خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

ظرفیت‌های آبی استان قزوین فرصتی بی نظیر در حوزه گردشگری

asdasd
کد خبر : ۹۷۴۸۸۳

رئیس انجمن ترویج حقوق شهروندی گفت: ساختارهای آبی استان قزوین؛ فرصتی بی نظیر و فراموش شده در حوزه گردشگری و رفاهی است.

سیف الله یوسفی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با بیان این مطلب افزود: قزوین یا باب الجنه از قدیمی ترین حوزه های تمدنی ایران است که بر اساس یافته های باستان شناسان سابقه سکونت در آن به 10 هزار سال می‌رسد و این شهر بیش از نیم قرن پایتخت ایران در دوره صفویه بوده و با ثبت بیش از 1300 اثر تاریخی بخش زیادی از بناهای تاریخی ثبت شده کشور را در پهنه جغرافیای بی نظیرش گرد هم آورده است که امروز به دلیل بی توجهی به ظرفیت های بی نظیرش، کمترین اقبال را در حوزه گردشگری دارد.

این پژوهشگر حوزه شهری گفت: شهر قزوین بیش از نیم قرن پایتخت دوره صفوی بوده و شهرسازی این شهر ادامه شهرسازی دوره صفوی است. این سبک شهرسازی از اردبیل شروع شد تا به قزوین و سپس به اصفهان رسید. ساخت میدان‌ها، کاخ‌ها و خیابان‌هایی که فقط مختص عابرپیاده بوده از جمله ویژگی‌های این سبک است که امروز کمترین توجهی در شهرسازی به آن شده است.

عضو علی البدل شورای شهر قزوین خاطرنشان کرد: امروز ساختار و منظر شهری در این کهن شهر، با سبک شهرسازی اجرا شده در آن بیگانه است و آن چه امروز بر آن  معماری کهن و هوشمندانه افزوده شده، جز پل‌های زمخت و خیابان های مارپیچ که هر روز خودروها بیشتر از آدم‌های پیاده در آن جایگاه دارند؛ چیزی دیده نمی‌شود.

رئیس انجمن حقوق شهروندی ضمن اعتراض به رشد کاریکاتوری و ناهمگون شهری تصریح کرد: در سال اخیر صاحب نظران حوزه شهری بارها و بارها درباره رشد کاریکاتوری شهر سخن گفته اند، موضوعاتی همچون  عدم سنخیت و ناهماهنگی منظر شهری با ساختارهای فرهنگی جامعه، از اینکه شهروندان عبوس و افسرده را شهرهای عبوس و افسرده می سازد و از اینکه محصول امروز افزایش بیماری های روحی و روانی استان که هرروز رکورد می زند را باید در معماری و شهرسازی فضاهای زندگی ما در شهر ریشه یابی کرد؛ ولی در دوره های گذشته در مدیریت شهری کمترین توجهی به این موضوعات نمی شود.

 یوسفی گفت: امروز تنها و تنها تفریح مردم قزوین رفتن به مراکز خرید و رستوران هاست و نبود اماکن قابل دسترس رفاهی و البته ارزان قیمت، سبب شده تا نزدیک به نیمی از جمعیت به دلیل شرایط اقتصادی از همین فرصت هم محروم باشند و برای مابقی هم تکراری و غیر دلچسب به نظر آید.

وی اضافه کرد: مراکز تفریحی قزوین کمتر از چهار ماه از سال امکان استفاده دارند و به دلیل قرار گرفتن در خارج از شهر امکان استفاده عموم از آن ها وجود ندارد در حالی که بر اساس اصل توزیع عادلانه امکانات باید مدیریت شهری به دنبال ایجاد فضاهای مناسب برای استفاده عموم باشد.

این پژوهشگر حوزه شهری با اشاره به ساختارها و فرصت های کم نظیر موجود در شهر برای ایجاد اماکن تفریحی خاطرنشان کرد: قزوین  از دیرباز به شهر آب انبارها مشهور بوده، ساخت و وقف بیش از یکصد بنای ویژه و پر هزینه برای انباشت و ذخیره  و انتقال آب  که  این روزها نه مقصد گردشگری است و نه حتی نام هایش را قزوینی ها به یاد می آورند؛ نشان از تاثیر آب بر سابقه فرهنگی و اجتماعی شهر دارد.

وی ادامه داد: یکی از این جاذبه های بی نظیر شهر قزوین  کانال های آبی است که  از دل پیکره شهر عبور می کنند؛ و حجم قابل توجهی آب کشاورزی که بدون توجه به ظرفیت های بی نظیر این مایع حیات بخش در احیای و اثر بخشی به حیاط پیرامونی شهر  از دل شهر می گذرد و در همه این سال ها در شکل دهی به ساختار شهری قزوین نادیده گرفته شده است.

یوسفی افزود: در فصل هایی از سال نیز به دلیل سقوط افراد و یا خودروهای عبوری  این امکان کم نظیر نه تنها به عنوان یک ظرفیت، بلکه به عنوان یکی از نقاط حادثه خیز شهر نام برده شده؛ در حالی که اندک توجهی به این ظرفیت بالقوه و حجم آب عبوری از آن می تواند فرصت های بی نظیری برای استفاده همگانی برای مردم قزوین پدید آورد.

یوسفی تاکید کرد: مدیریت شهری قزوین با ایجاد دریاچه، فضاسازی مناسب در بستر و پیرامون کانال به عنوان مسیر پیاده روی و افزودن برخی از جاذبه های دیگر می تواند فرصت های ارزان قیمت و حتی رایگان در اختیار شهروندان قرار دهد ضمن اینکه می تواند شادی را به چهره عبوس قزوین برگرداند.

وی حرکت حجم زیادی آب بر مسیری 120 کیلومتری در درون و خارج از شهر قزوین را از ظرفیت های بی نظیری خواند که در صورت توجه می تواند علاوه بر بهره مندی شهروندان، می تواند تاثیرات بسزایی در حوزه اشتغال و ارزش افزوده در مسیر های عبوری کانال ایجاد کند.

این پزشک با اشاره تاثیر روانی همجواری جریان آب در زندگی مردم گفت: نگاهی به شهرهایی که  از این ظرفیت خدا دادی بهره برده اند نشان می دهد این حسن همجواری تاثیرات فوق العاده ای روحی بر مردم این مناطق داشته است و با توجه به اینکه استان قزوین در زمره استان های افسرده کشور محسوب می شود باید حرکت مدیریت شهری به سمت رفع این موضوع و ایجاد شور و نشاط در ساختار شهری باشد.

وی اذعان داشت: ظرفیت‌های بسیار خوب آبی در استان همچون سد نهب و بالاخانلو، شبکه آبیاری زیاران، تأسیسات وابسته، کانال ۱۲۰ کیلومتری آبیاری دشت قزوین، آب انبارهای شهری، چشمه‌ها و قنوات، هر کدام در صورت توجه می تواند به ظرفیتی بی نظیر در حوزه گردشگری استان بدل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز