خبرگزاری کار ایران

استاندار گیلان:

دستگاه‌های متولی در جهت تقویت باورها و انگیزه‌های اخلاقی بکوشند/ پاسخگویی به نسل جوان، نیازمند نوآوری و خلاقیت است

asdasd
کد خبر : ۹۷۴۰۹۳

استاندار گیلان با تأکید بر لزوم اهتمام بیشتر دستگاه‌های متولی در جهت تقویت باورها و انگیزه‌های اخلاقی و نیز ترویج فرهنگ حجاب با آگاهی بخشی اجتماعی و پرهیز از القاء یأس گفت: نیازمند نوآوری، خلاقیت و طرح های جدیدی هستیم که بتواند پاسخگوی نسل جوان امروز باشد.

به گزارش ایلنا از رشت، ارسلان زارع در جلسه شورای فرهنگ‌عمومی گیلان که با حضور آیت الله فلاحتی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه رشت در سالن غدیر استانداری برگزار شد، به قرارداشتن در روزهای پایانی هفته دفاع مقدس اشاره و این ایام را یادآور ایستادگی ملت ایران در برابر قدرت‌های ظالم و استکبار جهانی در طول هشت سال جنگ تحمیلی عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه به گواه اسناد متقن تاریخی؛ مردم طی این مدت نه تنها در برابر یک ارتش متجاوز بلکه در مقابل قدرت‌های جهانی مقاومت کردند و به پیروزی رسیدند، گفت: عامل مهم این پیروزی؛ ایمان و اتکال به قدرت لایزال الهی، اعتقاد و عشق به کشور و آرمان های والای انقلاب اسلامی بود.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه دفاع مقدس، فرهنگ نوینی را در جامعه ایجاد و سپس تقویت کرد که امروز نیز این فرهنگ وجود دارد و روحیه ایستادگی در جامعه مشاهده می‌شود، ادامه داد: به یقین با همین فرهنگ مقاومت که نسل به نسل در جامعه ما ترویج یافته ؛ حصر اقتصادی امروز دشمنان نیز راه به جایی نخواهد برد و شکست آنان قطعی است.

وی عفاف و حجاب را لازم و ملزوم یکدیگر و به مثابه دو بالی که آدمی را به کمال می رسانند، توصیف کرد و افزود: عفاف و حجاب از زمره موضوعات فرهنگی و اجتماعی بوده و در این راستا همه دستگاه های متولی این حوزه ها و نیز بخش رسانه ای متناسب با وظایف ذاتی تصریح شده در قانون برای آنان باید در جهت تقویت باورها و انگیزه های اخلاقی بکوشند.

استاندار گیلان به تعیین وظایف هر دستگاه پس از برگزاری جلسات متعدد تخصصی و کارشناسی در شورای انقلاب فرهنگی اشاره و خاطرنشان کرد: اقدام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مبنی بر تعیین وظایف بر اساس برش های ملی و استانی مطلوب بوده و به طور قطع موفقیت در این مسیر؛ به طور جدی نیازمند نوآوری، خلاقیت و طرح های جدیدی است که بتواند پاسخگوی نسل جوان امروز باشد.

وی با بیان اینکه لازم است اقدامات موثر برای پاسخ به نسل کنونی صورت گیرد ، گفت: امور فرهنگی نیازمند برنامه های بلندمدت، مستمر و متناسب با شرایط و فضاهایی است که در حال حاضر سرعت تغییر آنها بالاست.

 زارع افزود: سبک زندگی در تمامی کشورها با عنایت به وجود فضای مجازی و امکاناتی که در اختیار افراد مختلف قرار گرفته، در حال تغییر است و باید متناسب با شرع مقدس اسلام و مسائل دینی به سلیقه های متعدد فرهنگی در جامعه توجه و برای جهت دهی صحیح به آنها ، برنامه ریزی شود.

وی با بیان اینکه ساماندهی امور فرهنگی و اجتماعی، راه حل هایی مبتنی بر همان حوزه ها دارند، گفت: لازم است برای مدیریت موفق آنها از ظرفیت های آحاد جامعه در قالب تشکل‌ها، سمن‌ها، هیأت‌ها و مساجد کمک بگیریم چراکه حجاب جزو فرهنگ عمومی است و نمی توانیم مسئله فرهنگی و آن هم از جنس عمومی را بدون مشارکت مردم و بدون استمرار و هماهنگی، پیش ببریم.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت بهره گیری و استفاده از ابزارها و تجهیزات به صورت خلاقانه در جهت نیل به اهداف پیش بینی شده تأکید و تصریح کرد: باید با برگزاری جشنواره های مختلف از بستر فضای مجازی و متناسب با شرایط کرونا ضمن پرهیز از القاء یأس و ناامیدی، از سلایق گوناگون در جهت آگاهی بخشی به جامعه و اقناع آنان استفاده کنیم.

 وی با اشاره به اینکه در فضای امروز جامعه، استفاده از ماسک به عنوان یک معروف تعریف شده و محدود به خواست بخشی از جامعه نیست، خاطرنشان کرد: پرداختن به معروف هایی همچون زمین پاک، محیط زیست و پسماند در جامعه ضرورت دارد و برای پیشگیری از آسیب های آن، نهی از منکر صورت می گیرد.

استاندار گیلان با اشاره به برگزاری پنج کارگاه آموزشی در حوزه عفاف و حجاب در سطح استان به واسطه محدودیت های کرونایی، بر ضرورت تلاش برای برگزاری این کارگاه ها در 16 شهرستان استان تأکید کرد و گفت: در سطح دانشگاه ها نیز تلاش هایی صورت گرفته  و در جهت رفع نواقص و آسیب ها، مدیران مجموعه های آموزشی به ویژه بخش آموزش عالی دولتی، غیردولتی و آزاد اسلامی بیش از پیش اهتمام ورزند.

وی گیلان را در برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی در زمره استان های پیشتاز عنوان و طرح موضوعات چالشی در این جلسات را تذکری برای پیشبرد اهداف دانست و افزود: تشکیل کمیته های تخصصی ذیل شورای فرهنگ عمومی برای طرح مسائل به صورت کارشناسی اثرگذار است.

آیت‌الله رسول فلاحتی نیز در این جلسه اظهار کرد: جلسه پر برکتی برگزار شده و مطالب سودمند و ارزشمندی توسط اعضا به ‌ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در ارائه گزارش عملکرد این دستگاه در امر عفاف و حجاب بیان شده است.

وی، عفاف و حجاب را یکی از امور امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و افزود: ارائه راهکارها برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه توسط شورای فرهنگ عمومی اثرگذار است.

امام جمعه رشت با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی به بیان راهکارها در ترویج فرهنگ جامعه می‌پردازد، تصریح کرد: هدف ایجاد جامعه اسلامی است و براین اساس باید به اولویت‌ها پرداخته شود.

آیت‌الله فلاحتی، فعالیت‌های انجام شده در امر عفاف و حجاب در دانشگاه‌های گیلان را بسیار خواند و بیان کرد: وحدت رویه در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در دانشگاه‌های استان ضروری است و می‌طلبد در این زمینه فعالیت‌های بیشتری انجام شود.

وی بر توجه به خروجی فعالیت‌های انجام شده امر عفاف و حجاب در جامعه تاکید کرد و گفت: فعالیت‌های فرهنگی زمان‌بر است و باید به مرور در جامعه نهادینه شود.

نماینده ولی فقیه در گیلان از ابلاغ دستورالعمل رعایت عفاف و حجاب اسلامی توسط استانداری به تمام دستگاه‌های استان خبر داد و یادآور شد: انتظار می‌رود اندیشمندان و کارشناسان به نحوه اجرای دستورالعمل مذکور توجه داشته باشند و موانع و راهکارهای آن را تبیین کنند.

آیت‌الله فلاحتی، خواستار تشکیل کارگروه نظارت بر عملکرد اجرای عفاف و حجاب اسلامی در دستگاه‌ها و نهادهای گیلان در شورای فرهنگ عمومی استان شد و اظهار کرد: بررسی اجرای دستورالعمل عفاف و حجاب در جامعه به‌ویژه در دستگاه‌ها اهمیت دارد زیرا دشمن عفاف و حجاب جامعه اسلامی را هدف رفته است.

وی با بیان اینکه گفتمان عفاف و حجاب در جامعه اثرگذار است، تصریح کرد: موانع اجرای این امر باید توسط کارگروه عفاف و حجاب شورای فرهنگ عمومی گیلان بررسی شود.

در این جلسه علاوه بر حجت الاسلام حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری گیلان و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان؛ رئیسان دانشگاه های گیلان و آزاد اسلامی رشت نیز در خصوص اقدامات صورت گرفته پیرامون ترویج عفاف و حجاب، گزارش هایی ارائه کردند.

مدیران کل تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه ، رئیس ستاد اقامه نماز  و حجت الاسلام اسحاقی نماینده جراید و مطبوعات استان نیز در خصوص آسیب شناسی اقدامات صورت گرفته درباره عفاف و حجاب و همچنین ضرورت انجام اقدامات کارشناسی و گسترش امور نظارتی برای ترویج این مهم، نظرات خود را بیان داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز