحوه گزینش نمایندگان برای مشارکت در فرایند انتخابات دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا کرامت‌الله راسخ در ادامه افزود : مجلس ازجمله مهم‌ترین نهادهایی است که می‌تواند نظرات و دیدگاه‌های بخشی از مردم را منعکس کند؛ از همین رو اگر اعتماد اجتماعی نسبت به مجلس کاهش یابد، بیش از همه خود این نهاد ضربه می خورد.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی جهرم در ادامه با اشاره به اینکه اکثریت نمایندگان دوره اخیر مجلس به‌نوعی هم‌سو و هم‌فکر با یکدیگر هستند، افزود: در چنین شرایطی به شکل خودبه‌خودی، این نمایندگان در معرض نظارت گروه‌های سیاسی دیگر، حتی در خود پارلمان قرار نمی‌گیرند .

راسخ اضافه کرد :  زیرا مجلسی که مهم‌ترین کارکردش، نظارت است؛ متاسفانه نمی‌تواند این کارکرد نظارتی را حتی برای خود اعمال کند؛ که در نهایت این مهم باعث شده شاهد اتفاقاتی همچون دریافت رانتی خودرو، واکسن آنفلوانزا و... از سوی نمایندگان باشیم.

او با بیان اینکه وقتی یک پارلمان متشکل از گروه‌ها و جناح‌های مختلف سیاسی باشد، در خود این نهاد نیز کنترل و نظارت‌ها بر اعضا بیشتر است، خاطرنشان کرد: با این حال مجلس کنونی از چنین امکانی برخوردار نیست و به دلیل همین یکپارچگی امکان دارد در معرض آسیب‌های گوناگونی از جمله امکان ویژه‌خواری  قرار گیرد.

راسخ سپس با تأکید بر اهمیت فوق‌العاده «اعتماد اجتماعی» در ساختارهای سیاسی افزود: متاسفانه هنوز شاخص‌های دقیقی برای اندازه‌گیری اعتماد اجتماعی در اختیار نداریم، اما اگر چنین شاخص‌هایی داشتیم متوجه می‌شدیم که چنین اقداماتی از سوی نهاد مجلس چه ضربه‌ای به اعتماد اجتماعی وارد می‌سازد.

نویسنده کتاب «سنت‌گرایی بازتابی» با اشاره به اینکه اعتماد اجتماعی مهم‌ترین شاخص سنجش سرمایه اجتماعی است، خاطرنشان کرد: زمانی که اعتماد اجتماعی کاهش می‌یابد، جامعه از نظر سرمایه اجتماعی دچار مشکل می‌شود و اگر شاخص‌ها اندازه‌گیری می‌شد، می‌توانستیم بفهمیم که درصد قابل‌توجهی از مردم از این اتفاقات ناراحت می‌شوند.

این جامعه‌شناس شیرازی در ادامه با اشاره به آسیب‌های جبران‌ناپذیر کاهش سرمایه اجتماعی می‌افزاید: باید پرسشگری به منظور دلسوزی و اصلاح برخی رفتارهای آسیب‌زننده به اعتماد اجتماعی بیشتر شود تا از آسیب‌های بیشتر جلوگیری کند.

راسخ در پایان با اشاره به اینکه امروز همبستگی اجتماعی در میان گروه‌های اجتماعی کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل این کاهش همبستگی، تغییر طبقاتی جامعه است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز