خبرگزاری کار ایران

اوزانی مطرح کرد:

ضرورت توانمندسازی کشاورزان برای عرضه مستقیم و بدون واسطه محصول کشمش در بورس

asdasd
کد خبر : ۹۷۳۸۰۰

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در مراسم راه اندازی معاملات گواهی سپرده کشمش در بورس کالا بر لزوم توانمندسازی کشاورزان برای عرضه مستقیم و بدون واسطه محصول کشمش به خریداران و صادرکنندگان به کمک سازوکار بورس کالا از طریق توسعه آموزش و فرهنگ سازی تاکید کرد.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا از خلیل آباد، محمدرضا اورانی در این مراسم که با حضور معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا ، نماینده مردم شهرستان در مجلس، امام جمعه خلیل آباد، فرماندار و کشاورزان و تجار در سالن همایش‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خلیل‌آباد برگزار شد، اظهار کرد : ما باید کاری کنیم که کشاورز محصول خودش را به صورت مستقیم و بدون واسطه در بورس عرضه کند و در مقابل صادرکننده نیز محصول مورد نیاز خود را از بورس خرید کند تا از این طریق جولان دلالان چه در بخش خرید از کشاورز و چه در بخش صادرات حذف شوند. 

وی افزود: شهرستان خلیل آباد همانطور که با همکاری مسئولان بورس کالا در راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی کشمش، در کشور اولین بوده، باید در بحث فعالیت‌های آزمایشگاهی به عنوان آزمایشگاه مرجع نیز اولین باشد تا محصول کشمش برداشت شده از سطح باغات کشاورزان، برای تحویل به انبار تحت نظارت بورس کالا در آزمایشگاه مرجع همین شهرستان مورد آزمایش قرار گیرد. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در همین راستا بیان کرد: راه آن نیز آموزش و فرهنگ سازی برای کشاورزان و باغداران است تا آنها بگونه ای توانمند بشوند که از ظرفیت بورس کالا برای فروش محصول خود به قیمت واقعی و با سود مطلوب استفاده کنند.

اورانی گفت: امیدواریم شهرستان خلیل آباد در حوزه کشمش، پسته و انار مبدع اولین ها باشد، همانطور که در خصوص راه اندازی معاملات گواهی سپرده کشمش در بورس کالا نیز اولین بوده است.

در ادامه نماینده مردم کاشمر و بردسکن و خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی در مراسم راه اندازی معاملات گواهی سپرده کشمش در بورس کالای ایران گفت: بدون تعارف بگویم، اهمیت ورود کشمش به بورس کالای ایران این است که کشاورزان دیگر محصول ارزشمند خود را مفت به دلالان نفروشند که بدون شک استارت این اتفاق از امروز آغاز شده است. 

حجت الالسلام جواد نیک بین اظهار کرد: برای رونق معاملات کشمش چند نکته مهم وجود دارد که اولین گام، راه اندازی یک میز آموزش در جهاد کشاورزی شهرستان خلیل آباد است تا کشاورزان به راحتی بتوانند روند معامله کشمش در بورس را یاد بگیرند.

همچنین فرماندار خلیل آباد گفت:  با وجود حجم بالای تولید انواع محصولات کشاورزی در خراسان رضوی و شهرستان خلیل آباد، اما کماکان بزرگترین دغدغه کشاورزان، موضوع فروش محصول است.

ابراهیم قاسم پور با بیان اینکه در بازار کشمش، سود اصلی تولید به سبد اقتصادی بهره برداران و باغداران نمی رسد افزود: درصدد هستیم با ورود این محصول به بورس کالا، رفته رفته مشکل فروش کشمش و حمایت از کشاورزان را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه کشمش یکی از کالاهای کشاورزی ارزآور کشور است بیان کرد: شهرستان خلیل آباد به عنوان قطب تولید انگور در شرق کشور و ۱۲ هزار بهره بردار، ۱۰۰ هزار تن انگور و ۲۰ هزار تن کشمش تولید می کند.

وی اظهار داشت: هدف گذاری ما در حوزه رونق معاملات کشاورزی در بورس کالا به بازگشت مهاجران شهرستان و مجال پیدا کردن نخبگان بخش کشاورزی برای حضور در بازاری رقابت پذیر است که امیدواریم به زودی با تلاش همه مدیران مرتبط، شاهد رونق معاملات کشاورزی در بورس کالا باشیم.

 در ادامه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل آباد گفت:  تاکنون فروش محصول برداشت شده از باغات شهرستان به روش های سنتی و پرچالش قدیمی انجام می شد و به دلیل مشکلاتی که در فروش با واسطه و وصول مطالبات باغداران پیگیر عرضه محصول در بورس شدیم، چرا که معتقدیم معاملات گواهی سپرده کالایی یک روش معاملاتی نوین در بستر مطمئن، شفاف و تحت نظارت بورس کالا است. 

محمود شبان با بیان اینکه این معاملات راهی مفید برای کشاورزان و باغداران است تا محصول خود را با سهولت بیشتری در این بازار عرضه کنند  اظهار داشت:  باغدار می تواند محصول خود را به خریدارانی از سراسر کشور ارایه کند و با این سازوکار محصول در معرض دید و اطلاع خریداران بیشتری قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه این معاملات روی محصول کشمش برای اولین بار در بورس کالا کلید می خورد، گفت: در این بازار تعداد بیشتری خریدار احتمالی می توانند بدون حضور دلالان  واسطه ها اقدام به خرید محصول از باغداران کنند و قیمت محصول خود را به صورت شفاف و واقعی و بدون ارایه حاشیه سود بالا به دلالان، کشف کنند تا به این ترتیب سود حاصل از فروش محصول به جیب خود باغدار برود، این در حالی است که در روش های سنتی این دلالان هستند که عمده سود حاصل از عرضه کشمش در بازار را به دست می آورند و در عمل باغداران از کسب سود واقعی محروم می مانند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد یکی از چالش‌های اصلی بازار سنتی را در عدم وصول به موقع مطالبات باغداران از دلالان برشمرد و گفت: یک مشکل اساسی در معاملات سنتی در عدم وصول به موقع مطالبات باغدار است که با پذیرش یک انبار در خلیل آباد به عنوان انبار مورد تایید بورس و ارایه تضامین لازم از سوی انباردار، باغدار می تواند ضمن اطمینان از نگهداری محصول خود در شرایط استاندارد، با دریافت گواهی سپرده یا همان قبض انبار و فروش همه یا بخشی از آن در بورس و به قیمت دلخواه خود نقدینگی موردنیازش را به راحتی تامین کند، این در حالی است که نگهداری محصول برداشت شده در شرایط غیراستاندارد موجب فساد و خرابی و نیز افت کیفیت آن می شود اما در بورس کالا چنانچه کیفیت محصول در انبارهای تایید شده کاهش یابد، انباردار از محل تضامین ارایه شده مسوول جبران آن است.

شبان با بیان اینکه شهرستان خلیل آباد نگین تولید کشمش سبز قلمی در استان خراسان رضوی و نیز در سطح کشور است، گفت: شهرستان خلیل آباد با ۶ هزار هکتار سطح زیرکشت باغات انگور و تولید سالانه ۳۰ هزار تن کشمش به لحاظ کیفیت محصول زبانزد است و در هیچ کجای کشور با این حجم و سطح تولید نداریم و به گونه ای که از این شهرستان به عنوان دیار تاکستان های سرسبز یاد می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز