خبرگزاری کار ایران

ایلنا از کهگیلویه و بویراحمد گزارش می‌دهد؛

"کمک" در حسرت 7 کیلومتر جاده آسفالت / دهیار روستا: روزانه حوادث جاده‌ای داریم/ مدیرکل راه استان: فراموش نکردیم، بودجه نداریم

asdasd
کد خبر : ۹۷۳۲۳۳

اهالی روستای "کمک" بخش لوداب استان کهکیلویه و بویر احمد از وضعیت نامناسب و ناهموار جاده‌های ارتباطی گلایه دارند و آن را دغدغه‌ای کهنه و قدیمی برای 300 خانواری منطقه می‌دانند که علاوه بر مشکلات تردد بعضا عامل حوادث مرگبار و تلخی هم شده است. این درحالی است که مسئولان استانی کمبود بودجه را علت وضع موجود می‌دانند و می‌گویند "کمک" را فراموش نکرده ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور است و مردم این استان از مشکلات فراوان رنج می‌برند. نمودار آمار آسیب‌های اجتماعی از جمله بیکاری، فقر و ... در این استان بالاست و به لحاظ رتبه خودکشی جزو چهار استان اول کشور است. علاوه بر این مشکلات کمبود آب شرب و جاده های ناایمن نیز برای اهالی مناطق محروم روستایی به دغدغه ای کهنه و نگران کننده تبدیل شده است. 

اهالی روستای "کمک" بخش لوداب از توابع استان کهگیلویه و بویر احمد سالهاست که از داشتن جاده‌های ایمن و هموار با زیر ساخت‌های مناسب رنج می‌برند به گونه ای که این موضوع باعث مهاجرت اغلب روستاییان از سرزمین آبا و اجدادی شان و ترک تحصیل دانش آموزان شده است.

جاده 7 کیلومتری که اگر در چند دهه گذشته روزی یک وجب آن آسفالت می‌شد تاکنون این پروژه به پایان رسیده بود و مشکلات تحریم و نداشتن بودجه و اعتبار بهانه مسئولان برای شانه خالی‌کردن از زیر بار مسئولیت نبود.

یکی از اهالی روستای "کمک": چند روز پیش خانواده ای در مسیر همین جاده روستایی از ارتفاع 300 متری سقوط کرده و یک زن و دختر بچه جان باختند. چند سال پیش نیز دانش‌آموزی در همین مسیر با سقوط از ارتفاع در حین بازگشت از مدرسه جان باخت.

احمد حکمت جو یکی از اهالی روستای "کمک" در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: جاده روستای "کمک" و چند پارچه آبادی دیگر برای رسیدن به محور اصلی به دلیل ناهمواری‌های کوهستانی و خاکی بودن مسیرها با مشکل تردد روبرو هستند. ضمن اینکه این جاده روستایی مسیر 40 روستا را به هم وصل می‌کند. این جاده‌های ارتباطی خاکی، سنگلاخی و بسیار ناهموارند که در هنگام بارندگی واقعا تردد در آن بسیار دشوار می شود.

وی ادامه داد: این جاده خاکی 7 پارچه روستای "کمک" با جمعیتی بیش از 300 خانوار را به محورهای اصلی مرتبط می‌کند و مردم چاره ای جز تردد از این مسیر خاکی ندارند. این منطقه خانه بهداشت ندارد و انتقال بیمار تا نزدیک مرکز درمانی 3 ساعت طول می‌کشد. اهالی روستا برای انتقال مصالح ساختمانی از شهر به روستا باید یک میلیون و نیم کرایه بپردازند چرا که به دلیل مشکلات جاده ای هر کامیونی به منطقه نمی آید.

"کمک" در حسرت 7 کیلومتر جاده آسفالت / دهیار روستا: روزانه حوادث جاده‌ای داریم/ مدیرکل راه استان: فراموش نکردیم، بودجه نداریم

ترک تحصیل دانش آموزان به دلیل مشکلات جاده ای

حکمت جو عنوان کرد: اکثر این روستائیان، باغدار و دامدارند و بهترین محصولات باغی را تولید می‌کنند اما به دلیل دشواری شغلی و راه‌های ارتباطی به مرور در حال مهاجرت به مناطق شهری اند. همچنین دانش‌آموزان نیز بعد از گذراندن دوره ابتدایی به علت عدم وجود کلاس های درسی مقطع راهنمایی و دبیرستان که مجبورند به روستاهای دیگر و شهر تردد کنند به دلیل همین وضعیت نامناسب جاده ها ناگزیرند ترک تحصیل کنند. چرا که روزانه باید 6 ساعت در مسیر ناهموار و نا ایمن جاده ها رفت و آمد کنند. حتی گاهی این احتمال وجود دارد که در این مسیر کوهستانی و سخت گذر مورد حمله جانوران وحشی قرار بگیرند و برخی از خانواده ها برای فرستادن فرزندان شان به شهر برای ادامه تحصیل به لحاظ مالی توانایی ندارند و قادر به تامین هزینه تحصیل فرزندان شان نیستند.

وی گفت:چند روز پیش خانواده ای در مسیر همین جاده روستایی از ارتفاع 300 متری سقوط کرد و یک زن و دختر بچه جان باختند. چند سال پیش نیز دانش‌آموزی در همین مسیر با سقوط از ارتفاع در حین بازگشت از مدرسه جان باخت.

دهیار روستانی آبمورد بخش مرکزی لوداب نیز در این باره به ایلنا، گفت: روستای شهید دانشی آبمورد بخش لوداب با 200 خانوار و 1000 نفر جمعیت دارای مشکلات عدیده ای هستند و جاده های این روستا بیش از هر مشکلی اهالی را درگیر کرده است.

تاکنون مسئولان هیچ رسیدگی نکردند

رسول پارسا افزود: تاکنون با تمامی ارگان‌های مربوطه استانی و کشوری برای رسیدگی به وضعیت جاده های روستا مکاتبات بسیاری داشته‌ایم و رونوشت این نامه‌ها موجود است اما متاسفانه تاکنون کوچکترین توجه و رسیدگی در این زمینه نشده است.

روزانه تصادفات جاده ای داریم

وی اضافه کرد: تردد در مسیرهای جاده ای روستاهای منطقه به کندی صورت می‌گیرد که این موضوع اهالی را به شدت ناراضی کرده است و روزانه در این مسیرها شاهد تصادفات ناگواری هستیم.

پارسا ادامه داد: به لحاظ اینترنت این منطقه ضعیف ترین بخش استان است. بیش از 500 دانش آموز داریم که به دلیل نبود اینترنت همگی به صورت حضوری آنهم در این شرایط بحران‌کرونا در کلاس درس حاضر می‌شوند.

"کمک" در حسرت 7 کیلومتر جاده آسفالت / دهیار روستا: روزانه حوادث جاده‌ای داریم/ مدیرکل راه استان: فراموش نکردیم، بودجه نداریم

برای بازسازی جاده ها اعتبار نداریم

بخشدار لوداب نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: از 3 سال پیش تاکنون جاده روستایی"کمک" 2 بار زیرسازی و آسفالت شده که با سیلاب سال گذشته تخریب شد. کمبود اعتبارات و تورم موجود در کشور باعث شده این پروژه پیش نرود و اعتبار آن در جاهایی دیگر هزینه شود؛ البته ناگفته نماند این پروژه هنوز در دستورکار قرار دارد و فراموش نشده است.

اعتبارات استانی جوابگو نیست

جمال روحانی بیان کرد: اداره راه و شهرسازی و حمل و نقل جاده ای امسال یا سال آینده این مسیر جاده ای 7 کیلومتری روستایی را آسفالت خواهد کرد. اعتبارات استانی جوابگوی بازسازی میلیاردی این جاده نیست و نیاز به اعتبارات ملی داریم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویر احمد: در اعتبارات مصوب استانی هیچگونه اعتباری برای بازسازی این جاده روستایی در نظر گرفته نشده است چرا که هم اعتبارات استانی محدود بوده هم اولویت پروژه های نیمه تمام مورد تاکید مسئولان شهرستانی و استانی بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویر احمد نیز در این باره در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: برای بهسازی جاده‌های روستایی در هر استانی باید از اعتبارات تملک دارایی استان تامین شود.

محمد حسین نصیری راد ادامه داد: برای بازسازی جاده روستای "کمک" بخش لوداب اقداماتی از جمله عملیات خاکبرداری و بهسازی صورت گرفته است.

اعتباری برای ساخت این جاده در نظر گرفته نشده است

نصیری راد عنوان کرد: در اعتبارات مصوب استانی هیچگونه اعتباری برای بازسازی این جاده روستایی در نظر گرفته نشده است چرا که هم اعتبارات استانی‌محدود بوده هم اولویت پروژه‌های نیمه‌تمام مورد تاکید مسئولان شهرستانی و استانی بوده است.

تاکنون تصادف در این مسیر روستایی نداشته ایم

وی گفت: تاکنون تصادفاتی در جاده روستایی "کمک" بخش لوداب رخ نداده است. اخیرا تصادفی رخ داده که به دلیل اختلافات خانوادگی اتفاق افتاد. این تصادف را جزو آمار قرار دادیم اما پلیس‌راه به این موضوع معترض شد و با ما تماس گرفت که این حادثه به دلیل دعوای خانوادگی رخ داده و علت آن ارتباطی با وضعیت جاده نداشته است.

 نصیری راد افزود: اگر زیرسازی و آسفالت روستای "کمک" تحقق یابد زمستان‌ها مشکلات کمتری برای بازگشایی آن در حوزه راهداری خواهیم داشت. اما با توجه به اینکه امسال در اعتبارات استانی هیچگونه مبلغی جهت این پروژه در نظر گرفته نشده نمی‌توانم قول بدهم در سال 99 این پروژه را انجام دهیم. البته پیگیر این موضوع هستم و مکاتباتی هم با فرمانداری انجام داده ایم. اگر از مابقی منابع اعتباری استان بتوانیم اعتباری جذب کنیم این قول را می‌دهیم حتما به این پروژه ورود کنیم. منطقه صعب العبور است و اگر بخواهیم این مسیر را کامل انجام دهیم نیاز به 3 میلیارد اعتبار دارد.

گزارش: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز