خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

رشد ۱۸ درصدی سطح زیرکشت پنبه در کشور نسبت به دوسال گذشته/ ۲۵ درصد تولید پنبه کشور متعلق به خراسان رضوی است

asdasd
کد خبر : ۹۷۳۱۵۴

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر سطح زیرکشت این محصول به بیش از ۹۸ هزار هکتار رسیده که نسبت به دو سال گذشته یک رشد ۱۸ درصدی به خود گرفته است.

ابراهیم هزار جریبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در بردسکن گفت: استان خراسان رضوی یکی از قطب های مهم کشاورزی و تولید در کشور است و در محصول پنبه جزو ۶ استان پنبه خیز کشور است.

وی با بیان اینکه کشت پنبه در کشور یک سابقه طولانی دارد گفت: زمانی حتی صادر کننده این محصول بودیم و کشور در محصول پنبه به خوداتکایی رسیده بود ولی متاسفانه به دلایل مختلفی سطح زیرکشت این محصول از ۳۲۰ هزار هکتار به ۷۰ هزار هکتار کاهش پیدا کرده است.

مجری طرح پنبه وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه محصول پنبه جز محصولات اقتصاد مقاومتی و جهش تولید نیز است، گفت: خوشبختانه دوسالی است که این محصول رشد صعودی به خود گرفته است و درحال حاضر سطح زیرکشت این محصول به بیش از ۹۸ هزار هکتار رسیده است که نسبت به دوسال گذشته یک رشد ۱۸ درصدی به خود گرفته است.

هزار جریبی با اشاره به اینکه برداشت محصول پنبه از استان های گلستان و خراسان رضوی آغاز شده است گفت: پیش بینی ما این است که ۲۷۰ هزار تن وش پنبه برداشت شود که با توجه به آغاز برنامه ششم توسعه نسبت به گذشته ۶۸ درصد افزایش تولید را داریم ولی هنوز این افزایش تولید، تولید پنبه را در وضعیت رضایت بخشی قرار نداده چون همچنان در مقایسه با دوران شکوفایی تولید پنبه در کشور عقب هستی و برای ما قانع کننده نیست و برنامه داریم درمحصول پنبه به خود کفایی برسیم.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه هفتم اکتبر (شانزده مهر ماه) روز جهانی پنبه نام گذاری شده است، گفت: امسال به دلیل شیوع کرونا همایش روز جهانی کرونا مجازی برگزار می‌شود و ما از یکم تا روز شانزدهم مهر ماه برنامه‌های متنوعی را به این مناسبت برگزار می‌کنیم.

هزار جریبی با بیان اینکه رونق و احیای خود اتکایی صنعت پنبه در کشور به صورت زنجیره دنبال می‌شود تصریح کرد: حتی اگر یک قسمت از زنجیره این صنعت کامل نشود، همچنان دچار مشکل خواهیم بود و همه دستگاه‌های مسئول باید پای کار بیایند.

وی بیان کرد: خراسان رضوی با ۲۳ هزار هکتار سطح زیرکشت محصول پنبه مهم ترین قطب پنبه در کشور است و ۲۵ درصد تولید پنبه کشور متعلق به خراسان رضوی است.

وی اظهارکرد: درحال حاضر ۷۰ کارخانه پنبه پاک کنی در استان های کشور فعال هستند.

وی قیمت فعلی پنبه را مناسب اعلام نکرد و گفت: اگر بخواهیم در پنبه به خودکفایی برسیم باید نهاده های لازم و قیمت آن طوری نرخ گذاری شود که کشاورزان در کشت محصول پنبه  ترغیب شوند تا همانند گذشته بتوانیم به خودکفایی پنبه نیز دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز