خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فنی وحرفه ای خراسان رضوی خبر داد:

امضای ۳۰ تفاهمنامه همکاری بین فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی و معین‌های اقتصادی

asdasd
کد خبر : ۹۷۲۴۳۵

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان رضوی گفت: این اداره کل تاکنون با ۳۰ معین اقتصادی تفاهمنامه همکاری امضا کرده و به ۱۷۶۰ نفر نیز مهارت های تخصصی را آموزش داده ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، مشهد،افشین رحیمی گل خندان با حضور در دوازدهمین "عصرانه کارآفرینی" معین اقتصادی شهرستان مشهد گفت: همزمان با سال جهش تولید، اولویت برنامه ریزی های‌مان در اداره کل فنی وحرفه ای، تحقق مقوله مهم "جهش مهارت " است.

وی با اشاره به اینکه "مهارت" کلیدواژه مهم ‌و اصلی در جامعه امروز ماست، خاطرنشان کرد: خیلی از افراد و به ویژه جوانان آماده به کار ما بخاطر مسلط نبودن به مباحث مهارتی و نداشتن مهارتی خاص، یا بیکار مانده‌اند و یا در کارهای واگذار شده هم خیلی موفق نمی‌شوند.

رحیمی تاکیدکرد: کسب و کارهایی موفق خواهند بود که به افراد دارای مهارت سپرده شوند، اما باید اذعان کرد ریل گذاری‌های انجام ‌شده برای سیستم آموزشی ما برمبنای تربیت افراد ماهر و متخصص نیست و در این خصوص باید گفت، آموزش های فنی و حرفه ای به نوعی جور سیستم آموزشی را برای تربیت افراد ماهر می‌کشد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی اضافه کرد: در بحث مهارت آموزی برای اشتغال دوطیف مخاطب کلی داریم؛مورد اول افرادی هستند که مهارتی ندارند و ما در فنی و حرفه ای به آن ها مهارت یاد خواهیم داد که طبق آمار حدود ۹۰درصد از این افراد مهارت دیده مشغول به کار می شوند.

رحیمی اظهار کرد: گروه دوم مخاطب ما افرادی هستند که به دنبال به روزرسانی مهارت خود هستند، مانند تعمیرکاران اتومبیل که تا به امروز از روش های سنتی استفاده می کردند اما اکنون به دلیل پیشرفت و پیچیدگی علم تعمیر ماشین باید مهارت خود را به درجه بالاتری ارتقا دهند.

وی افزود: افرادی که با این شرایط رو به رو می شوند باید از بین سه راه کنار گذاشتن کار، آزمون و خطا حین انجام کار که اغلب هزینه زیادی دارد و یا آموختن مهارت در مراکز فنی و حرفه ای یک راه را انتخاب کنند. 

رحیمی با اشاره به اینکه محدوده فعالیت فنی و حرفه ای صرفا محدود به مراکز این نهاد نیست گفت: هم اکنون حدود یک هزار و ۴۴ پایگاه مهارت آموزی در سطح استان فعالیت دارند، همچنین در ۵۰ دانشگاه معتبرنیز مهارت های فنی و حرفه ای در حال آموزش است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بحث مهارت آموزی به زندانیان بسیار مهم است در ۱۲ ندامتگاه در سطح استان نیز به زندانیان مهارت آموخته می شود، این امر باعث می شود افراد بعد از آزادی به دنبال شغل و مهارت خود بروند و به این ترتیب آمار بازگشت مجددشان به حداقل ممکن خواهد رسید.

وی ادامه داد:همچنین در ۱۱ کمپ ماده ۱۵ و ۱۶ که مربوط به معتادان مواد مخدر و روانگردان است مهارت آموزی را راه اندازی کرده ایم تا افراد بعد از رهایی از دام موادمخدر بتوانند به دنبال مهارت خود باشند و برای اقتصاد خانواده خود تلاش کنند.

رحیمی افزود: تاکنون با ۳۰ معین اقتصادی تفاهمنامه امضا کرده ایم و در این راستا به ۱۷۶۰ نفر مهارت آموزی داشتیم که مهم ترین نقش ما در تفاهم با معین ها نیز بحث مهارت آموزی است.

وی با اشاره به اهمیت مراکز تخصصی،از افتتاح و راه اندازی هشت مرکزتخصصی در سال جاری نام برد و افزود: اولین مرکز نوآوری طلا و جواهر ایران،اولین مرکز تخصصی زعفران کشور و همچنین‌اولین مرکز تخصصی سیستم های حفاظتی کشور با همکاری فنی و حرفه ای استان و چند مجموعه دیگر طی چند ماه آینده مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به پتانسیل معادن شهرستان خواف، مقرر شدمرکز تخصصی معدن را در این شهرستان راه اندازی کنیم تا ساکنین بومی با کسب مهارت بتوانند در ۱۴ شرکت معدنی این شهرستان به صورت تخصصی مشغول کار شوند.

رحیمی با بیان اینکه باید برای اخلاق حرفه ای ارزش قائل شویم گفت: ما باید این فرهنگ که مهارت آموزی نیز مانند ساخت مدرسه و مسجد دارای اثرات مثبت برای جامعه است را گسترش دهیم. همچنین فرهنگ وقف مهارت و استفاده از ظرفیت خیرین نیز از دیگر اتفاقات خوب در این مدت است.

رحیمی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت حاشیه شهر نیز استفاده کنیم گفت: هم اکنون ۶٣ پایگاه و آموزشگاه در سطح شهرهای مشهد، سبزوار، تربت حیدریه و نیشابور و همچنین٢٣ پایگاه دولتی در حاشیه شهر مشهد فعال هستند.

وی ادامه داد: در سال گذشته به همت این پایگاه ها بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ نفر درمناطق حاشیه ای ۴ شهرستان آموزش دیده اند و در ۵ ماهه اول سال جاری نیز ٢ هزار و ٢۴٠ نفر آموزش های مهارتی را فرا گرفته اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز