خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خبر داد:

رهاسازی آب سد رودشتین به سمت تالاب گاوخونی اصفهان

asdasd
کد خبر : ۹۷۴۰۱۶

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: آب از سد رودشتین به سمت تالاب بین المللی گاوخونی اصفهان رهاسازی شده است.

به گزارش ایلنا، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: پس از پایان توزیع آب کشاورزی در شبکه رودشتین اصفهان، ذخیره موجود در این سد در فاصله ۱۳۰ کیلومتری تالاب با دبی ۶ متر مکعب بر ثانیه جاری شده است.

مسعود میر محمد صادقی با تأکید بر ذخیره آب این سد و دبی ورودی موجود حاصل از زهاب کشاورزی، اظهار امیدواری کرد با دبی ثابت حدود سه متر بر ثانیه به صورت پیوسته و طولانی مدت آب در این بازه از رودخانه جاری و قسمتی از سهم حقابه زیست‌محیطی تالاب تأمین شود.

تالاب گاوخونی به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه قرار گرفته و این تالاب در سال ۱۳۵۴ در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و نام آن در فهرست تالاب‌های بین المللی قرار گرفت.

این تالاب در یک دهه اخیر با بحران خشکی و کاهش منابع آبی مواجه بود که پس از سال‌ها، سهمی از حقابه آن در سال گذشته تأمین و امسال نیز از نیمه خرداد آب موجود در سد رودشتین به سمت آن روانه و در روز‌های نخستین مهر، دومین بار آب به سمت تالاب رها شد.

گاوخونی یکی از بزرگترین و مهمترین تالاب‌های ایران است و در طول تاریخ علاوه بر ایجاد فضای فرح بخش در شرق اصفهان، مأمنی برای پرندگان مهاجر و جانوران آبی و منبع درآمد و آسایش ساکنان این منطقه بوده است.

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: حدود ۴۰۰ بال فلامینگو در تالاب بین المللی گاوخونی اصفهان مشاهده شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز